50 Kreatywnych #historie | Mateusz Gabryś – Piga.pl

Mateusz_Gabryś_Prezes_Zarządu_piga_pl

Jak zdobyć tytuł Najlepszej Polskiej Drukarni Internetowej? Najważniejsze są jakość, terminowość i pełna dyspozycyjność. Na łamach BRIEF Mateusz Gabryś - laureat 2. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie - opowiada o sukcesie swojej drukarni Piga.pl.

Jak powstało Piga.pl?

Teraz jak się nad tym zastanawiam, to mam wrażenie, że z biznesem „było mi po drodze” już od najmłodszych lat. W czasach, kiedy moi rówieśnicy dzielili swoje zainteresowania pomiędzy zupełnie inne dziedziny, ja stawiałem pierwsze kroki w handlu. Jako nastolatek zajmowałem się m.in. prowadzeniem wydawnictwa, które sprzedawało muzykę relaksacyjną przez internet czy sprzedażą oprogramowania i systemów aukcyjnych. Interesowało mnie to, dawało satysfakcję i napędzało do dalszego działania.

Piga.pl to był kolejny projekt, który powstał w czerwcu 2008 roku. Pomysł był prosty. Mateusz chciał stworzyć drukarnię, która realizowałaby potrzeby klientów w 100%. Dostępną 24h/dobę, z szerokim wachlarzem produktów, oferującą usługi najwyższej jakości. Taką, gdzie klienci otrzymywaliby wsparcie i mieliby pewność, że otrzymają najlepszy produkt końcowy. Pomimo, że na rynku jest wiele drukarni, to właśnie jakość, terminowość oraz pełna dostępność niezależnie od pory dnia stały się wyróżnikami ich.

Cel i misja projektu

Od samego początku w Piga.pl stawiam na ludzi – tak na klientów, jak i na pracowników. Hołduje nie tyle zasadom B2C czy B2B, ale przede wszystkim H2H. Niezależnie od wielkości zamówienia to człowiek jest dla mnie najważniejszy, i jego zadowolenie z produktu, który otrzymuje. Mam ogromne szczęście pracować z ludźmi, którzy nie tylko są specjalistami w swojej dziedzinie, ale również wyznają zasady podobne do moich. To znacznie ułatwia realizację założonych celów.

Także w kontekście ludzi, Mateusz dużą wagę przykłada do ekologii oraz tego, w jaki sposób stosowane w Pidze rozwiązania oddziaływują na środowisko. W swojej pracy używają papierów pochodzących z recyklingu oraz tuszy opartych na wodzie i soi. Starają się działać zgodnie z zasadą „zero waste”.

Nie zamykam się wewnątrz jednego projektu. Nie chcę się zatrzymywać. W zespole stale poszerzamy swoje kompetencje oraz moce produkcyjne, a także otwieramy się na nowe rynki i grupy produktowe.

Droga do sukcesu

Praktycznie od samego początku swojej działalności biznesowej Mateusz związany jest z poligrafią. Na przestrzeni 12 lat działalności Piga.pl wewnątrz firmy powstało wiele różnych projektów. Zarówno tych bardziej trafionych, które okazały się rentowne, jak i tych, które nie zarabiały – jest to element przedsiębiorczości. Na szczęście tych pierwszych było o wiele więcej.

W 2008 roku zaczynali z kilkoma osobami, na stosunkowo niedużej powierzchni z jednym ploterem wielkoformatowym, a dzisiaj mogą pochwalić się szerokimi możliwościami produkcyjnymi z nowoczesnym parkiem maszynowym i zespołem liczącym 70 osób.

Nie było jednego przełomowego momentu. Moje zasady i sposób działania nie zmieniły się od początku działalności drukarni. Oczywiście, przez te kilkanaście lat wydarzyło się wiele pozytywnych rzeczy, które miały korzystny wpływ na działalność firmy i naszą motywację do dalszej pracy.

Jedną z nich jest docenienie drukarni Piga.pl w rankingach.

W marcu br. znaleźli się w prestiżowym rankingu 1000 najszybciej rozwijających się firm w Europie opublikowanym przez brytyjski dziennik „Financial Times”. To ogromne wyróżnienie dla polskiej firmy. Ranking FT 1000 uwzględnia najwyższy procentowy wzrost przychodów, w tym przypadku w latach 2015-2018. Piga.pl, zanotowała wzrost sięgający 234 proc. i tym samym uplasowała się na 719 miejscu. Ponadto, w 2018 roku w niezależnym badaniu portalu Onet.pl i Polskiego Instytutu Badań Jakości zostali uznani za Najlepszą Drukarnię Internetową 2018. Zdobyli też pierwsze miejsce w zakresie jakości oferowanych produktów. Wcześniej, w 2016 i 2017 roku zostali laureatami nagród e-gazela biznesu organizowanego przez portal biznesowy i gazetę Puls Biznesu.

Niewątpliwie, ważnymi punktami w naszej historii był rozwój parku maszynowego i stworzenie własnych marek dekoracyjnych. Działamy odważnie. Nie boimy się wchodzić na rynek międzynarodowy, dlatego dziś nasze produkty trafiają głównie za ocean, a także do Niemiec, Czech i Wielkiej Brytanii.

Mateusz każdą trudność stara się traktować jak wyzwanie i krok przybliżający do realizacji założonego celu.

Staram się analizować, wyciągać wnioski i wdrażać unowocześnione rozwiązania. Niestety, w Polsce wciąż daleko idąca biurokracja i oraz brak partnerstwa w kontaktach z urzędami nie pomaga przedsiębiorcom.

Pomocna dłoń

Mieliśmy to szczęście, że trafiliśmy na dobry rynek. W czasach, gdy spada popularność książek, prasa drukowana przegrywa z portalami informacyjnymi oraz social mediami, a rośnie na znaczeniu ekologia – drukarnia to ciągle dochodowy biznes.

Według raportu z 2018 roku „Rynek poligraficzny i opakowań w Polsce” opublikowanego przez Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga we współpracy z KPMG w Polsce oraz Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, rynek ten notuje wzrost na poziomie 4,4%. Piga może pochwalić się znacznie lepszym wynikiem – 230% (!), który jednoznacznie wskazuje, że cały rynek jest dużo bardziej rozwojowy.

Inspiruje mnie…

„Siłą są ludzie. To prawdziwy motor każdego biznesu. Dobrzy ludzie nie tylko są kluczowi dla firmy, oni są firmą!” – pisał w jednej ze swoich książek Richard Branson.

Za każdą silną marką, dobrym produktem, dobrze zrealizowanym zamówieniem stoi konkretny człowiek, godziny jego ciężkiej pracy, miesiące praktyki, lata poświęceń i edukacji. Bez ludzi, którzy każdego dnia przekraczają próg mojej firmy, odnajdują się w jej wizji i swoim codziennym działaniem potwierdzają celowość jej istnienia byłabym tylko pustą koncepcją. Z drugiej strony stoją klienci – osoby, dla których i dzięki, którym istniejemy.

To właśnie Ci ludzie inspirują Mateusza i motywują do dalszego działania. Zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym stara się o tym nie zapominać.

Co dalej?

Cały czas planuję rozwój, zarówno drukarni, jak i pozostałych spółek. W Piga.pl chcę konsekwentnie rozbudowywać ofertę produktową oraz wprowadzać dalsze udogodnienia dla klientów.

Mateusz stara się śledzić najnowsze trendy i na bieżąco inwestować w innowacyjne rozwiązania, które zapewnią najlepszą jakość oferowanych produktów.

W mojej głowie pojawiają się też pomysły na nowe spółki i obszary biznesowe, którymi chciałbym się zająć, ale niech to pozostanie jeszcze tajemnicą.

Na pytanie jakiej rady na podstawie własnego doświadczenia mógłby udzielić startującym biznesom, Mateusz odpowiada:

Ufaj własnej intuicji, otaczaj się sprawdzonymi ludźmi, nie oglądaj się na konkurencję i rób rzeczy, które są naprawdę dobre. Tylko tyle i aż tyle.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF