Influencerzy gamingowi i e-sportowi w działaniach marketingowych różnych marek w Polsce

fot. Alex Haney/Unsplash

Warning: A non-numeric value encountered in /home/klient.dhosting.pl/adpress/brief.pl/public_html/wp-content/themes/publisher/includes/func-review-rating.php on line 212

Warning: A non-numeric value encountered in /home/klient.dhosting.pl/adpress/brief.pl/public_html/wp-content/themes/publisher/includes/func-review-rating.php on line 213
302

Obecnie aż 79% marketerów uważa, że współpraca z influencerami w ciągu roku pomogła im zwiększyć zaangażowanie konsumentów – wynika z raportu “Influencer Marketing 2020”. Swoich popularnych twórców ma między innymi świat gamingu i e-sportu. Najpopularniejsi w Polsce influencerzy z tej branży mają nawet kilka milionów fanów, dlatego różne marki chętnie angażują ich do swoich działań marketingowych.

Kim są influencerzy i skąd bierze się ich popularność?

Najnowszy raport “Influencer Marketing 2020” opublikowany przez Influencer Intelligence we współpracy z Econsultancy pokazuje, że działalność influencerów może wywierać duży wpływ na działania ich odbiorców. Aktualnie aż 61% konsumentów w wieku od 18 do 34 lat twierdzi, że twórcy internetowi mieli wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe. Pojęcia “influencer” oraz “influencer marketing” powinien zatem znać każdy marketingowiec.

Pierwsze z nich dotyczy twórców internetowych, którzy wywierają wpływ na decyzje śledzącej ich społeczności internetowej. Między innymi dzięki swojej charyzmie, wiedzy oraz doświadczeniu zdobyli grupę wiernych fanów, z którą utrzymują stały kontakt, tworząc treści do mediów społecznościowych. Jednocześnie cały czas pozyskują nowych obserwatorów, zwiększając zasięg swojego oddziaływania. W zależności od stopnia popularności, polscy influencerzy posiadają od kilku tysięcy do nawet kilku milionów widzów lub czytelników. To atrakcyjne grupy docelowe dla wielu marek. Potencjał ten pomaga wykorzystać właśnie influencer marketing. Co jednak wyróżnia influencerów ze świata e-sportu i gamingu?

Dlaczego wiarygodność jest najważniejsza?

Najbardziej znani influencerzy e-sportowi i gamingowi w Polsce prowadzą swoją działalność już od kilku lat, więc nie tylko są popularni, ale także uznawani za ekspertów w swojej dziedzinie. Należą do nich między innymi Piotr “Izak” Skowyrski (ponad 2 mln subskrybentów na YouTube, ponad 1,2 mln obserwujących na Twitchu, 600 tys. polubień na Facebooku, ponad 650 tys. obserwujących na Instagramie), czy też Patryk “Rojo” Rojewski (ponad 1,6 mln subskrybentów na YouTube, ponad 500 tys. polubień na Facebooku, ponad 90 tys. obserwujących na Instagramie). Przykładami młodszych twórców, którzy swoją popularność przez lata budowali między innymi na grach komputerowych, są z kolei Remigiusz “reZigiusz” Wierzgoń (prawie 4 mln subskrybentów na YouTube, prawie 1,1 mln polubień na Facebooku oraz 1,3 mln obserwujących na Instagramie), czy też Karol “Blowek” Gązwa (ponad 4,3 mln subskrybentów na YouTube, 1,4 mln obserwujących na Instagramie, ponad 800 tys. polubień na Facebooku). Warto pamiętać, że wśród influencerów ze świata wirtualnej rozrywki nie brakuje również kobiet, czego przykładem jest, chociażby Angelika ”Liinshii” Listwan (prawie 50 tysięcy obserwujących na Twitchu, prawie 35 tysięcy subskrybentów na YouTube, prawie 20 tysięcy obserwujących na Instagramie, ponad 7 tysięcy polubień na Facebooku).

Przekrój influencerów gamingowych i e-sportowych w Polsce jest obecnie bardzo duży – zarówno pod względem wieku, czy też zainteresowań, jak i samego podejścia do wirtualnej rozrywki. Warto jednak pamiętać o tym, że najpopularniejsi z nich działają w branży już od kilku lat. W tym czasie zdążyli zbudować liczną i zaangażowaną grupę fanów, regularnie śledzących ich treści, które są także źródłem opinii na temat różnych produktów. Długoletnia działalność przekłada się również na wiarygodność, która jest bardzo ważna nie tylko dla marek planujących zaangażować influencerów do swoich działań marketingowych. Trzeba pamiętać, że fani gier komputerowych są bardzo wyczuleni na fałsz i między innymi dlatego autentyczność influencerów jest bardzo ważna.

Kamil Górecki, założyciel agencji gamingowej Fantasyexpo

Według przywołanego już wcześniej raportu aż 94% specjalistów przyznaje, że w przypadku działań influencer marketingowych kluczem do sukcesu jest transparentność i autentyczność. Kluczowym kryterium doboru popularnego twórcy przez markę jest jego naturalność oraz zaangażowanie fanów. Dzięki temu kampania w oczach grupy docelowej nie uchodzi za sztuczną. Najlepiej świadczy o tym fakt, że 61% klientów woli twórców tworzących autentyczne i angażujące treści.

Jak wykorzystać wiarygodność twórców na korzyść marki?

Firmy mogą wykorzystać na wiele sposobów nie tylko samą popularność twórcy, ale także jego wiarygodność. Przykładem może być kampania związana z wprowadzeniem Gshield.gg, czyli ubezpieczeń dla graczy, które obejmują sprzęt komputerowy, a także konta w grach, wraz z wirtualnym wyposażeniem. Promocja produktu stworzonego przez polski start-up Protect.me we współpracy z agencją gamingową Fantasyexpo objęła między innymi aktywacje z udziałem Patryka “Rojo” Rojewskiego, a także innych influencerów.

Nie brakuje również przykładów akcji, w których popularność i wiarygodność twórców została wykorzystana do zwrócenia uwagi na tematy ważne społecznie. Przykładem może być kampania, w ramach której stworzono wirtualną wersję Puszczy Białowieskiej. Mapa została zbudowana z ponad 50 miliardów sześciennych bloków i „posadzono na niej” 7 milionów wirtualnych drzew. Celem kampanii było zwiększenie świadomości dużego znaczenia Puszczy Białowieskiej wśród młodych osób, a także zbiórka pieniędzy na tzw. Leśne Patrole organizowane przez Greenpeace. Twórcom akcji udało się dotrzeć do młodych odbiorców właśnie poprzez osadzenie znanego kompleksu leśnego w grze Minecraft oraz zaangażowanie do kampanii takich gamerów, jak Adrian “Manoyek” Molenda, czy też Michał “RoxMb” Baraniak.

Jak influencerzy wpływają na zaangażowanie konsumentów?

Nie wszystkie marki są przekonane, że duże liczby w mediach społecznościowych twórców przełożą się na zainteresowanie ich produktem lub usługą. Jednak według danych zebranych przez Influencer Intelligence aż 79% specjalistów do spraw marketingu przyznaje, że influencerzy pomogli im zwiększyć zaangażowanie konsumentów w ostatnich 12 miesiącach. Świadomość tego zjawiska jest coraz większa także w Polsce.

W listopadzie ubiegłego roku ambasadorem marki LV BET Zakłady Bukmacherskie został Jarosław “Pasha” Jarząbkowski. Legendarny polski e-sportowiec swoją autentycznością przez lata zaskarbił sobie sympatię fanów na całym świecie. Do tej pory na Facebooku zgromadził ponad 775 tysięcy polubień, na Instagramie śledzi go ponad 550 tysięcy osób, a na Twitterze ma ponad 340 tysięcy obserwujących. Były e-sportowiec poinformował o współpracy właśnie na swoich kanałach społecznościowych, a marka zapowiedziała szereg aktywności internetowych z udziałem nowego ambasadora.

My friends !Chcę Wam oficjalnie ogłosić, że z końcem listopada zostałem ambasadorem LV BET esport no i właśnie z tej…

Opublikowany przez Jarosława pashę Jarząbkowskiego Niedziela, 15 grudnia 2019

Innym przykładem może być młodszy o kilka lat Paweł “innocent” Mocek. 26-latek jest znany polskim fanom już od kilku lat, między innymi dzięki trzykrotnym występom na Mistrzostwach Świata w grze Counter-Strike: Global Offensive. Młody e-sportowiec jest ambasadorem marki Logitech. W ramach współpracy między innymi przygotował relację z IEM Katowice 2019, czy też organizuje na swoich transmisjach rozdawanie produktów firmy oglądającym go fanom. To pokazuje, że dla wielu e-sportowców influencer marketing może być dodatkową możliwością wykorzystania popularności budowanej latami.

Działania influencer marketingowe nie muszą jednak ograniczać się tylko do serwisów społecznościowych twórców. Przykładem tego jest kampania KFC zrealizowana w ramach transmisji ze StarLadder Major Berlin 2019, czyli Mistrzostw Świata w grze Counter-Strike: Global Offensive. W przerwach pomiędzy meczami komentujący rozgrywki influencerzy – Piotr “Izak” Skowyrski oraz Paweł “Saju” Pawelczak między innymi zamawiali z KFC specjalnie przygotowany na tę okazję Kubełek Gamera 1337. Co więcej, w przypadku drugiego influencera był to element długofalowej współpracy z marką, która obejmuje między innymi publikowanie treści w mediach społecznościowych. Warto dodać, że rozgrywki były transmitowane właśnie na kanale pierwszego ze wspomnianych streamerów, a przez cały czas trwania turnieju odnotował on ponad 4,1 mln wyświetleń, natomiast w szczytowym momencie transmisję oglądało ponad 26 tysięcy widzów jednocześnie.

Mówiono mi, że mogę być kim chcę, więc zostałem kodem do KFC!Przed wami KFCKODSAJU ❤️🍗

Opublikowany przez SAJU Piątek, 9 sierpnia 2019

Działania marek z influencerami nie muszą jednak ograniczać się tylko do świata wirtualnego. Twórcy mogą, chociażby pojawiać się na stoisku marki podczas wydarzeń e-sportowych i gamingowych. Przykładem może być obecność popularnych gamerów, takich jak Damian “PLKD” Kornienko, czy też Kamil “Kaluch” Kaliński w strefie “Wedel Up!” podczas IEM Expo 2019. Najlepszym połączeniem jest odpowiednie zgranie aktywizacji w internecie z działaniami podczas różnych wydarzeń na żywo.

Co wyróżnia influencerów ze świata wirtualnej rozrywki?

Według danych agencji Spicy Mobile, które objęły polskich graczy komputerowych po 15. roku, aż 42 procent z nich to osoby od 25. do 34. roku życia, natomiast 31% jest w wieku od 35 do 44 lat. Fani wirtualnej rozrywki to więc potencjalnie atrakcyjna grupa docelowa nie tylko dla marek związanych z nowymi technologiami.

Przekonanie, że gry komputerowe i e-sport to zabawa dla nastolatków jest błędne i wręcz krzywdzące. Prawda jest taka, że fani wirtualnej rozrywki to ludzie w różnym wieku. Można przekonać się o tym między innymi podczas różnych eventów gamingowych, czy też turniejów e-sportowych, na których pojawiają się całe rodziny z dziećmi. Współpraca z ludźmi gamingu i e-sportu daje duże możliwości, które można optymalnie wykorzystać, dopasowując je do celów konkretnej marki. Odpowiednie połączenie działań prowadzonych online oraz offline jest szansą na dotarcie do bardzo, bardzo wielu odbiorców. Odpowiedni dobór platformy, konkretnej gry, czy też formy współpracy z influencerami pozwala natomiast na dotarcie do bliżej określonej grupy potencjalnych lub aktualnych klientów.

Kamil Górecki, zajmujący się także współpracą z influencerami

Wieloletnia działalność polskich influencerów gamingowych i e-sportowych coraz częściej jest dostrzegana przez marki, które decydują się na prowadzenie działań z zakresu influencer marketingu. Zaangażowanie twórców ze świata wirtualnej rozrywki może zostać wykorzystane na kilka sposobów, łącząc różne formy aktywności. Dzięki budowanej latami autentyczności oraz licznej grupie fanów mogą oni między innymi wpłynąć pozytywnie na wiarygodność produktu, zwiększyć aktywność potencjalnych konsumentów, czy też rozpoznawalność konkretnej marki.