Jakie gatunki gier zyskują na popularności w obliczu kryzysu?

Playing video games

Pandemia spadła na świat jak grom z jasnego nieba. Początkowo odrobinę bagatelizowana, szybko zmusiła miliony ludzi do pozostania w domach. Naturalną konsekwencją był wzrost zainteresowania aktywnościami, które mogą wypełnić długie dni spędzane w izolacji.

Gaming

Łamane są kolejne rekordy jednocześnie oglądających transmisje użytkowników na platformach streamingowych czy ilości godzin spędzanych w grach. Zarówno mający więcej czasu na ulubione hobby regularni gracze, jak i znudzeni i poszukujący nowych zajęć użytkownicy zwrócili się ku gamingowi. Jakie gatunki są w stanie przyciągać do siebie te rekordowe liczby nowych i powracających graczy? Dlaczego?

Strzelanki

Strzelanki statystyki
Wykres: Newzoo 2020, newzoo.com/pro

Według danych zebranych przez Newzoo, w marcu 2020 strzelanki stanowiły aż 46% rynku gier wybieranych przez użytkowników, przy względnym wzroście popularności o 40% od grudnia 2019, co zobrazowane jest na poniższym wykresie. Oczywistym powodem napływu dużej liczby graczy jest większa ilość czasu, którą mogą poświęcić na tę formę aktywności. W ankiecie Newzoo, przeprowadzonej wśród graczy w wieku od 10 do 30 lat w Stanach Zjednoczonych, Japonii i we Włoszech, aż 46% zapytanych, dlaczego poświęcają więcej czasu na gry wskazało ten powód, z czego aż 95% przyznało, że jest to bezpośredni skutek pandemii. Przy znacznym wzroście popularności gatunku spowodowanym społeczną izolacją, nie można pominąć także innych czynników. Na analizowany okres przypadła między innymi aktualizacja gry Escape from Tarkov, która przyciągnęła do siebie wielu nowych graczy. Rainbow Six: Siege zanotował wyraźny napływ graczy z Chin. Do bardzo popularnej franczyzy Call of Duty: Modern Warfare dodany został tryb Battle Royale – Warzone, który także wzbudził duży entuzjazm i zainteresowanie użytkowników. Warto dodać, że w kwietniu oczom publiczności ukazała się zamknięta beta nowej strzelanki Riot Games – Valorant, która pobiła rekord godzin obejrzanych w ciągu jednego dnia na platformie Twitch z oszałamiającym wynikiem 1.7 miliona.

Gry przygodowe

Pozbawienie dużej grupy ludzi możliwości codziennych interakcji społecznych zwróciło ich uwagę na gry pozwalające odkrywać i tworzyć inny, wirtualny świat. Od grudnia do marca, względny wzrost popularności tego gatunku wśród graczy osiągnął 11%. Niekwestionowanym królem tego gatunku jest produkcja firmy Microsoft, Minecraft. Niezmiennie przewija się on w top 5 rankingu popularności wszystkich gier komputerowych w analizowanym okresie, notując wzrost udziału w rynku przygodówek od 36% w grudniu do 44% w marcu. Warto zaznaczyć, iż na 25 kwietnia w świecie Minecrafta planowany był wirtualny festiwal muzyczny Block by Blockwest, który miał na celu zebranie środków na walkę z koronawirusem. Udział potwierdziły między innymi grupy Massive Attack oraz Against the Current. Popularność eventu przerosła oczekiwania organizatora – serwery nie poradziły sobie z ilością użytkowników, przez co festiwal został przełożony na początek maja. Podobne wydarzenia muzyczne miały miejsce na serwerach Fortnite.

Gry wyścigowe

iRacing statistics
Wykres: Newzoo 2020, newzoo.com/pro

Wybuch epidemii koronawirusa wstrzymał rozpoczęcie sezonu Formuły 1. Pomysłem organizatora na podtrzymanie emocji towarzyszącej rywalizacji było przeprowadzenie wirtualnych Grand Prix z udziałem zarówno obecnych i byłych kierowców serii, jak i celebrytów związanych ze światem racingu. Podczas transmisji jednego z wyścigów, na kanale Lando Norrisa jego zmagania obserwowało około 55 tysięcy osób. Fani sportu zwrócili się masowo w kierunku symulatorów – zarówno pod względem grania, jak i oglądalności. W okresie między lutym a kwietniem tego roku, jeden z tytułów – iRacing – zanotował względny wzrost liczby obejrzanych godzin na platformach Twitch i Youtube aż o 117%.

Gry towarzyskie

Łatwość obsługi i możliwość wirtualnego spędzania czasu ze znajomymi zachęcają użytkowników do wyboru tego gatunku. Niektóre tytuły są wręcz przeniesioną na platformę elektroniczną wersjami powszechnie znanych karcianek czy planszówek, takich jak Uno!, które zanotowało skok na 6. pozycję rankingu pobrań na iOS w marcu z poprzedniego, 49. miejsca. Komputerowa wersja tej gry także zanotowała skok popularności, zarówno w zakresie pobrań, jak i oglądalności na platformach streamingowych. Analiza danych z raportu Newzoo zwraca uwagę na kierunki, w których warto jest szukać nowych szans na ekspozycję marek w grupie docelowej, jaką są gracze, zarówno w kwestii organizacji turniejów wokół konkretnych tytułów, jak i współpracy ze streamerami skupiającymi się na tych gatunkach.

W ostatnim Esportowym podsumowaniu wydarzeń pisaliśmy o rekordowym koncercie w Fortnite, starcie platformy Popdog, czy nowych platformach od ESL i Fantasyexpo.

 


Autorka: 

Agnieszka Skuza

Agnieszka Skuza – karierę powiązaną ze światem gier rozpoczęła trzyletnią pracą w środowisku gamedevowym, od blisko dwóch lat działa w esporcie. Pełniła funkcje związane z managementem, marketingiem i social mediami, między innymi w Illuminar Gaming oraz AGO Esports. Absolwentka Farmacji na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, prywatnie fanka gatunku RPG.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF