Narzędzia Google – Pierwsze kroki z AdWords (cz. I)
Google w swojej ofercie ma wiele narzędzi, które ułatwiają na przykład pozycjonowanie swoich treści bądź dotarcie z produktem do wybranej grupy odbiorców. Przedstawiamy cykl poradnikowy, dzięki któremu dowiecie się jakich narzędzi od Google'a potrzebujecie oraz w jaki sposób z nich poprawnie korzystać. Rozpoczynamy od AdWords. Odpowiadamy na pytania do czego służy, jak działa oraz jak zacząć z niego korzystać.
Kto powinien korzystać z AdWords?
Każdy przedsiębiorca i firma, która chce pozyskiwać klientów lub sprzedawać swoje produkty i usługi poprzez internet. Narzędzie umożliwia reklamowanie się na dowolnym obszarze i w dowolnym czasie, bez ograniczeń i minimalnych budżetów. Pozwala również, konkurować na równych zasadach wszystkim firmom bez względu na ich wielkość.
Narzędzie reklamowe AdWords umożliwia firmom przedstawienie oferty w Google, w postaci linków, w momencie gdy użytkownicy wyszukiwarki poszukują produktów lub usług, które dane przedsiębiorstwa oferują. Google AdWords od innych platform reklamowych odróżnia to, że reklamowcy płacą tylko za efekt reklamy, czyli w momencie, w którym ktoś kliknie na reklamę, a nie tylko ją obejrzy (nie płacimy za wyświetlenia reklam). Ponadto reklama AdWords daje pełną kontrolę, co do obszaru, czasu i częstotliwości wyświetlania oferty przez reklamodawcę.
Korzystanie z AdWords rozpoczynamy od utworzenia konta AdWords a następnie opracowania założeń kampanii reklamowej (wyboru słów aktywujących wyświetlenie reklamy, stworzenia tekstów reklamowych i wyboru stron docelowych, na które będą kierować konkretne reklamy).
Najpierw należy zarejestrować się na stronie www.adwords.google.com podając adres email. W kolejnym kroku trzeba wybrać walutę, w której będziemy rozliczać się z usług oraz strefę czasową naszej działalności. Na koniec nastąpi standardowa weryfikacja podanego adresu email. Po kliknięciu w link w przesłanej od Google wiadomości, nasze konto zostanie utworzone.
::
Konfigurację pierwszej kampanii rozpoczynamy od kilku najważniejszych ustawień, które pozwolą nam na odpowiednią kontrolę kampanii:
Lokalizacje i języki
W tym ustawieniu wybieramy geograficzny obszar wyświetlania reklam. Jeżeli prowadzimy mały sklep stacjonarny, zaznaczamy na mapie region, w którym się znajduje. W ten sposób skierujemy ofertę tylko do potencjalnych klientów. W przypadku sklepu internetowego możemy wybrać już np. cały kraj. Warto też zastanowić się, jakie ustawienia wyszukiwarki mogą mieć nasi klienci pod względem języka. Google poddaje je analizie i na ich podstawie wyświetla odpowiednie reklamy.
Sieci
W tym polu wybieramy miejsca, w których chcemy wyświetlać reklamę. Google dzieli je na sieć wyszukiwania i sieć reklamową. Sieć wyszukiwania to wyszukiwarka Google i inne strony korzystające z jej mechanizmu wyszukiwania, jak np. Onet czy Interia. Z kolei sieć reklamowa obejmuje wiele tysięcy stron internetowych, które mają umowy na udostępnienie powierzchni reklamowej AdWords. Dobrze jest tworzyć oddzielne kampanie dla tych dwóch rodzajów sieci, gdyż ich optymalizowanie przebiega w inny sposób.
Stawki i budżet
W tym miejscu możemy ustalić poziom budżetu dziennego, jak i maksymalną stawkę za kliknięcie. Budżet dzienny to kwota, jaką ustawiamy dla każdej kampanii, która określa ile średnio chcemy wydać na wyświetlanie reklam każdego dnia. AdWords to model reklamy CPC (cost-per-click), co oznacza, że reklamodawca płaci jedynie za kliknięcie w reklamę a nie za jej wyświetlanie. Możemy też samodzielnie określić maksymalną kwotę za kliknięcie (maxCPC).
Opracowanie pierwszej reklamy
Tekst reklamy składa się z dwóch linijek, z których każda może mieć do 35 znaków. Aby osiągnął pożądane efekty, powinien: być dopasowany do zapytania użytkownika wyszukiwarki, jasno identyfikować reklamowany produkt, respektować zasady redaktorskie Google i wyróżniać się spośród konkurencji.
Wybór słów kluczowych
Przy tym ustawieniu musimy pamiętać, aby wybrane słowa były bliskoznaczne i ściśle związane z tekstem reklamowym. Należy też zwracać uwagę na dopasowanie elementów kampanii do siebie, tzn. słów kluczowych, treści reklamy oraz treści na stronie reklamowej. Na tym etapie podajemy do kilkunastu słów kluczowych. Z czasem będzie możliwe rozbudowywanie tej listy.
Konfiguracja rozliczeń
W tym kroku określamy czy chcemy się rozliczać:
1) jako firma i sami obliczać wartość podatku VAT
2) jako osoba prywatna i otrzymywać od Google fakturę zawierającą VAT.
Faktura jak i lista poniesionych kosztów znajdzie się w zakładce “podsumowanie płatności”.
Od czego zależy miejsce na liście wyników?
Pozycja reklamy AdWords w wynikach wyszukiwania zależy od rankingu reklamy w aukcji, obliczanego na podstawie:
• maksymalnej stawki za kliknięcie w słowo kluczowe (MaxCPC),
• wyniku jakości (QS – quality score),
• przewidywanego wpływu rozszerzeń (np. dodatkowych informacji o firmie).
Stawka za kliknięcie będzie tym tańsza, im wyższa jakość reklamy. Ostateczna wysokość stawki nie może jednak przekroczyć zdefiniowanej wartości maksymalnej. Istotne jest to, że nie zależy to tylko od jakości słowa kluczowego (do którego faktycznie przypisany jest QS), ale jest wypadkową następujących elementów:
• klikalności reklamy dla słowa kluczowego (click-trough-rate – ilorazu liczby kliknięć w reklamę i liczby jej wyświetleń),
• dopasowania tekstu reklamowego do słowa kluczowego – w treści reklamy powinno znaleźć się słowo kluczowe np. dla zapytania medycyna naturalna w Warszawie: “16 lat doświadczenia w medycynie…”
• dopasowania strony docelowej do słowa kluczowego – najlepiej, aby link kierował bezpośrednio do strony opisującej daną usługę, a nie strony głównej naszej firmy
Co ważne, dzięki wynikowi jakości wszyscy reklamodawcy są równi. Nawet bardzo małe przedsiębiorstwo ma szansę w konkurencji o lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.
::
Odpowiedzi udzielił: Przemysław Modrzewski, Senior Analytical Lead for Startups, Export & Entrepreneurship Development Team w Google
::