...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Dni otwarte Twojej uczelni. Dlaczego ich następna edycja powinna odbyć się online?

Michał Ratajczak

Ostatnie dwa lata to dla wielu branż niekończący się proces poszukiwania nowych rozwiązań. To oczywiście skutek pandemii, która wymusiła na nas zmiany zachowań i przyzwyczajeń. Wiele zmieniło się w sektorze edukacji, gdzie nauczanie zdalne i hybrydowe jest już na porządku dziennym. Nauka na odległość to jednak niejedyne wyzwanie, z którym musiała się mierzyć polska szkoła. Uczelnie wyższe stanęły przed trudnym zadaniem, jakim było zorganizowanie dni otwartych, które pozwoliłyby kandydatom zapoznać się z ich ofertą dydaktyczną oraz porozmawiać z przedstawicielami poszczególnych jednostek i wydziałów.

O ile do nauczania zdalnego wystarczy proste i łatwo dostępne narzędzie wideokonferencyjne (np. Microsoft Teams), o tyle zorganizowanie wirtualnego wydarzenia z wystąpieniami na żywo, osobnymi przestrzeniami dla jednostek i wydziałów, bazą materiałów oraz funkcjonalnościami do networkingu wymaga już bardziej zaawansowanego technologicznie rozwiązania. I właśnie w takim przypadku świetnie sprawdzi się platforma do eventów online i hybrydowych Gridaly.

Już pierwsze dni otwarte zorganizowane przez Gridaly pokazały, w jak wielu aspektach przewyższają one korzyściami podobne wydarzenia w stacjonarnej formie. Dla uczestników to przede wszystkim większa wygoda i oszczędność czasu. Kandydaci na studia mogą bardzo szybko zapoznać się z ofertą konkretnych wydziałów i zebrać wszystkie potrzebne informacje o interesujących ich kierunkach studiów, w czym pomoże im inteligentna wyszukiwarka z sortowaniem po tagach i kategoriach oraz czytelnie zaprojektowane stoiska z sekcją materiałów do pobrania. Dodatkowo do wejścia na wydarzenie wystarczy domowy komputer lub smartfon, co jest szczególnie ważne dla osób mieszkających w innych województwach, dla których uczestnictwo w stacjonarnym dniu otwartym wiązałoby się z kilkugodzinną podróżą, a zaoszczędzony w ten sposób czas można wykorzystać na bardziej produktywne zadania np. przygotowanie do matury. Dla organizatorów dzień otwarty online to z kolei niższe koszty organizacji całego przedsięwzięcia i jego większy zasięg. Dostęp do platformy eventowej może mieć każda osoba z dowolnego miejsca na świecie, a więc uczelnia ma większą szansę na dotarcie do kandydatów z innych województw lub nawet krajów. Co więcej, formuła online wydarzenia daje organizatorom niespotykane dotąd korzyści takie jak lepsze poznanie uczestników czy dostęp wydarzenia także po jego zakończeniu. Integracja platformy z Google Analytics oraz statystyki z eventów dostarczają szczegółowe dane o uczestnikach dni otwartych — ich miejscu zamieszkania, liczbie wysłanych wiadomości czy czasie, który spędzili w każdej przestrzeni. Z kolei dostęp do platformy po zakończeniu eventu pozwoli kandydatom wrócić na stoisko danego wydziału, aby pobrać dodatkowe broszury z informacjami, lub prześledzić historię konwersacji. Na koniec warto również wspomnieć o korzyściach społecznych i ekologicznych, które niosą ze sobą dni otwarte w formule online. Organizacja wirtualnego wydarzenia to walka z wykluczeniem osób z niepełnosprawnościami oraz z nierównościami wynikającymi z gorszego dostępu do środków transportu, a rezygnacja z przygotowania papierowych broszur i ulotek na rzecz cyfrowych materiałów będzie mieć mniejszy wpływ na środowisko naturalne.

Do tej pory przez Gridaly zorganizowaliśmy już kilka edycji dni otwartych m.in. dla Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu czy Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Dzień Otwarty UW 2021 Online odwiedziło na platformie ponad 12,5 tysiąca unikalnych uczestników, którzy w trakcie wydarzenia mogli oglądać jego transmisję na scenie głównej, odwiedzać stoiska wydziałów, rozmawiać z ich przedstawicielami i umawiać się z nimi na spotkanie. Po wydarzeniu dostarczyliśmy uczelni szczegółowy raport ze statystykami odwiedzin poszczególnych stoisk oraz danymi na temat uczestników i ich aktywności na czatach. Dane te pozwoliły organizatorom wyciągnąć bardzo ciekawe wnioski. Przykładowo: sporym zainteresowaniem cieszyły się indywidualne kierunki studiów międzyobszarowych, o czym świadczyła duża liczba wiadomości opublikowanych na stoiskach Kolegium Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych oraz Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych. Wiedza ta, w połączeniu z dostępem do tekstowego zapisu czatów ze wszystkimi pytaniami uczestników, pozwoli uczelni jeszcze lepiej przygotować i zaprezentować ofertę studiów międzyobszarowych podczas dnia otwartego w kolejnym roku. Interesujące okazały się również statystyki demograficzne, które wyraźnie wskazywały zmianę struktury odwiedzających i zwiększenie zasięgu z lokalnego na ogólnopolski, a nawet zagraniczny. Powyższa zmiana pokrywa się z długofalowym celem Uniwersytetu Warszawskiego, którym jest dotarcie do kandydatów z każdego zakątka Polski oraz zagranicy.

Dotychczasowa współpraca z jednostkami akademickimi w zakresie organizacji dni otwartych przez Gridaly pozwala nam mniemać, że taka forma wydarzeń pozostanie z nami na dłużej, ponieważ organizatorzy zaczynają być świadomi wszystkich płynących z niej korzyści. Oczywiście stopniowe znoszenie obostrzeń covidowych i powrót do “nowej normalności” będą dla uczelni zachętą, by postawić na spotkania face-to-face i zorganizować event w formule stacjonarnej, dlatego warto wspomnieć, że przez ostatni rok na Gridaly pojawiło się sporo nowych funkcjonalności, które zwiększają zaangażowanie uczestników (np. narzędzie do speed networkingu, zaawansowane filtrowanie i kategorie), a w planach mamy również stworzenie pełnego modułu grywalizacyjnego. Organizatorzy dni otwartych powinni więc rozważyć hybrydową formułę swoich wydarzeń, dzięki której zyskają one zupełnie nowy, niespotykany dotąd wymiar.


źródło: Gridaly

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF