Rebranding FC.APP

Przeprowadzę Was dziś przez proces rebrandingu marki FC.APP, który był skrupulatnie przygotowywany i teraz jest czas, żeby efekt naszej pracy ujrzał światło dzienne. Rebanding to inny proces niż budowanie marki od zera. Mieliśmy istniejące od 3 lat logo do którego użytkownicy byli przyzwyczajeni a jak sami zobaczycie zmiany są dość radykalne - no może poza samą kolorystyką …

Football Challenge App zmienia się w FC.APP. Uproszczenie nazwy to pierwszy etap rebrandingu mającego na celu rozwój aplikacji na rynkach zagranicznych. Polowaliśmy na dobrą międzynarodową domenę z końcówką .app, która pasuje do aplikacji mobilnej.  Dodając do tego dwuliterowy przód zgodny z naszą nazwą FC, ustrzeliliśmy najlepszą z możliwych domen – fc.app. Negocjacje ceny domeny trwały kilka miesięcy i finalna była o dwa rzędy wielkości niższa niż cena wywoławcza.

Drugim etapem jest wprowadzenie nowego logo oraz identyfikacji wizualnej umożliwiającej budowanie silnej marki FC.APP. Logo to nowoczesny herb piłkarski łączący litery FC i symbol uśmiechu. Znak został zaprojektowany na kwadratowej siatce, z myślą o jak najlepszej prezentacji w formie ikony aplikacji. Za proces projektowy odpowiedzialny jest zespół Motyw Studio specjalizujący się w brandingu i komunikacji wizualnej.

Język wizualny marki zostaje rozwinięty o proste formy geometryczne nawiązujące do boiska piłkarskiego. Abstrakcyjne kształty mogą występować jako statyczne obiekty w materiałach drukowanych i merchandisingowych oraz dynamiczne animacje w komunikacji online.

Z dotychczasowej identyfikacji usunięte zostały gradienty. Uproszczona kolorystyka oraz nowa typografia podkreślają sportowy charakter marki. Szeroki, mocny krój Monument Extended Regular ma zastosowanie w logo i nagłówkach, a uniwersalny font Aeonik Regular w tekstach.

Proces kreatywnej pracy nad marką rozpoczął się od warsztatu, na którym zespół Motyw Studio i FC.APP pracował nad kluczowymi dla strategii komunikacji założeniami. Określony został między innymi cel marki, archetyp bohatera (wybraliśmy archetyp bohatera) oraz kluczowe korzyści odbiorców, w tym unique selling proposal – jedno narzędzie dla całego środowiska piłkarskiego.

W praktyce zamiast Football Challange App mamy Football Community App choć FC ma dodatkowo dobre skojarzenie z Football Club.

W trakcie procesu projektowego powstało kilkanaście znaków, które zostały dogłębnie przeanalizowane pod kątem zastosowania jako ikony aplikacji, możliwości animacyjnych oraz rozwijania key visuala w przyszłości. Już na wczesnym etapie projektowym testowane były możliwości wdrożenia identyfikacji na layoutach zarówno digitalowych jak i drukowanych.

Motyw Studio, z którym współpracujemy wspiera nas na etapie wdrożenia nowej identyfikacji opracowując szablony kolejnych materiałów promocyjnych oraz poprzez nadzór prac związanych z redesignem aplikacji mobilnej i strony internetowej.

Na sam koniec zostawiam kwestię rejestracji znaku towarowego oraz rejestracji sloganów marketingowych. Zgłosiliśmy w EUIPO nazwę znaku FC.APP, logo i dwie tzw. warstwy slowne (w uporszczeniu slogany marketingowe).

Co więcej doświadczenie nauczyło mnie, jak bardzo jest to ważne i zarówno w spółce Social WiFi i SEEDiA.city w których ten sam proces przechodziliśmy wykorzystaliśmy swoje prawo do obrony przed naruszeniami naszego logo, warstwy słownej jak i wielokrotnie naruszenia wzornictwa przemysłowego w przypadku SEEDiA.

 

 

Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/rebranding-fcapp-case-study-artur-racicki/?trackingId=iUDwfQWJT7e5LySLUK6dyQ%3D%3D 

 

Autor: https://pl.linkedin.com/in/racicki?trk=pulse-article_main-author-card. /  Artur Racicki

Sebastian Nowak