Pracę nad koncepcją kreatywną swojej marki zacznij od czułego przyjrzenia się samemu siebie

222

Globalne uwarunkowania ekonomiczne sprawiają, że tylko nikły odsetek zakładanych obecnie biznesów przetrwa tę bezprecedensową próbę czasu. Dla kameralnych marek jedną z recept na zajęcie bezpiecznego miejsca w świadomości klientów może być zbudowanie wizerunku w oparciu o uniwersalne wartości osadzone w intymnym kontekście. Dlatego też rozpoczynając prace nad koncepcją kreatywną brandu, upewnij się, że niesie ona w sobie prawdę o Tobie samym.


 

Marketing wartości

Począwszy od 2020 roku konsumenci podejmują coraz bardziej przemyślane decyzje: impulsowe zakupy, motywowane przyjemnością posiadania i pożądaniem produktów danej marki ustępują miejsca analizie realnych potrzeb i bacznemu przyglądaniu się zachowaniom brandów. Klienci oczekują dzisiaj znacznie więcej niż tylko produktu czy usługi – na rynku nasyconym konkurencyjnymi ofertami, mając do wyboru markę, która jasno przedstawia swoje wartości, wybiorą właśnie ją.

Jeśli chcesz oprzeć własny marketing na autentycznych wartościach, starannie przeanalizuj, czym żyje klient idealny i spróbuj przewidzieć, jak jego potrzeby będą zmieniały się w czasie. Budując wizerunek na uniwersalnych jakościach, powinieneś mieć świadomość, że ewolucji podlegać może jedynie ich wizualna interpretacja. Same wartości, które tworzą koncepcję kreatywną marki, powinny pozostawać niezmienne. Zakorzenienie ich w świadomości grupy docelowej jest pracochłonne, ale nieporównanie więcej nakładów będzie kosztować przebudowanie raz stworzonej mapy skojarzeń. Dlatego najtrudniejszą pracę warto wykonać na początku.

 

Po inspiracje sięgaj do wewnątrz

W świecie, gdzie więź emocjonalna z grupą docelową jest czynnikiem bezpośrednio wpływającym na konwersję sprzedażową, budowanie prawdziwej i fascynującej opowieści wokół brandu jest jednym z najważniejszych zadań marketerów. To social media dyktują tempo i kierunek opowieści, a trendy i związane z nimi zasięgi wywierają presję na twórcach treści. Jednak by zachować unikalność głosu marki, a przy tym trafnie wybrać historie opowiadane klientom, po inspiracje sięgaj najpierw do obszarów, które wskazuje Ci intuicja.

Autentyczność, transparentność, otwartość czy niezłomność: to jakości cenione uniwersalnie. Jak jednak stworzyć markę, która wyróżni spośród innych, osadzonych na podobnych fundamentach? Powołanie do życia brandu, będącego rozwijającym się organizmem jest zadaniem wymagającym nie tylko dobrej strategii, ale przede wszystkim wiele uważności, czasu i cierpliwości. Kluczowe jest przyjrzenie się jakościom, najżywiej motywującym Twoją decyzję o założeniu biznesu oraz umiejętna selekcja tych, które zawrzesz w koncepcji kreatywnej brandu.

 

Droga powstaje, gdy idziesz

Z perspektywy właściciela marki oznacza to pełne czułości i uważności spojrzenie w głąb siebie. Jakie własne, głębokie potrzeby realizujesz prowadząc biznes i wokół jakich wartości pragniesz budować swoją przyszłość…? Im głębiej sięgniesz, im prawdziwsze motywacje odkryjesz, z tym większą lekkością przyjdzie Ci tworzenie koncepcji kreatywnej marki i tym łatwiej będzie wytrwasz w realizacji celów biznesowych.

Wszyscy reagujemy pozytywnie na marki, rezonujące energią podobną do naszej, a lojalni stajemy się wobec tych, które z pozoru naturalnie zdobywają zaufanie. Powtarzalność, a co za tym idzie, szczerość komunikatów, jest więc kluczowa. Po precyzyjnym zmapowaniu jakości, warto zweryfikować, w jakim stopniu rezonują one z osobami, do których chcesz dotrzeć. Strategia komunikacji i branding powinny stanowić ich esencję: jasno je wyrażać, być ich spójną i twórczą reprezentacją.  Kolejnym krokiem jest strategiczne zaplanowanie, w jaki sposób wpleść ten intymny i emocjonalny kontekst w narrację wokół oferty produktowej. A więc jak sprawić, aby także produkt stał się skutecznym przekaźnikiem autentycznych wartości, których źródło jest w Tobie.

 

Brand jest żywym organizmem

W przypadku marek własnych, brand to bardzo żywy, a nawet żywiołowy organizm – zmieniający się razem z właścicielami i będący z nimi w intymnej relacji. Na rynku polskim, wiele marek nigdy nie dojrzewa do momentu samodzielności, pozostając w trudnej, emocjonalnej zależności od właścicieli. W dłuższej perspektywie jest to zjawisko ambiwalentne tak z perspektywy ownera, jak i brandu: wypracowanie uważnego dystansu pomaga w podejmowaniu bardziej racjonalnych decyzji, a co za tym idzie – w szybszym rozwoju firmy.

Właściciele odnoszących sukces, nawet jednoosobowych biznesów, kształtują je w pewności, że firma nie jest z nimi tożsama, a oni sami są czymś więcej, niż to, co tworzą. Dla nowych przedsiębiorców, którzy dopiero starają się zbudować swoją pozycję na rynku, może być to perspektywa nie tylko ożywcza, ale wręcz niezbędna do tego, by zachować świeżą i otwartą głową.

Jeśli pozwolisz, by Twój brand ewoluował w kierunkach, wyznaczanych przez zbiorowe postawy klientów, otworzysz przed nim możliwość zajęcia należnej mu na rynku pozycji. Budowanie storytellingowej bliskości z klientami finalnie powinno być więc decyzją strategiczną, a nie emocjonalną. Decyzją o odpuszczeniu pełnej kontroli i zrezygnowaniu z wiecznej zależności, decyzją oznaczającą wejście w relację bardziej partnerską z własną marką. Dzięki temu pozostanie ona autentyczna – mająca źródło w Tobie, ale rozwijająca się zgodnie z własnym rytmem i obudzonym w niej temperamentem.

 

Kasia Dobrowolska/DOBRO Jewellery

Właścicielka marki DOBRO Jewellery, menadżerka z doświadczeniem w rozwoju marek z sektora FMCG, specjalizująca się w obszarach takich jak: branding, badania jakościowe, strategia komunikacji marki. Mentorka akredytowana przy Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, pracująca w nurcie psychologii procesu: świadomego wspierania indywidualnej i kolektywnej przemiany.

 

 

 

 

Profil zawodowy: https://www.linkedin.com/in/katarzyna-dobrowolska

Autorka jest mentorką w Klubie Mentorek Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, który jest realizowany w ramach programu Biznes w Kobiecych Rękach finansowanego przez Citi Foundation i Fundację Citi Handlowy.

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej