Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności” [RAPORT]

młodzi polacy na rynku pracy

Opublikowany w tych dniach przez PwC, Well.HR i Absolvent Consulting raport pokazuje, że młodzi ludzie w swoich pierwszych doświadczeniach zawodowych stawiają przede wszystkim na stabilność.

Badanie zostało przeprowadzone podczas pandemijnego lock down’u w marcu i kwietniu 2020 roku. Jest to jedno z pierwszych badań przeprowadzonych w nowych warunkach na tak dużej grupie respondentów.

co sie liczy dla mlodych w pracy
Źródło: raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej rzeczywistości”

Raport potwierdza, że dla najmłodszego pokolenia praca nie jest celem samym w sobie, ale niezwykle istotne jest, by była zgodna z ich wartościami (66%).  Ponad połowa przebadanych Zetek marzy o pracy, która stałaby się ich pasją. Nie zaskakuje też oczekiwanie, że w pierwszej pracy będzie przyjazna, sprzyjająca rozwojowi i nabywaniu doświadczenia atmosfera.

co jest wazne w ofertach pracy
Źródło: raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej rzeczywistości”

Zwraca uwagę natomiast zdecydowany zwrot Zetek ku stabilności i stabilnym formom zatrudnienia (aż 83,6% preferują umowę o pracę).

preferowana forma zatrudnienia przez mlodych
Źródło: raport Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej rzeczywistości”

Jeszcze rok temu dla najmłodszego pokolenia, czyli pokolenia Zet (<25 lat) najważniejsze w miejscu pracy było wynagrodzenie, docenienie i atmosfera. Dzisiaj młodzi szukają bezpieczeństwa, rozglądają się za umową o pracę. Okoliczności wywołane przez pandemię zatrzymały plany i marzenia młodego pokolenia. Zmusiły kandydatów do weryfikacji oczekiwań. Młodzi nadal chcą się uczyć i zdobywać doświadczenie, ale pojawia się skłonność i otwartość na pracę nie zgodną z pasją. Dlaczego?

Bo praca ma dać poczucie bezpieczeństwa i możliwość zarobku. Wysoki odsetek wskazań na work life balance może oznaczać też rozgraniczenie pracy od pasji, nie tylko zachowanie równowagi. Praca to praca, a pasja to pasja. Zetki to bardziej pragmatyczne pokolenie od millenialsów (…).

Paulina Mazur, Employer Branding Ekspert, członkini Rady Programowej Dream Employer

 

Poprosiliśmy o komentarze nasze ekspertki: Paulinę Mazur, Karolinę Karwowską, Monikę Domańską i Paulinę Podolską. Analizę wyników raportu i komentarze można przeczytać na naszej stronie www.dreamemployer.pl. Zapraszamy do lektury!

Cały raport można pobrać na stronie PwC

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF