Biznes w dobrym stylu. Atrakcyjny design urządzeń fiskalnych podbija serca przedsiębiorców

Rozwój technologii sprzedaży ma różne oblicza. Te najbardziej oczywiste odnoszą się do aspektów użytkowych, czyli m.in. wytrzymałości, efektywności i komfortu obsługi poszczególnych rozwiązań. Ale technologie sprzedaży w znacznym stopniu zmieniły się także pod względem wizualnym. Świetnie obrazują to dzisiejsze urządzenia fiskalne od najlepszych producentów, które – poza praktycznymi funkcjonalnościami – charakteryzują się też atrakcyjnym wzornictwem. Dlaczego warto zwrócić na to uwagę? Którzy przedsiębiorcy szczególnie cenią design kas i drukarek fiskalnych? I jakie korzyści dla biznesu może przynieść estetyczny wygląd wspomnianych rozwiązań?

 

Przy wyborze kasy lub drukarki fiskalnej zwykle koncentrujemy się na takich kategoriach, jak parametry techniczne, oferowane funkcje, prostota obsługi czy wymiary danego modelu. W końcu takie urządzenie musi jak najlepiej spełniać swoją funkcję, skutecznie wykonywać zadania, do jakich zostało stworzone. I choć wygląd technologii sprzedaży wydaje się w tym kontekście ewidentnie sprawą drugorzędną – w rzeczywistości wielu przedsiębiorców uwzględnia ten aspekt, gdy trzeba podjąć ostateczną decyzję o zakupie. Co ciekawe, nie chodzi tylko o upodobania, ale też o praktyczny wymiar designu urządzenia fiskalnego.

 

Dla kogo liczy się wygląd urządzenia fiskalnego?

Liczne badania potwierdzają, że z reguły staramy się otaczać tym, co jest zgodne z naszym gustem, odpowiada indywidualnemu poczuciu estetyki, budzi pozytywne skojarzenia. A zmiany cywilizacyjne – skutkujące m.in. szerokim wyborem rozmaitych produktów i łatwiejszym dostępem do nich – sprawiają, że to zjawisko ma swoje odzwierciedlenie w świecie techniki. Efekt? Współcześnie nabywane urządzenia mają nie tylko do czegoś służyć, ale również odpowiednio wyglądać. Współgrać z upodobaniami użytkownika, jego ubiorem czy aranżacją wnętrza, w jakim znajduje się dana technologia. Niekiedy zdarza się wręcz, że konkretne kategorie funkcjonalne przegrywają z estetycznymi. Nabywca nie decyduje się na zakup produktu, który zwyczajnie mu się nie podoba albo odwrotnie – gotów jest zrezygnować z niektórych praktycznych rozwiązań na rzecz atrakcyjniejszego designu.

W przypadku technologii sprzedaży również można zauważyć, że ich atrakcyjny wygląd to nie mało istotny dodatek, a liczący się atut. Potwierdzają to starania wiodących producentów, wybory przedsiębiorców oraz zachowania ich klientów. Dzisiejsze kasy i drukarki fiskalne charakteryzują się stylowym, nowoczesnym designem, dalekim od skojarzenia z dawnymi, topornymi urządzeniami. Co więcej, biorą udział i są wyróżniane w istotnych rankingach. Takich jak choćby inicjatywa Dobry Wzór, będąca najstarszym, polskim konkursem wzorniczym, mającym już ponad 30-letnią tradycję. Czuwający nad jego przebiegiem eksperci Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, z pomocą niezależnych specjalistów zasiadających w jury, wyłaniają najlepiej zaprojektowane produkty w ponad 20 kategoriach.

W takich miejscach, jak butik z damską odzieżą premium Lulu de Paluza, liczy się przemyślana aranżacja wnętrza i każdy detal – także wygląd zastosowanych technologii sprzedaży.

Kto sięga po atrakcyjnie zaprojektowane urządzenia fiskalne? Tego typu rozwiązania cieszą się uznaniem wielu branż. Są natomiast szczególnie cenione przez działalności, których profil ma związek z takimi pojęciami, jak „piękno”, „styl”, „nowoczesność”, „wysoka jakość”, „poczucie estetyki”, „elegancja” czy „prestiż”. Prywatne gabinety lekarskie i placówki medyczne, kancelarie prawne, renomowane lokale gastronomiczne, kluby fitness, hotele, salony fryzjerskie lub kosmetyczne to zaledwie kilka przykładów miejsc, w których aranżacja wnętrza i wygląd składających się na nią elementów – w tym urządzeń fiskalnych, elektronicznych i biurowych – odgrywa niebagatelną rolę. Dotyczy to zresztą nie tylko sektora usług, ale i handlu, np. punktów oferujących modę premium.

– Jestem estetką i poza tym działam w branży modowej. Więc jak najbardziej wrażenia wizualne, moje i moich klientek, są dla mnie bardzo ważne. Jeśli chodzi o aranżację przestrzeni butiku – zawsze staram się zadbać o każdy szczegół, nie ma mowy o przypadkowości. Dotyczy to zarówno samego wystroju, jak i sposobu prezentowania kolekcji. Dlatego wybierając drukarkę fiskalną Posnet Trio Online, kierowałam się nie tylko wygodą pracy, ale również niebanalnym, eleganckim wyglądem urządzenia, pasującym do wizerunku tego miejsca – wyjaśnia Katarzyna Wysocka, Dyrektor kreatywna i główna projektantka Lulu de Paluza, warszawskiego atelier z ekskluzywną odzieżą damską.

Warto też wspomnieć, że przywołane urządzenie rejestrujące marki Posnet to właśnie przykład wzornictwa technologii sprzedaży, które zostało docenione przez ekspertów. Charakterystyczny design drukarki fiskalnej Trio Online otrzymał wyróżnienie Ministra Rozwoju i Finansów w ramach konkursu Dobry Wzór.

 

Co design technologii sprzedaży mówi o Twojej marce?

Wiele aspektów składa się na powodzenie firmy i jej całościowy wizerunek. Mowa nie tylko o atrakcyjnej ofercie czy wysokiej jakości usług. To często właśnie detale – w oparciu o tzw. „pierwsze wrażenie” – potrafią znacząco wpłynąć na odbiór danej działalności przez potencjalnych nabywców towarów lub usług. Ubiór pracowników, wystrój wnętrza, aranżacja stanowiska sprzedaży – a więc także wygląd znajdujących się w jego obszarze technologii – zyskują dodatkową funkcję: uruchamiają procesy składające się na szeroko pojętą komunikację z klientem.

Procesy te działają wedle zasady „od szczegółu do ogółu”. Co to oznacza? Zadbane, charakteryzujące się nowoczesnym, niebanalnym wzornictwem urządzenia fiskalne dodatkowo akcentują prestiż korzystającego z nich przedsiębiorstwa. Gustowny wygląd kas i drukarek rejestrujących może sprzyjać pozytywnym odczuciom, związanym z innymi aspektami – np. atrakcyjnością oferowanego asortymentu. Rozwiązania technologiczne, współgrające pod względem estetycznym z wystrojem wnętrza firmy, sygnalizują wizerunkową spójność marki, jej solidność w realizacji poszczególnych, nawet najdrobniejszych zadań. Starannie zaaranżowane stanowisko sprzedaży podkreśla wysoką jakość obsługi i dbałość o komfort klienta. Zatem przykuwający wzrok design urządzenia rejestrującego, w połączeniu z innymi, przemyślanymi elementami, może mieć realne przełożenie na sugestywny przekaz: że warto skorzystać z propozycji danej działalności, związać się z nią na dłużej.

Innymi słowy – w tym wymiarze technologie sprzedaży stają się również narzędziem marketingowym. Takim, które zwraca uwagę, generuje pozytywne wrażenia związane z daną marką i pomaga „zakotwiczyć” je w świadomości klientów. Ma to dość istotne znaczenie, zwłaszcza w obliczu natłoku informacji, rosnącej konkurencji i coraz to nowszych sposobów, pozwalających wyróżnić się na rynku (m.in. za sprawą marketingu werbalno-wizualnego, reklam ambientowych czy merchandisingu).

 

Rozwiązania estetyczne w praktyce – na co stać design kas i drukarek fiskalnych?

Współczesne kasy i drukarki fiskalne na różne sposoby akcentują swoją atrakcyjność wizualną. Czasem jest to oryginalny, futurystyczny projekt całej konstrukcji urządzenia rejestrującego. Innym razem dany model odwołuje się do klasycznych rozwiązań, które jednocześnie pozostają dość uniwersalne, eleganckie i zwracające uwagę na dbałość o każdy detal.

Drukarka fiskalna Posnet Trio Online to nie tylko urządzenie oferujące przyjazną obsługę wielu praktycznych funkcji. Wyróżnia się też pod względem oryginalnego, atrakcyjnego designu, który został doceniony w ramach konkursu Dobry Wzór.

– Obecnie producenci urządzeń fiskalnych zwracają większą uwagę na design swoich produktów. Podobnie, jak sami przedsiębiorcy. Przykładowo, zauważyliśmy, że nasi klienci chętnie wybierają kasy i drukarki fiskalne Posnet, gdyż oferują one ciekawą i dość spójną estetykę, zazwyczaj utrzymaną w barwach czerni i bieli. Urządzenia te są dobrze wykonane, wyglądają elegancko i nowocześnie, a także pasują do różnych branż i typów działalności, czy to stacjonarnych, czy też mobilnych. Ponadto, istnieją również modele kas i drukarek oferowane w różnych wariantach kolorystycznych. Dzięki temu przedsiębiorca jest w stanie dostosować design urządzenia fiskalnego do własnych preferencji czy np. wyglądu pozostałych technologii lub wystroju wnętrza firmy – tłumaczy Marcin Ciechowicz, ekspert z Polskiego Centrum Kas Fiskalnych.

Warto zresztą zauważyć, że rozwiązania designerskie w kasach i drukarkach fiskalnych nie ograniczają się jedynie do kolorystyki. Co więcej, pod różnymi względami mogą mieć znaczenie nie tylko estetyczne, ale i praktyczne. Stylowa, kompaktowa i przy tym poręczna konstrukcja może odegrać niebagatelną rolę, jeśli chodzi o wykorzystanie technologii sprzedaży w trybie mobilnym lub na stanowisku obsługi klientów o dość ograniczonej przestrzeni. Wysoka jakość wykonania, dobre spasowanie elementów obudowy, wykorzystanie odpowiednich materiałów i dbałość o detale – to wszystko ma przełożenie zarówno na wrażenia wizualne, jak i odporność na intensywniejszą eksploatację, także w mniej sprzyjających warunkach pracy. Podświetlone wyświetlacze, przejrzyście informujące o przebiegu transakcji, to również kolejny plus na rzecz komfortu klientów. W przypadku Trio Online można też opcjonalnie zastosować specjalny uchwyt na tablet bądź smartfon, który uczyni z drukarki fiskalnej „podstawę” zgrabnego, niedużego, a zarazem kompletnego i przyjaznego w obsłudze systemu POS. Bywa nawet, że oryginalny design urządzenia rejestrującego wprowadza innowacje technologiczne. Czego dobrym przykładem jest inny model marki Posnet – kasa fiskalna Revo Online – z ciekawie zrealizowanym mechanizmem drukującym, który wystawia paragon bezpośrednio w stronę klienta, nie zaś tradycyjnie, w stronę kasjera.

Okazuje się, że design technologii sprzedaży ma równie istotne znaczenie, co pozostałe kwestie, takie jak parametry techniczne, zakres dostępnych funkcji czy komfort stosowania danego urządzenia fiskalnego. Tym bardziej, że odważnie, pomysłowo i z sukcesem wkracza w obszar tych aspektów użytkowych. Design nie ogranicza się do estetyki, która sama w sobie i tak przykuwa uwagę. Wpływa na różne procesy odpowiedzialne za efektywne prowadzenie działalności.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF