jCharge – solarna stacja ładowania elektromobilności

Stacja ładowania hulajnóg jcharge

Miejska mobilność stoi przed wieloma wyzwaniami. Każdy z nas kiedyś wskoczył na hulajnogę, skuter, czy rower miejski. Idylliczne. Jednak nowa miejska mobilność stawia przed samymi miastami wiele wyzwań. Jak będą wyglądały miasta nowej mobilności? Czy potrzebna nam jest stacja ładowania?

Ulice bez korków to rzadko spotykany widok. Właściwie jedynie od święta, gdymieszkańcy miast iwyjeżdżają do swoich rodzinnych domów lub na urlop, mamy okazję płynnie przejechać przez miasto. Aktualnie żyjemy w silnym trendzie urbanizacji. Przeprowadzone przez UNICEF badania pokazały jak wyglądają aktualnie migracje ludności. Wciąż ciągniemy za pracą do miast, mimo tego, że jest w nich coraz gęściej. To rodzi wiele wyzwań, szczególnie jeśli chodzi o transport wewnątrz miast takich jak zakorkowanie, dostęp do wielu stref miejskich, centrów, znalezienie miejsc parkingowych itp. Do 2050 roku 70% ludzi będzie żyło w miastach. Ci wszyscy ludzie muszą się poruszać, przemieszczać, być mobilni, więc będzie tylko gęściej i ciaśniej. Miasta rozwijają się pochłaniając przylegające miejscowości, jednak w samych ich centrach wciąż wzrasta liczba mieszkańców i pracujących.

Czy istnieją rozwiązania, które są odpowiedzią na nieuniknione korki? Tak, są i to coraz ciekawsze, coraz bardziej wyszukane alternatywy dla transportu miejskiego. Jednym z nich są elektryczne hulajnogi, które pojawiają się w miastach. Najwięcej dostępnych miejskich hulajnóg elektrycznych jest w Trójmieście (8,5 tysiąca), Warszawie (ponad 8 tysięcy) oraz Krakowie (3 tysiące). Nieco mniejsze miasta takie jak Lublin posiadają już ponad 1500 sztuk. Hulajnogi elektryczne są jedną z najlepszych alternatyw dla samochodów. Dlaczego?

 

Hulajnoga Elektryczna
Przykładowa hulajnowa elektryczna

 

  • szybkość – choć rozpędzają się tylko do 30 km/h są dostępne w centrach i w ciasnych miejscach w miastach,
  • dostępne – dzięki dużej ilości urządzeń oraz operatorów w miastach,
  • ekologiczne – napędzane energią elektryczną.

Jednak to rozwiązanie nie jest bez wad, a miasta muszą mierzyć z bałaganem i chaosem urbanistycznym, które niosą ze sobą hulajnogi. Na ulicach często możemy spotkać się z niepoprawnym odstawieniem urządzeń oraz aktami wandalizmu, które nie działają pozytywnie na wizerunek miasta.

 

zniszczona_hulajnoga
Zniszczona hulajnoga elektryczna w mieście

 

Pojawia się pytanie – czy hulajnogi faktycznie są aż tak ekologiczne?

Badania  przeprowadzone przez Uniwersytet w Karolinie Północnej pokazały, że średnia emisja gazów cieplarnianych na jedną milę przejechaną hulajnogą wynosi nieco ponad 200 gramów CO2. Dla porównania, emisja gazów  na jedną milę przejechaną samochodem wynosi ponad 400 gramów CO2.  Niestety, kolejne badania pokazują, że proces zarządzania hulajnogami nie tylko nie wpływa pozytywnie na środowisko, ale może być wręcz negatywny. Dojeżdżanie tzw. juicerów starymi busami z dieslem i ładowanie hulajnóg energią z węgla powoduje, że jako środek transportu wcale nie są ekologiczne.

Szansą na zmianę tej sytuacji jest ustawa, która weszła w życie 20 maja. Zgodnie z nią hulajnogi będą parkowane w strefach mobilności lub przy krawędziach chodników.  Kraków już w 2020 roku wprowadził około 260 punktów mobilności. Miasta takie jak Lublin już dziś zapowiadają budowę podobnej liczby takich punktów. Dodatkowo każdy użytkownik będzie mógł jeździć maksymalnie 20 km/h, a hulajnogi nie będą już dostępne dla każdego. To szansa na zmianę na lepsze, mobilniejsze miasta.

 

Przyszłość miast

Z myślą o tych miastach w SEEDiA stworzyliśmy nasz nowy projekt jCharge uniwersalne stacje ładowania elektromobilności. Od początku stworzenia tego produktu rozmawiamy zarówno z operatorami, jak i miastami, żeby bardzo dobrze zrozumieć ich potrzeby. Dzięki stacjom jCharge ładowanie elektrycznych hulajnóg i rowerów staje się przyjazne dla mieszkańców rozwijających się miast. Autorska technologia pozyskuje i zarządza prądem elektrycznym z energii słonecznej, co pozytywnie wpływa na ekologiczny wizerunek miast, z którymi współpracujemy.

Stacja ładowania hulajnóg i rowerów elektrycznych jest produktem w pełni modułowym i autonomicznym, zaprojektowanym z myślą o rozwoju mikro-elektromobilności w miastach. Pracuje nie wymagając zewnętrznego zasilania, dzięki wydajnym panelom solarnym i dedykowanej elektronice, która raportuje status urządzenia i posiada specjalne algorytmy do zarządzania energią ładowania urządzeń. W domyślnej konfiguracji stacja składa się z 4 stanowisk ładowania w formie 2 niskich i 2 wysokich słupków. Każdy maszt wyposażony jest w uniwersalną pionową szczelinę, która alternatywnie umożliwia także dokowanie roweru. Stanowiska posiadają dwustronne uchwyty, które stabilizują kierownicę hulajnogi.

 

Stacja ładowania jCharge to trzy filary:

Uniwersalność – system jest oparty na modułach sztucznej inteligencji, co pozwala dopasować sposób ładowania do podpiętego urządzenia. To bardzo duża ulga w sytuacji, w której w mieście znajduje się wiele rodzajów hulajnóg i rowerów elektrycznych.

Innowacja – nasze stacje ładowania są odpowiedzią na potrzeby przyszłości. Wszystkie miasta, które chcą usunąć ze swoich ulic smog, muszą pracować nad wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w swojej działalności. jCharge jest częścią zielonej strategii Twojego miasta.

Porządek w mieście – dzięki stacjom ładującym hulajnogi w końcu będą w pełni ekologiczne i uporządkowane, dzięki czemu miasto będzie w pełni zrównoważone.

Na podstawie informacji, które otrzymujemy podczas rozmów z osobami odpowiedzialnymi za innowacje w mieście oraz operatorów, proponujemy rozmieszczenie naszych urządzeń. Ładowanie hulajnóg elektrycznych, rowerów elektrycznych i hulajnóg jest możliwe praktycznie od razu po zamontowaniu! jCharge samodzielnie rozpoznaje urządzenie, które musi naładować, przez co jest niezwykle przyjazny w użytku. Zbiera wszystkie niewrażliwe dane dotyczące urządzeń, które ładuje, jak również samych stacji. Umożliwiając miastom dostęp do takich liczb możemy w prosty sposób zwiększyć efektywność kampanii społecznych kierowanych do użytkowników zarówno hulajnóg elektrycznych, rowerów elektrycznych, a także pokazać mapy ciepła i użytkowania stacji.

Stacje jCharge przystosowane są przede wszystkim do ładowania hulajnóg operatorów miejskich, którzy przekazują nam dane o lokalizacji hulajnogi. Dzięki temu jCharge buduje porządek w mieście i powoduje, że mikromobilność jest w 100% ekologiczna. Produkt jest też realną redukcją kosztów operacyjnych dla operatorów, którzy za ten proces mogą płacić miastom. Dzięki panelowi zarządzania widzimy bieżące zużycie energii i rachunek każdego z operatorów.

 

Pierwsza solarnie zasilana stacja ładowania hulajnóg elektrycznych jest już w Rzeszowie

Za chwilę zostaną zainstalowane pierwsze pilotażowe wdrożenia w Krakowie, Szczecinie czy Lublinie. W taki sposób chcemy uporządkować miasta. Chcemy sprawić, że będą ekologiczne. Chcemy sprawić, że energia i urządzenia będą dostępne dla wszystkich. Miasto przyszłości jest czyste, odkorkowane, mobilne i bezpieczne. Budujmy je wspólnie, żebyśmy wszyscy mogli żyć w lepszych miastach – miastach jutra.

Jeżeli chcesz, aby Twoje miasto było innowacyjne, przyjazne dla mieszkańców i ekologiczne, skontaktuj się z nami, a pokażemy Ci, jak możemy w tym pomóc.

www.seedia.city

CEO SEEDiA Inżynier po Akademii Górniczo-Hutniczej, gdzie ukończył kierunek automatyka i robotyka na specjalności robotyka. Jeszcze podczas studiów w 2013 r założył swój pierwszy start-up, w którym zajmował się produkowaniem drukarek 3D (3dproto sp. z o.o.). Drukarka flexFORM znalazła się w kilku topowych rankingach międzynarodowych. Założyciel studium projektowego versatilex, były research Manager integer.pl s.a. W 2015 roku stworzył pierwszy prototyp ławki solarnej, która została się pierwszym produktem założonej w 2016 roku w SEEDiA Sp z o.o, która jest liderem w kraju i jedną z wiodących spółek na Świecie w dostarczaniu produktów małej inteligentnej architektury dla zastosowań Smart City. Produkty spółki zdobywają wiele nagród wzorniczych oraz wyróżnień za innowacyjność.

Piotr Hołubowicz