...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

5 rzeczy, które musisz zrobić po webinarze

Webinar, webinar i po webinarze… Gdy wraz z kurzem opadną już emocje związane z organizacją naszego online’owego przedsięwzięcia (które, nie oszukujmy się, wymaga naprawdę sporego przygotowania merytorycznego i technicznego), to pozostaje pytanie - co dalej? Jakie podjąć kroki, aby w pełni wykorzystać webinarowy potencjał?

 

Zaopiekuj się uczestnikami

W trakcie webinaru dużo się dzieje, więc zrozumiałe jest, że nie zawsze uda nam się odpowiedzieć na wszystkie pytania od uczestników. Po zakończeniu transmisji na spokojnie przejrzyj czat wydarzenia i postaraj się zaadresować te kwestie, które zostały poruszone w trakcie eventu i pozostały bez odpowiedzi – zarówno w kontekście pytań na czacie, jak i wiadomości prywatnych. Da to uczestnikom poczucie bycia “zaopiekowanym” i sprawi, że będa bardziej chętni do dalszych interakcji z organizatorem.

Pobierz raport i sprawdź statystyki

Webinary działają na prostej zasadzie – Ty dajesz uczestnikom wiedzę, a oni w zamian oferują Ci swoje dane i zgody na kontakt marketingowy oraz przesyłanie ofert sprzedażowych. Po zakończeniu webinaru pobierz raport z wydarzenia, w którym znajdziesz szczegółową listę uczestników. Posłuży Ci ona jako gotowa lista leadów, z którą możesz się kontaktować od razu po evencie, np. zapraszając na demo produktowe. Alternatywnie możesz też zdecydować o rozłożeniu tego proces w czasie i “podgrzewaniu” leadów, czyli budowaniu solidnego gruntu pod to, aby został on Twoim klientem. W tym mogą Ci pomóc takie działania jak remarketing, dołączenie leada do bazy newsletterowej czy też umówienie się na bezpłatną konsultację lub audyt.

Raport z webinaru to jedno, ale nie należy też zapominać o sprawdzeniu statystyk. Zacznij od samej transmisji – możesz prześledzić średni czas oglądania wystąpień wraz z liczbą osób, które pojawiły się na wydarzeniu, i zobaczyć, w których momentach uczestnicy tracili zainteresowanie transmisją. Zobacz też statystyki czatu wydarzenia – sprawdź, ile osób udzielało się w komentarzach i dodawało reakcje. Jeśli podczas Twojego webinaru liczba uczestników wraz z czasem trwania znacząco zmalała lub zmniejszyło się ich zaangażowanie, to przy kolejnych wydarzeniach pomyśl o dodatkowych aktywnościach. Wykorzystaj ankiety, zorganizuj quiz, wykorzystując integrację platformy z Kahootem i Mentimeterem lub zaangażuj uczestników w grywalizację czyli funkcjonalność, która zakłada nagradzanie punktami za wykonanie określonych zadań, np. dodanie zdjęcia profilowego czy odwiedzenie profilu prelegenta. Wykorzystanie tych funkcjonalności sprawi, że goście eventu będą aktywnie partycypować w wydarzeniu.

Dowiedz się, co uczestnicy sądzą o Twoim webinarze

Opinia uczestników danego wydarzenia stanowi poniekąd wyznacznik jego sukcesu. Nawet jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to informacje zwrotne pozwolą nam stale ulepszać nasze wydarzenia – zarówno pod kątem technicznym i organizacyjnym, jak i merytorycznym. Tutaj przydadzą Ci się kampanie mailowe z opcją zamieszczania ankiet. Możesz sporządzić zarówno mniej szczegółowe kwestionariusze, w których uczestnicy tylko wystawiają ocenę w konkretnych kategoriach, jak i bardziej opisowe, zawierające pola tekstowe na dłuższe opinie. Niezależnie od wyboru, zawsze warto zostawić przynajmniej krótką przestrzeń, gdzie uczestnicy będa mogli samodzielnie napisać kilka zdań.

Uwzględnienie ankiet w komunikacji po wydarzeniu to nie tylko możliwość otrzymania bezpośredniego feedbacku od grupy docelowej, ale również okazja do zwiększenia satysfakcji uczestników wydarzenia. Prośba o wyrażenie własnej opinii zapewni gościom eventu poczucie, że ich zdanie jest dla organizatora ważne i ma znaczenie.

Wykorzystaj nagrania

Wydarzenia online i hybrydowe dają nam możliwość zarejestrowania całości transmisji w formie nagrania. Nie martw się jednak, jeśli jest ono zbyt długie i zawiera niepotrzebne fragmenty. Obróbka video jest bardzo prosta i zajmuje chwilę, a zrobisz to w prawie każdym najprostszym programie do edycji wideo – być może nawet tym, który masz już na komputerze. Gdy masz już zapisane i zedytowane nagranie, to nie chomikuj go na dysku twardym!  Wrzuć go na platformę eventową, na której odbywał się webinar, i daj do niego dostęp uczestnikom. W ten sposób nawet ci, którzy byli nieobecni, będą mieć możliwość nadrobienia, co z kolei zwiększy szanse na ich uczestnictwo przy ewentualnych kolejnych edycjach.

Jeżeli planujesz następny webinar, zamieść poprzednie nagranie, aby dać nowym uczestnikom szerszy kontekst. A może jest jakieś wydarzenie o podobnej tematyce, na które masz zaproszenie, a w którym nie masz możliwości wziąć udziału? Prześlij organizatorom zapis z Twojego webinaru! Nagranie może być również potencjalnym produktem sprzedażowym. Platformy eventowe oferują możliwość płatnego dostępu do danych materiałów – wykorzystaj to, jeżeli chcesz, aby dostęp do przekazywanej przez Ciebie wiedzy był również limitowany zakupem.

Recyklinguj treści z webinaru

Wspomniane powyżej nagrania to również świetna baza do tworzenia contentu po webinarze, który możesz reformatować i wykorzystywać w wielu touchpointach. Baza, jaką stanowi nagranie z webinaru daje wiele możliwości:

  • stworzenia podcastu dzięki wyizolowaniu samej ścieżki dźwiękowej,
  • dokonania transkrypcji całości,
  • napisania artykułu na podstawie kluczowych informacji,
  • napisania streszczenia w formie wpisu na bloga,
  • promowania kluczowych treści w postaci postów w social mediach,
  • wykorzystania ciekawostek do naszego newslettera,
  • stworzenia e-booka.

 

Warto wspomnieć, że media społecznościowe dają duże pole do popisu, a mnogość dostępnych formatów pozwoli Ci przerabiać nagrania na szereg mniej lub bardziej interaktywnych kreacji – reelsów, tiktoków, videoanimacji czy stories. Opcji jest wiele, a jedynym ograniczeniem jest Twoja kreatywność!

 

Autor: Michał Ratajczak, COO Gridaly

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF