Celebryci inwestują w esport. FaZe Clan zgarnia 40 milionów dolarów
Wielcy świata rozrywki inwestują! Esport wchodzi w fazę masowej popularyzacji. Pokazują to nie tylko same wyniki oglądalności i sytuacyjny “hype” związany z pandemią koronawirusa akcją #stayathome.
Dowodem na rozpoczęcie procesu wchodzenia esportu do mainstreamu jest choćby inwestycja celebrytów w FaZe Clan. Mowa tu o rekordowej emisji akcji o łącznej wartości 40 milionów dolarów na którą zapisali się między innymi muzycy tacy jak Pitbull, Swae Lee, Yo Gotti, DJ Paul, Ray J, Disco Fries, and Offset i sportowcy Nyjah Huston, Meyers Leonard, Gregory Van Der Wiel, Josh Hart, and Jamal Murray.
Poza wyżej wymienionymi przedstawicielami showbiznesu w FaZe Clan zainwestowali również przedsiębiorcy Sylvia Rhone, CEO Epic Records, Troy Carter, aktor Chris O’Donnel, host radiowy Big Boy, and Guy Oseary.
Mamy więc do czynienia z sytuacją precedensową gdzie inwestycja osób szeroko rozpoznawalnych powoduje wzrost popularności firmy, marki, przedsięwzięcia czy jak w tym przypadku całej branży. Możemy nawet obserwować w mniejszej skali takie zachowania na rynku lokalnym jak na przykład Inwestycja Magdy Gessler w kraftową wódkę na platformie beesfund.pl.
Ci wpływowi inwestorzy docenili kulturowe znaczenie i dostrzegli możliwości monetyzacji treści oraz produktów. Mamy hiper zaangażowaną widownię a FaZe Clan jest najatrakcyjniejszą marką w świecie esportu obecnie. Ta inwestycja pozwoli nam kontynuować proces przekształcania sportu i szeroko pojętej rozrywki.
Leo Trink, CEO Faze Clan
Zainteresowanie się tego typu inwestorów może naturalnie zlewarować całą branżę i jeżeli inwestorzy aktywnie zaangażują się w promocję inwestycji skorzysta na tym cała branża.
Dzisiaj esport podobnie jak inne branże boryka się z problemami krótkoterminowymi związanymi z pandemią oraz długoterminowymi takimi jak brak klasyfikacji esportu jako elementu budżetowania w firmach. Właśnie nadarzyła się okazja by to zmienić.
FaZe Clan już wcześniej prezentował ciekawe marketingowe podejście do tematu esportu. Na swoim koncie ma już współpracę z tradycyjnym sportem. Mowa tu o współpracy z klubem Manchester City która również popularyzuje esport wśród fanów piłki nożnej.
Takie podejście nie jest przypadkowe. CEO FaZe Clan Lee Trink wywodzi się z branży rozrywkowej, jest ex-CEO Capital Records. Doświadczenie z innych branż pozwala myśleć o esporcie jak o produkcie marketingowym a nie jak o dziele sztuki lub misji zmiany świata. Również w Polsce mamy podobne przykłady. Dwie największe polskie organizacje esportowe również zarządzane są przez przedsiębiorców którzy doświadczenie zdobywali w innych branżach. AGO Esports zarządzane jest przez Jakuba Szumielewicza który wcześniej zarządzał klubem sportowym Legia Warszawa. Illuminar Gaming z kolei jest pod wodzą Ani Palowicz, doświadczonej w strategii managerce wywodzącej się z niegdyś jednej z większych w polsce niezależnych agencji reklamowych Kalicinscy.com. Suma doświadczeń tych managerów oraz ich biznesowe kompetencje powodują, że to właśnie te dwie organizacje cieszą się największą ilością sukcesów na polu współpracy z markami.
Na łamach Brief Esports będziemy bacznie przyglądać się FaZe Clan i dalszym losom tej spektakularnej inwestycji. Opiszemy warte uwagi aktywacje celebryckich inwestorów. Świat esportu, sportu i rozrywki coraz bardziej się krzyżuje, o czym pisaliśmy w artykule Ile sportu w esporcie? Obie branże zacieśniają współpracę.
Spędziłem 20 lat w reklamie i marketingu. Założyłem, rozwinąłem i sprzedałem agencję kreatywną, prowadziłem własny coworking, po drodze angażowałem się w startupy. Promuję polską kulturę w azji poprzez sztukę filmową i content telewizyjny. Od 2017 roku jestem związany z BRIEF. W 2017 roku przeprowadziłem rekonstrukcję redakcji oraz digitalizację wydawnictwa na BRIEF.PL. W 2020 roku ruszył nowy serwis BRIEF ESPORTS którego jestem wydawcą. Od 2010 roku jestem związany z rynkiem startupów w Polsce. Jestem mentorem startupowym. Współtworzę wraz z Grzegorzem Kiszlukiem największy i najstarszy Polski ranking kreatywności aplikowalnej – 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie. Jestem fanem i propagatorem esportu i gamingu jako narzędzia komunikacji marketingowej.