Polacy czytają coraz więcej cyfrowo. Legimi przybyło 66 proc. nowych użytkowników w 2020 roku

Legimi

W 2020 roku Polacy kupili w sumie ok. 100 mln książek w wersji papierowej(1). Równolegle na popularności zyskuje sektor e-booków oraz audiobooków. Legimi zakończyło rok z liczbą klientów większą o 66 proc. r/r i oficjalnie wchodzi na giełdę. Mikołaj Małaczyński oraz Mateusz Frukacz zostali wyróżnieni w 4. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Po przywróceniu obostrzeń epidemicznych pod koniec 2020 roku, zainteresowanie książkami, ebookami czy audiobookami wśród Polaków znacznie wzrosło. Potwierdzają to statystki Legimi, lidera abonamentowego dostępu do cyfrowych książek w Polsce. Liczba klientów, liczona jako suma abonentów i klientów korporacyjnych oraz bibliotecznych, na koniec IV kwartału 2020 przekroczyła już wartość 120 tys. a liczba abonentów wzrosła r/r o 66 proc. osiągając poziom blisko 86 tys. aktywnych kont.

Mikołaj MałaczyńskiW IV kwartale 2020 roku, gdy Polacy mierzyli się z drugą falą pandemii, zauważyliśmy znaczny wzrost zainteresowania cyfrową rozrywką, z której można korzystać bez konieczności wychodzenia z domu. Jak wskazują eksperci, rynek e-książek w Polsce rośnie średnio ok. 50 proc. rok do roku. W Legimi notujemy średnie tempo wzrostu na poziomie przekraczającym 60 proc.

Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu i współzałożyciel Legimi

Legimi zadebiutuje na giełdzie już jutro

Polacy nie tylko częściej sięgają po e-książki, ale także mocno upodobali sobie modele subskrypcyjne. Najnowsze dane pokazują, że już co drugi dorosły (49 proc.) korzysta z usług w abonamencie.2 Obecnie firmy udostępniające usługi w modelu subskrypcyjnym są na najbardziej stabilnej pozycji, dlatego Legimi od kilku miesięcy prowadziło działania mające na celu przeprowadzenie debiutu giełdowego na rynku NewConnect. Wejście na giełdę odbędzie się 14 kwietnia 2021.

Mikołaj MałaczyńskiCelem wprowadzenia akcji spółki do obrotu na rynku alternatywnym jest budowa stabilnych relacji inwestorskich i systematyczne budowanie wizerunku wiarygodnej, stabilnej, dojrzałej i dobrze zarządzanej firmy. W dłuższym terminie cechy te chcemy przełożyć na odblokowanie dodatkowych możliwości pozyskiwania finansowania na szybszy rozwój w kolejnych latach.

Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu i współzałożyciel Legimi

Coraz częściej wybieramy książki online

Mimo pandemii wzrasta zainteresowanie czytelnictwem. Spędzamy więcej czasu w domach, co za tym idzie spotkania ze znajomymi zmieniliśmy na wieczory na kanapie z książką. Legimi w minionym roku zaraportowało wydawcom sprzedaż 1 mln książek elektronicznych.

W pandemii zwiększonym zainteresowaniem cieszą się firmy, które swoją działalność prowadzą głównie w internecie. W minionym roku, według danych KRD 17 proc. Polaków deklaruje, że kupuje więcej książek lub audiobooków.3 Według badań Nielsena w ubiegłym roku w Polsce sprzedano około 100 milionów egzemplarzy książek, a klienci wydali na nie łącznie około 2,1 mld zł.4 Jednak to branża e-booków i audiobooków zyskuje najbardziej na popularności w trakcie pandemii. Dotychczas ta niewielka część rynku, zyskuje coraz więcej zwolenników. Niewątpliwie pozytywny wpływ na zainteresowanie ebookami miało też wpływ obniżenie podatku od tego typu produktów, z 23% na 5%, która nastąpiła na koniec 2019 roku. Dzięki temu książki elektroniczne stały się bardziej przystępne cenowo dla wszystkich.

Mikołaj MałaczyńskiW różnych branżach transformacja cyfrowa społeczeństwa przyspieszyła w minionym roku nawet o 3 lata. Również w bibliotekach zmiany okazały się bardziej dynamiczne niż wcześniej – już w ponad 700 placówkach w Polsce znajdziemy książki elektroniczne od Legimi.

Mikołaj Małaczyński, Prezes Zarządu i współzałożyciel Legimi

Zgłoś się do 11. edycji rankingu Najbardziej Kreatywnych w Biznesie: https://brief.pl/kreatywni/zgloszenia/


1  Raport Nielsen BookScan na zlecenie Biblioteki Analiz za 2020 rok
2  Raport „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” przeprowadzony na zlecenie Santander Consumer Banku, listopad 2020
3  Raport IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów na temat czytelnictwa i korzystania Polaków z księgarń, grudzień 2020
4 Raport Nielsen BookScan na zlecenie Biblioteki Analiz za 2020 rok


Źródło: Legimi

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF