10 przykazań SEO

SEO w pewnych obszarach jest subiektywne. Każdy specjalista ma wypracowany swój dekalog funkcjonowania. Przedstawiamy elementy, na które warto zwrócić szczególną uwagę prowadząc swoje działania.

Treść jest ważna 

Odpowiednia treść to coś, za co wyszukiwarki polubią twoją stronę. Zadbaj o to by treść mieć, ale również o to, żeby była ona zoptymalizowana. Według badania przeprowadzonego przez baclinko.com na bazie 1 miliona słów kluczowych długość treści ma znaczący wpływ na pozycje serwisu w wyszukiwarce.

 

Strony, które pojawiają się w TOP 10 wyników wyszukiwania mają średnio treść o długości 1890 wyrazów. Odpowiedni content to nie tylko długość. Google od momentu wprowadzenia algorytmu Hummingbird przypisuje każdej podstronie tematykę. Nie wystarczy już zatem użyć słowa „zupa pomidorowa” w treści aby pojawiać się na to słowo w wyszukiwarce, należy zbudować artykuł tak aby Google przypisał go do odpowiedniej kategorii. Google nie lubi również ogólnych tekstów. Woli tekst na temat „Zupa pomidorowa po Polsku” niż „13 zup po Polsku” – staraj się zatem tworzyć szczegółową treść i używać jak największą liczbę zwrotów pasującą do danej kategorii tematycznej.

 

Linki nadal są najważniejsze

Wielu specjalistów wieszczy szybki koniec linków jako czynnik w algorytmie wyszukiwarki. Jak pokazuje wcześniej wspomniane już badanie baclinko.com liczba linków prowadzących do strony jest nadal bardzo ważnym czynnikiem w algorytmie wyszukiwarki.

 

Jak widać korelacja pomiędzy liczbą linkujących domen do strony a pozycją w TOP 10 wyników wyszukiwania jest bardzo duża. Nie można jednak powiedzieć, że w kwestii linków nie zmienia się nic. Zmieniło się wiele. Aktualnie Google bardzo dobrze radzi sobie z linkami słabej jakości (np. z systemów wymiany linków), a aktualizacja pingwin, która ma zostać wprowadzona na stałe do algorytmu jeszcze szybciej karać będzie strony o słabym profilu linków.

Zadbaj zatem o równowagę pomiędzy jakością, a ilością linków.

 

Szybkość ładowania serwisu 

Pamiętaj, że wyszukiwarka zbudowana jest dla użytkowników, nie dla właścicieli stron. Google będzie premiował serwisy, które dostarczają użytkownikom dobre doświadczenia, a karał te, które sprawiają złe wrażenie. Takich czynników będzie co raz więcej. Jednym z nich jest szybkość ładowania serwisu.

Zadbaj aby twoja strona ładowała się szybko. Jej aktualną szybkość możesz sprawdzić za pomocą narzędzia Google (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/).

 

 

Google udziela również rekomendacji w jaki sposób poprawić szybkość ładowania strony.

 

Dostosowanie do urządzeń mobilnych 

Rok 2016 to kolejny rok mobile. W SEO również. Już 21 kwietnia 2015 Google wprowadził algorytm, który obniża pozycje serwisom niedostosowanym do urządzeń mobilnych. Przewiduje, że w 2016 roku proces ten będzie postępował. Celem wyszukiwarki jest serwowanie użytkownikom wyników nie tylko dopasowanych do ich zapytania, ale też takich, które dostarczają doświadczenie na wysokim poziomie. W przypadku niektórych serwisów ruch z wyników mobilnych może już w 2016 roku przekroczyć ruch z desktopu.

Tak wygląda stosunek ruchu z wyników mobilnych do wyników desktopowych dla ostatnich dwóch lat.

 

Jak widać już w 2016 ruch z urządzeń mobilnych przeskoczy ten z urządzeń desktopowych.

Dostosowanie swojej strony do urządzeń mobilnych można sprawdzić również za pomocą narzędzia Google (https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/).

 

Dane strukturalne 

Wykorzystywanie wyników rozszerzonych to nie tylko szansa na wzrost liczby odwiedzin z wyszukiwarki, ale też sposób na lepszą prezentację swoich wyników.

Jak pokazuje poniższy zrzut ekranu pomimo niższej pozycji w wynikach wyszukiwania wynik gotujmy.pl wyróżnia się na tle pozostałych.

 

Google wspiera różne mikroformaty i niemalże każdy serwis jest w stanie je wdrożyć u siebie. Możliwe mikroformaty dla swojego serwisu sprawdzić możesz tu: http://schema.org/docs/schemas.html

 

Zadbaj o wizerunek w wyszukiwarce

W ogólnej strategii SEO warto również uwzględnić prezentację swojej marki w wyszukiwarce. Google daje nam co raz większe możliwości w tym zakresie. Oprócz linku do strony w przypadku wpisania przez użytkownika naszej marki możemy dostarczyć znacznie więcej informacji. Należą do nich:

Do grafu wiedzy możemy przekazać:

Tak zmodyfikowany wynik dla zapytania powiązanego z marką może wyglądać tak:

 

Widoczność, a nie słowa kluczowe

Wielu specjalistów nadal podczas kampanii SEO skupia się na określonej grupie słów kluczowych. W chwili obecnej warto skupić się na ogólnej widoczności serwisu w wyszukiwarce. Poprzez treść, którą publikujemy na stronie powinniśmy starać się zagospodarować jak największą liczbę słów kluczowych. Oczywiście niekiedy kłóci się to z biznesem (w niektórych branżach konwertują tylko nieliczne słowa kluczowe), ale jako ogólna zasada takie podejście sprawdza się świetnie.

 

 Widoczność pzu.pl na ponad 27 tysięcy haseł nie jest zapewne skutkiem wyboru tych haseł tylko treści, która znajduje się w serwisie PZU. Nie powinniśmy zatem skupiać swoich działań w ramach 5-10 haseł kluczowych, a cały czas próbować rozwijać listę haseł na które widoczny jest serwis poprzez publikowanie większej liczby artykułów i rozwijanie serwisu.

 

Jeśli nie rośniesz to spadasz 

W przypadku tego punktu przywołam jeszcze raz powiedzenie, że wyszukiwarka budowana jest dla użytkowników, a nie dla właścicieli stron. Choć wydaje się to oczywiste to wielu właścicieli serwisów traktuje ruch z Google jako coś co im się należy. Z takim myśleniem należy zerwać. 

Google wprowadza co raz nowsze wyniki rozszerzone do wyszukiwarki. Ucierpiały na tym między innymi serwisy pogodowe (Google wyświetla aktualną pogodę bezpośrednio w wynikach wyszukiwania).

 

Są to tak zwane wyniku typu „zero click searches” gdzie użytkownik bez klikania w wynik wyszukiwania od razu widzi odpowiedź na swoje pytania. Takie wyniki w USA stanowią obecnie 18% wszystkich wyników, w Polsce ten proces również będzie postępował. Już niebawem możemy spodziewać się takich wyników.

 

 

Konkluzja z tego jest taka, że jeśli twój serwis nie rośnie to tak naprawdę spada. Poprzez wprowadzanie przez wyszukiwarkę co raz to nowszych rozwiązań twój ruch z wyszukiwarki będzie się kurczył. Jedynym sposobem na zapobieganie temu jest ciągły wzrost, nie możesz zatem przerwać działań SEO i oczekiwać, że ruch utrzyma się na takim samym poziomie.

 

Wykorzystuj nadarzające się okazje 

Google nie tylko zabiera nam ruch. Daje również możliwości na szybkie jego pozyskanie. Wiele serwisów nadal ich nie wykorzystuje. Istnieją okazje, które już teraz możesz wykorzystać takie jak Google news dzięki, któremu możesz bez wysiłków SEO pojawić się wysoko np. na frazę „Robert Lewandowski”.

Szansą może być też pojawianie się lokalnego serwisu w wynikach map Google.

 

To co dla jednych jest zagrożeniem dla Ciebie może być szansą, w SEO takich przypadków jest wiele. Musisz je wykorzystywać.

 

Bądź na bieżąco 

SEO zmienia się z dnia na dzień. To co było ważne 2 lata temu dziś może nie mieć żadnego znaczenia. Chcąc prowadzić działania SEO musisz być na bieżąco. Tylko elastyczna strategia SEO jest w stanie zapewnić długotrwały sukces twojej kampanii. Nowości, które wprowadza Google mogą być zarówno szansą jak i zagrożeniem, powinieneś o nich wiedzieć wcześniej.

Poniżej znajduje się kilka nowości, które w najbliższym czasie powinieneś  obserwować:

  • AMP (accelerated mobile pages)

  • Pingwin jako stały czynnik w algorytmie

  • Direct Answers w wynikach wyszukiwania

::

Powyższy dekalog w najbliższych latach na pewno będzie podlegał zmianom. W SEO nie ma stałych elementów. Sposób korzystania użytkowników z urządzeń się zmienia, z nim również SEO. Wkrótce możemy spodziewać się kolejnych dużych trendów jak wyszukiwanie głosowe. Chcąc pozostać na szczycie wyszukiwarek należy być elastyczny, i wykorzystywać nadarzające się okazje.

::

Zdjęcia:

Fotolia.com/ Autor: Melpomene

backlinko.com/search-engine-ranking

developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=google.pl&tab=desktop

app.senuto.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF