...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Słoń i jeździec

W każdym z nas jest wielki, obleśny, ociężały, potwornie gruby słoń, na którego grzbiecie siedzi malutki, chuderlawy jeździec.

Autorem tej alegorii jest Jonathan Haindt, autor książki „Szczęście” (wydało ją Gdańskie  Wydawnictwo Psychologiczne, nie Harlekina). Dzieło Haindta prezentuje liczne teorie i sposoby pojmowania szczęścia od starożytności po czasy współczesne.

Ale co wspólnego ze szczęściem, słoniem i jeźdzcem ma tematyka Briefu?

Rozszyfrujmy więc – słoń to personifikacja naszej podświadomości, przyzwyczajeń i nałogów; jeździec to nasza racjonalność.

Jeszcze do niedawna marketing, zaspokajając potrzeby konsumenta, apelował do tkwiącego w nim miał jeźdźca. Wychodził bowiem z – wydawałoby się słusznego – założenia – że każdy z nas rozumuje racjonalnie. Lepiej przecież być zdrowym niż chorym, ubezpieczonym niż zagrożonym, bogatym niż biednym… Dlatego: jedz warzywa będziesz zdrowy, ubezpiecz się, kupuj tańsze produkty!

Okazuje się – sami idoświadczamy tego codziennie – że wybieramy używki, lubimy ryzykować oraz przedkładany szpan nad oszczędność! Dlaczego? Bo słoń jest potężny, a jeździec chuderlawy!

Wniosek dla praktyków marketingu: apeluj do SŁONIA, nie do jeźdźca.

Grzegorz Kiszluk