Co ma wygląd biura do employer brandingu? | Materiał partnera

245

Otóż ma! I to bardzo dużo. Kolorowe, ciekawe przestrzenie otwarte ze strefą relaksu, wygłuszone pokoje umożliwiające maksymalne skupienie, nowoczesna i ogólnodostępna strefa gastronomiczna z pełnowartościowymi posiłkami, strefy zieleni oraz dostosowany do naszych indywidualnych potrzeb gabinet. To wszystko sprawia, że wyrażenie „idealne biuro” nie jest już tylko marzeniem przeciętnego pracownika korporacji z szarymi ścianami, szarym dywanem i szarym biurkiem. Wygląd i charakter biura bardzo mocno wpływa na decyzje potencjalnych pracowników, a dobrze zaaranżowane pozytywnie wpływa na efektywność obecnych pracowników.

Dlaczego wygląd biura jest ważny?

Dzięki pokoleniu Y nastąpiła ogromna zmiana na rynku pracy. Rynek pracodawcy przekształcił się w rynek pracownika, a co za tym idzie, zmienił się sposób budowania marki pracodawcy. Teraz nie liczy się tylko wysokość płac, świadczenia socjalne i wizja firmy. Dzisiaj na pracodawców patrzymy także przez pryzmat takich czynników jak wygląd biura, profil na Facebooku czy możliwość rozwoju w danej firmie.

Employer branding (EB) to proces długofalowy. By był skuteczny, należy uwzględnić działania na zewnątrz, ale także wewnątrz firmy. Zewnętrzny, skierowany do potencjalnych pracowników i klientów to stworzenie atrakcyjnego miejsca pracy i przyciągnięcie potencjalnych klientów. Celem wewnętrznych działań EB jest wzmocnienie więzi obecnych pracowników z firmą oraz stworzenie dla nich atrakcyjnego środowiska pracy.

Czy wygląd biura może wpływać na decyzję potencjalnych pracowników o podjęciu zatrudnienia w danej firmie?

Owszem – okazuje się, że zarówno ogólny wygląd biura, jego charakter oraz atmosfera pracy, jak i materiały użyte do jego aranżacji, mają znaczenie dla potencjalnych pracowników i klientów, z którymi chcielibyśmy nawiązać współpracę. Co więcej, wpływa także na samopoczucie i wydajność obecnych pracowników.

Jak wynika z badania „BPO i Centrum Usług Wspólnych: Pracownicy sektora zabierają głos w sprawie swojego miejsca pracy”, ponad 80% respondentów chciałoby przed zawarciem umowy o pracę zobaczyć swoje miejsce pracy w biurze. Oznacza to, że dla wielu potencjalnych pracowników pierwsze wrażenie jakie odnoszą, ma ogromny wpływ na dalsze decyzje. Ważna jest także funkcjonalność biura, która zostaje zweryfikowana już po kilku dniach pracy w nowym miejscu.

Przy wyborze biura dla firmy, warto zastanowić się jakie rozwiązanie jest dla nas najlepsze. Czy będzie to całe biuro dedykowane jednej firmie, biuro co-workingowe czy może biuro nie jest nam potrzebne, ponieważ pracujemy głównie zdalnie? Możliwe, że zaistnieje potrzeba połączenia kilku rozwiązań. Na przykład pracownicy korporacyjni często korzystają z usług biur co-workingowych. Jak podaje raport z badania Cushman & Wakefield „What’s next: co-working in Poland”, aż 8% osób korzystających z przestrzeni co-workingowych to mobilni pracownicy korporacyjni bądź korporacyjne zespoły. O wyborze powinny przede wszystkim zadecydować specyfika branży, w której działamy, liczba zatrudnionych osób, godziny pracy i potrzeby naszych pracowników.

Dlaczego coworking?

Wydawać by się mogło, że co-workingowy system biurowy skierowany jest do jednoosobowych firm albo freelancerów, którzy nie chcą pracować w domu. Z jednej strony jest to ważna grupa najemców, ale z drugiej, nic nie stoi na przeszkodzie by i większe firmy odnalazły swoje miejsce w biurze współdzielonym. Ma ono bowiem wiele zalet wpływających bezpośrednio na employer branding, których nie posiadają inne rozwiązania.

Ładne i nowocześnie a przede wszystkim funkcjonalnie urządzone biuro jest niezastąpionym narzędziem w procesach rekrutacyjnych. Ułatwia pozyskanie wysoko wykwalifikowanych specjalistów z długim stażem zawodowym, dla których bardzo ważne jest otoczenie, w którym pracują.

Biura co-workingowe odpowiadają również na potrzeby młodego pokolenia pracowników, którzy nie przywiązują dużej wagi do stałej lokalizacji i sami wolą wybrać gdzie będą przebywać. Brak przypisanego do osoby biurka sprawia, że czują się oni bardziej komfortowo, co przekłada się na wydajność ich pracy. Pokolenie Millennium preferuje bardziej elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej, dzięki którym łatwiej pogodzić im życie zawodowe z prywatnym i skupić się na jakości wykonanej pracy, a nie ilości przepracowanych godzin. Dużym atutem w tym wypadku jest fakt, że wiele biur co-workingowych jest czynnych przez całą dobę.

Największa niematerialną wartością dodaną przy wynajmie takiego biura jest możliwość networkingu. Maksymalnie przyjazne i przystępne biuro sprzyja podejmowaniu interakcji i nawiązywaniu nowych kontaktów. Dzięki bezpośrednim kontaktom z innymi branżami pracownicy mogą czerpać wzajemnie inspiracje, podnosić swoje horyzonty i nabywać nowych kompetencji. Networking odgrywa ogromną rolę w employer brandingu. Po pierwsze umożliwia budowanie pożądanego wizerunku pracodawcy na rynku od wewnątrz. Po drugie wspiera procesy rekrutacyjne. Podczas nieformalnej, zwyczajnej rozmowy można szybko znaleźć osobę odpowiadającą naszym wymaganiom, której kompetencje mogą poprzeć osoby zaufane, widywane codziennie w biurze.

Decydując się na biuro współdzielone, możemy mieć pewność, że do naszej dyspozycji poza przestrzenią biurową będą również:

  • otwarta i odpowiednio przystosowana strefa gastronomiczna, w większości przypadków oferująca kawę, herbatę i wodę w nieograniczonych ilościach w cenie wynajmu,
  • strefy relaksu i rekreacji, gdzie pracownicy mogą odpocząć, odświeżyć umysły i najchętniej tam właśnie nawiązują nowe znajomości biznesowe.
  • silent room’y, czyli specjalnie wydzielone, wyciszone pomieszczenia pozwalające maksymalnie się skupić
  • sale konferencyjne i przestrzenie eventowe, ułatwiające organizację spotkań i eventów branżowych
  • recepcja i urządzenia biurowe (telefony, drukarki itd.)
  • serwis sprzątający
  • darmowe wydarzenia specjalne organizowane przez właścicieli dla najemców — szkoleniowe, dyskusyjne, ale też integracyjne
  • program socjalny dla pracowników

Przy wynajmie całego biura dla firmy niestety w większości nie możemy liczyć na taką wygodę. Często na wynajem dodatkowych pomieszczeń i zakup urządzeń trzeba wygospodarować dodatkowo niemałą kwotę. Przy pracy zdalnej w domu z kolei nie możemy liczyć na wyciszone pomieszczenie bez rozpraszaczy ani na to, że ktoś odbierze naszą pocztę podczas nieobecności, nie wspominając w ogóle o możliwości uczestnictwa w wydarzeniach.

Atrakcyjny design wpływa pozytywnie na każdego pracownika i klienta. Odpowiednio dobrane, żywe, energetyczne kolory pozytywnie nastrajają i zachęcają do integracji współpracowników. Dla wielu pracowników ważne są elementy proekologiczne i aspekty zdrowotne. Odpowiednie oświetlenie pomieszczeń, swobodny dopływ świeżego powietrza, wygodne fotele wysokiej jakości, strefa sportowa czy meble wykonane z ekologicznych materiałów zaczynają być standardem w wymaganiach współczesnego rynku pracy.

Odpowiednio zaaranżowane biuro, które będzie wygodne dla pracowników i atrakcyjne dla klientów to ogromny wydatek. Wybierając co-working, decydujemy się na świetne narzędzie employer brandingowe i znacznie obniżamy koszty związane z wynajęciem, urządzeniem i utrzymaniem biura.

Powiedz mi, czego Ci potrzeba…

Jak sprawdzić czego nam potrzeba? Zapytajmy o to naszych pracowników. To dzięki nim firma funkcjonuje na co dzień. Spędzają w biurze średnio 8 godzin dziennie, bardzo często nawet więcej, więc to oni najlepiej wiedzą o co powinniśmy zadbać, by ich praca była efektywna i wydajna. Dobre biuro powinno sprzyjać rozwojowi, innowacyjności i kreatywności, ale też zachęcać do aktywności i integracji.  

Mam przyjemność stać na czele firmy, która nie tylko wspiera pracodawców w kształtowaniu wizerunku, ale także dba o własną markę jako angażującego miejsca pracy. Z perspektywy czasu, kluczową i strategiczną decyzję, jaką wewnętrznie podjęliśmy, było przeniesienie siedziby firmy do miejsca, które znacznie wpłynęło na nasze poczucie komfortu, poziomu motywacji i integracji. A mowa o przestrzeniach coworkingowych Workin. Nie urzeczywistniłoby się to, gdyby nie rozmowy z pracownikami oraz swoista analiza SWOT, w ramach której wylistowaliśmy wszystkie ZA i PRZECIW odnosząc je do ówczesnej sytuacji i pierwotnego adresu firmy. Prosta statystyka zdecydowała o wyborze miejsca, które zapewniło nam dziś maksymalne wykorzystanie potencjału naszych zespołów (lepsza komunikacja, wyższa kreatywność, poczucie wspólnoty) – komentuje Łukasz Jarota, Prezes Zarządu Studio Wiedzy/Agencji GrowHR.

Najważniejsze, by EB budował realistyczny wizerunek pracodawcy i firmy. Wyidealizowany obraz, być może dobrze „sprzeda się” w Internecie, jednak w zetknięciu z rzeczywistością odbiorcy naszej marki nie będą patrzeć łaskawym okiem na lekkie przekłamania i nie zapewni nam to w przyszłości dobrego wizerunku w branży.

Na koniec warto zadać sobie pytanie: “Co chcemy przekazać za pośrednictwem wnętrza naszego biura?”

Biuro jest najbardziej namacalną wizytówką firmy, najlepiej widać w nim jak marka funkcjonuje, jakie ma wartości i jakie są warunki pracy. Dobrze zaprojektowane i atrakcyjnie wyglądające biuro w bardzo nieoczywisty sposób udowadnia naszą wiarygodność biznesową. Warto więc zadbać o to, by prezentowało się jak najlepiej, a atmosfera pracy była przyjazna dla obecnych i potencjalnych pracowników.

var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };