Co jest ważne w zarządzaniu firmą?

Jak pokazują polskie wyniki badania C-Suite Study 2013, przeprowadzonego przez IBM, zarządzający firmami dostrzegają duży potencjał technologii i rosnącą rolę klientów w kształtowaniu strategii przedsiębiorstwa.
Wśród trzech kluczowych czynników pozwalających na kształtowanie przyszłości przedsiębiorstwa, menedżerowie firm z 70-ciu badanych krajów wyróżnili: otwartość na wpływy i sugestie ze strony klientów, wprowadzanie innowacji cyfrowych i fizycznych, a także angażowanie klientów przez zapewnianie im odpowiedniej obsługi. Dyrektorzy uznali także, że to właśnie klienci, zaraz po zarządzie firmy, mają największy wpływ na jej strategię – ten czynnik wskazało aż 55 proc. z nich. Menedżerowie firm polskich również dostrzegają istotny wpływ klientów na rozwój przedsiębiorstw i ich strategię – 46 proc. ankietowanych uznało ich rolę za kluczową. Opinia ta wprost przekłada się na gotowość firm do zwiększenia współpracy z klientami, którą deklaruje 92 proc. z polskich zarządzających.
Dodatkowo, jako jeden z głównych czynników decydujących o sukcesie firmy, dyrektorzy generalni wskazali potrzebę rozwinięcia silnej strategii w sferze cyfrowej. Co ciekawe, aż 56 proc. polskich firm dysponuje tego rodzaju planem zintegrowanym ze sferą fizyczną, co stanowi wynik o 20pp. lepszy od średniej globalnej.
Badanie pokazało również, że przedstawiciele polskiej kadry zarządzającej stawiają na niektóre sposoby poprawienia relacji z otoczeniem częściej niż ich zagraniczni koledzy. 80 proc. polskich menadżerów podkreśla istotną rolę tworzenia spójnego doświadczenia klienta we wszystkich kanałach. Z kolei ponad połowa z nich wskazuje na dążenie do jak największego zaangażowania klientów przez media społecznościowe.
– Wyniki badań pokazują, że polscy menedżerowie dostrzegają dominujące światowe trendy, dotyczące procesu zarządzania przedsiębiorstwem i z sukcesem wprowadzają je w naszym kraju. Z kolei większa, niż w przypadku zagranicznych firm powszechność wdrażania kompleksowych strategii cyfrowych udowadnia, że jesteśmy w stanie wyprzedzić globalne standardy – mówi Władysław Szwoch, koordynator badania IBM C-Suite study w IBM Polska i kraje bałtyckie.
Badanie C-Suite Study zostało opracowane na podstawie wywiadów z przedstawicielami firm działających w ramach 20 różnych branż na terenie 70 krajów świata. Reprezentowali oni zarówno organizacje z sektora publicznego, jak i prywatnego. Specjaliści firmy IBM poprosili ich o określenie głównych czynników zewnętrznych, które będą miały największy wpływ na firmy w perspektywie najbliższych 3-5 lat, a następnie porównali wyniki z wnioskami z poprzednich badań. Polski raport IBM C-Suite Study został oparty na rozmowach z 82 menedżerami z wybranych polskich firm.