„Ważne jest dla nas, żeby nasz pracownik był na bieżąco z nowinkami w branży.”

131

Praca w marketingu to bardzo często praca pełna wyzwań, gdzie dobry marketingowiec ma okazję wykazać się kreatywnością. Marketing to także jeden z fundamentów dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa. Jest to także dziedzina, która nieustannie się rozwija i musi w dynamiczny sposób reagować na nowe trendy i potrzeby pojawiające się na rynku. Jedną z gałęzi marketingu jest digital marketing, który to nadaje firmom kolejny kierunek rozwoju.

Dlatego też, w przypadku marketingu warto dbać o stałe podnoszenie swoich kwalifikacji. Mimo że wciąż rośnie zapotrzebowanie na marketingowców, wciąż trudno o wyspecjalizowanych, dysponujących aktualną wiedzą pracowników.  Dlatego pojawia się nowa trudność dla specjalistów HR, którzy podczas rozmowy kwalifikacyjnej muszą w sposób prawidłowy zweryfikować umiejętności kandydata na stanowiska związane z marketingiem.

Po pierwsze praktyka

Czym zatem kierują się specjaliści ds. HR podczas rekrutacji pracowników w obszarze marketingu?

Podczas selekcji aplikacji najczęściej zwracam uwagę na doświadczenie w pracy na analogicznym stanowisku lub w obszarze marketingu internetowego. Dodatkowym atutem jest doświadczenie zebrane w firmach z naszej bezpośredniej konkurencji – mówi Milena Nowotniak, specjalista ds. rekrutacji w firmie Agora S. A.

Co prawda teoria nie zastąpi praktyki zdobywanej podczas stażu pracy, ale na pewno porządkuje i poszerza horyzonty z zakresu marketingu.

Podczas spotkania rekrutacyjnego w Agorze, wraz z osobą decyzyjną, skupiamy się na omówieniu doświadczeń kandydata w marketingu oraz ocenieniu, na ile mogą być one wykorzystane oraz rozwijane w naszej firmie. Ważne jest dla nas również bycie na bieżąco z nowinkami w branży. Chętnie rozmawiamy o sposobach na zdobywanie wiedzy, czy opiniach na temat panujących trendów. Od kandydatów na stanowiska marketingowe oczekujemy znajomości,  głównie praktycznej, zagadnień z obszaru marketingu (w tym głównie e-marketingu), tj. content, multi-channel, czy viral marketing, SEM, SEO, remarketing, umiejętności prowadzenia profili w serwisach społecznościowych. Istotna jest również znajomość narzędzi marketingu internetowego, często must have to Google Analytics, czy Google Adwards.

Jednak oczekiwania firmy wobec kandydata to jedno, sama firma musi zachęcać potencjalnego pracownika do pozytywnej odpowiedzi na ofertę pracy.

Oczekiwania wobec pracodawcy są indywidualną kwestią.  Najczęściej jednak powtarzającymi się wymaganiami jest możliwość zdobycia i pogłębienia doświadczenia, praca przy ciekawych projektach, otrzymanie wynagrodzenia na satysfakcjonującym poziomie oraz atrakcyjnego pakietu socjalnego  – dodaje rekruterka.

Pierwsze spotkanie i co dalej…

Podczas pierwszego spotkania ciężko ocenić umiejętności kandydata, dlatego wiele firm przeprowadza kilka etapów rekrutacji, by na jednym z nim zweryfikować wiedzę osoby rekrutowanej w sposób praktyczny.

Posiadaną wiedzę kandydatów możemy wnioskować na podstawie zdobytego już doświadczenia zawodowego, przebytych szkoleń i kursów, czy posiadanego wykształcenia.  Spotkanie rekrutacyjne jest najlepszym momentem, aby omówić z kandydatem te obszary. Niezmiennie pytania merytoryczne oraz wykonanie zadania rekrutacyjnego, np. sprawdzającego znajomość Google Analytics’a dają możliwość najlepszego zapoznania się z posiadaną przez kandydata wiedzą  – podkreśla Pani Milena.

Wiedza w parze z osobowością

Ale praca w marketingu to nie tylko kompetencje twarde.  Na decyzję o zatrudnieniu wpływa także osobowość osoby ubiegającej się o pracę.  Ważne, żeby była spostrzegana nie tylko jako idealny kandydat na pracownika w dziale marketingu, ale i również jako współpracownik, który wpisuje się w szeroko rozumianą kulturę organizacji.

Zwracamy również uwagę na umiejętność posługiwania się słowem,  co przekłada się na tworzenie wysokiej jakości contentu. Z kompetencji miękkich najważniejsze to:  komunikatywność, kreatywność i analityczne myślenie – podkreśla Milena Nowotniak.