Jak zostać ekspertem w swojej branży?

Rekruterzy HRK podkreślają, że niezależnie na jakie stanowisko aplikujemy, wykazanie się szeroką wiedzą branżową zawsze jest dodatkowym atutem. Na ową składa się szereg posiadanych informacji, zarówno formalnych jak i nie formalnych, odnośnie specyfiki sektora, w jakim pracujemy. Dla większości branż wakacje są nieco luźniejszym okresem – czas, który zyskujemy możemy wykorzystać na aktywności, które pozwolą nam zabłysnąć przed przełożonym lub przyszłym pracodawcą, a na które często w codziennym zamęcie nie mamy czasu.

 

Warto pamiętać, że każdy sektor i każda specjalizacja ma swoją unikalną specyfikę. Aby ułatwić systematyczne podejście do zdobywania wiedzy branżowej trzeba dokładnie przemyśleć, co się stanie akurat naszym atutem i jakie pytania mogą zadać rekruterzy.

-Dla pracodawców istotne jest czy kandydat wie, jakie firmy konkurencyjne dynamicznie rozwijają się, a które spowolniły swój rozwój; czy zna informacje o decydentach z branży i ważniejszych zmianach personalnych, nowych produktach i usługach wprowadzanych na rynek, kluczowych partnerach. Kandydat, który bez problemu jest w stanie przedstawić powyższe dane od razu prezentuje się jako ekspert, którego warto mieć w zespole – informuje Piotr Mazurkiewicz, partner w HRK SA.

– W branży FMCG kandydaci mogą spodziewać się pytania o to, jakie kategorie produktowe borykają się z największymi wyzwaniami, a jakie mają największe perspektywy rozwoju w ciągu dwóch lat. Odpowiedź na to z pozoru proste pytanie bardzo szybko pokazuje w jakim stopniu kandydat zna rynek, czy orientuje się w trendach. Z drugiej strony ma możliwość zaprezentować kreatywne i perspektywiczne myślenie o zagadnieniu – zwraca uwagę Jacek Olejarz, menedżer HRK FMCG i HRK Retail.

::

Mali a wielcy gracze

::

-W bankowości i ubezpieczeniach rynek bardzo mocno przyspieszył, szczególnie jeśli chodzi o innowacje produktowe czy zmianę podejścia do klienta. Tutaj również należy spodziewać się pytań wykraczających poza nasze codzienne obowiązki. Dla pracodawców ważne jest to, jak kandydat rozumie swoje stanowisko w kontekście funkcjonowania całej instytucji, co nowego może wnieść do organizacji, jakie trendy w zakresie zmian produktowych czy podejścia do procesów obsługowych obserwuje na rynku i u konkurencji. Pytania, które do niedawna były zarezerwowane tylko w odniesieniu do stanowisk wyższych są dziś również wykorzystywane na poziomie menedżerów liniowych czy specjalistów – dodaje Piotr Mazurkiewicz.

5 kroków, aby w wakacje uzupełnić wiedzę branżową

Czasami wystarczy naprawdę niewiele, aby szybko i efektywnie nadrobić zaległości o informacjach z branży. Eksperci HRK przedstawiają kilka prostych rad, które to umożliwią.

  • Czytaj prasę branżową – warto zaprenumerować kluczowe dla branży pisma, śledzić przekaz w czołowych dziennikach. Nie zapominajmy też o mediach regionalnych, w których przeczytamy o lokalnych działaniach przedsiębiorstw. Pożyteczne są też newslettery, do których wiele portali umożliwia bezpłatny dostęp.
  • Rozmawiaj z dostawcami i klientami – nie tylko o bieżącej biznesowej potrzebie, ale i o tym, co się dzieje w branży, o czym się mówi. Każda strona ma unikalną perspektywę, która składa się na całokształt postrzegania branży.
  • Korzystaj z mediów społecznościowych – fora często aż huczą od branżowych plotek i informacji, a na profilach firm prezentowane są bieżące informacje z ich działalności. Co ważne – zanim potraktujesz konkretną informacje poważnie upewnij się co do źródła ich pochodzenia. Na forach internetowych wypowiadają się różne osoby, często anonimowe, nie zawsze godne zaufania.
  • Przyjmuj zaproszenia na konferencje i spotkania o charakterze networkingowym. Na dużych konferencjach często prezentowane są najnowsze trendy i rozwiązania. Na tych mniejszych atmosfera sprzyja dłuższym rozmowom o najnowszych wydarzeniach, łatwiej jest też nawiązać nowe kontakty.
  • Umawiaj się na spotkania. W natłoku codziennych zajęć często wybieramy szybki telefon lub maila – kiedy mamy więcej czasu warto spotkać się i szerzej omówić działania w kontekście funkcjonowania całego zespołu. Na obiad warto wybrać się zarówno z partnerami spoza organizacji, ale także ze współpracownikami – wymiana informacji na pewno będzie owocna.

-Dobry menedżer, oprócz wiedzy specjalistycznej, musi się wykazać szeregiem cech, które umożliwią mu efektywne działanie na zajmowanym stanowisku. Kandydaci muszą być zdyscyplinowani, proaktywni, posiadać umiejętności analityczne i przywódcze oraz charakteryzować się szerokim spojrzeniem na branżę. Atutem jest też różnorodne doświadczenie zawodowe i szeroka znajomość kategorii produktowych – Jacek Olejarz, menedżer HRK FMCG i HRK Retail.

::

© Sergey NivensZobacz portfolio

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF