Meta wspiera wykorzystanie technologii VR w edukacji
Meta nawiązała współpracę z VR Heroes, jednym z największych studiów produkcyjnych VR w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma przekazała zestawy gogli Meta Quest 2, które zostaną wykorzystane w szeregu projektów edukacyjnych.
Firma technologiczna Meta oraz jedno z największych studiów wirtualnej
rzeczywistości w Europie Środkowo-Wschodniej VR Heroes ogłosiły
współpracę, której celem jest przybliżenie polskim nauczycielom
możliwości jakie daje wirtualna rzeczywistość w procesie nauczania.
Z kolei uczniowie będą mieli możliwość poznania realiów
historycznych w zupełnie nowy i angażujący sposób.
Wydarzenia historyczne bliższe niż kiedykolwiek
Firmy będą współpracować przy ogólnopolskim projekcie edukacyjnym
Innowacyjna Historia, którego celem jest zaprezentowanie filmów
historycznych VR 25 tysiącom uczniów ze 150 szkół podstawowych.
Dzięki doświadczeniu w wirtualnej rzeczywistości, młodzi widzowie
będą mogli pełniej niż kiedykolwiek poznać i zrozumieć niezwykłe
wydarzenia z historii Polski. Dodatkowo planowane są warsztaty dla
trzech tysięcy nauczycieli, którzy będą mogli przetestować gogle VR
oraz dostępne aplikacje, zyskując wiedzę na temat możliwości jakie
niesie wirtualna rzeczywistość w edukacji.
Stała wystawa VR dostępna bezpłatnie dla wszystkich
Kolejnym elementem współpracy jest stała i otwarta dla wszystkich
edukacyjna wystawa VR Kartka z Powstania – Virtual Reality
Exhibition, działająca w warszawskiej Hali Koszyki od poniedziałku
do piątku w godzinach 12:00 – 19:00. Ekspozycja upamiętnia wydarzenia
Powstania Warszawskiego poprzez prezentację filmu VR “Kartka z
Powstania” na goglach Meta Quest 2. Produkcja ta została nagrodzona
na festiwalach filmowych na całym świecie, m.in. w Los Angeles,
Barcelonie, Buenos Aires czy Kalkucie. Wystawa jest jednocześnie
laboratorium badań nad wdrażaniem VR w procesie edukacji.
Tomasz Dobosz, reżyser filmu “Kartka z Powstania” i
współzałożyciel studia VR Heroes podkreśla potencjał wirtualnej
rzeczywistości jako sposobu na głębsze i bardziej osobiste poznawanie
historii: – Już nie musimy wyobrażać sobie co byśmy zrobili,
gdyby to nam przyszło żyć w tamtych czasach. Czujemy swoją fizyczną
obecność w miejscu akcji, co sprawia, że przy odpowiedniej
wrażliwości widz jest w stanie poczuć, jakich życiowych wyborów by
dokonał.
Meta zapowiedziała również udostępnienie Meta Przestrzeni, centrum
społeczności firmy w Warszawie, na potrzeby przeprowadzenia
dodatkowych praktycznych warsztatów dla nauczycieli z pracy z zestawami
VR Meta Quest 2. To odpowiedź na stale rosnące zainteresowanie
wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi do prowadzenia zajęć.
Jak podkreśla Jakub Turowski, Dyrektor ds. Polityki Publicznej Meta w
regionie Europy Środkowo-Wschodniej, VR i AR pozwolą uczniom nie tylko
lepiej przyswoić informacje, ale lepiej zrozumieć realia ważnych
wydarzeń historycznych: – _Technologie rozszerzonej i wirtualnej
rzeczywistości dają niespotykaną wcześniej możliwość wczucia się
w sytuację innych ludzi, na zrozumienie ich perspektywy i realiów
historycznych, w jakich żyli. Produkcja VRheroes świetnie to pokazuje.
Dlatego bardzo się cieszę, że możemy wspierać ich działalność
edukacyjną.
Nowe technologie w edukacji Internet już zmienił sposób, w jaki się uczymy. Wyszukiwarki
sprawiają, że znajdowanie informacji jest praktycznie natychmiastowe.
Książki można czytać na ekranach. Zajęcia mogą być prowadzone w
formie wideokonferencji lub transmisji na żywo. Kolejnym etapem będzie
metaverse, który jest też obietnicą bardziej angażującej nauki.
Będziemy mogli uczyć się poprzez działanie, a nie tylko bierne
przyswajanie informacji. Możliwe będą zajęcia w 3D – ożywiając
naukę architektury, historii czy nawet podstawowej geometrii w sposób,
w jaki białe tablice i płaskie ekrany nigdy nie mogły tego zrobić.
Dzięki takim projektom jak Kartka z Powstania uczniowie mają
możliwość niemal fizycznie przenieść się i doświadczyć życia w
Warszawie 1944 roku czy w przypadku innych projektów np. w
starożytnych Pompejach.
Wsparcie dla VRheroes to element programu Meta Immersive Learning,
którego celem jest pomoc w rozwoju następnej generacji twórców,
wspieranie wysokiej jakości immersyjnych doświadczeń zmieniających
to, w jaki sposób się uczymy oraz zwiększanie dostępu do nauki
poprzez technologię.
Dodatkowe informacje o wystawie w Hali Koszyki: