Ruszają studia Esports Business Management w Wyższej Szkole Bankowej w Warszawie
Rynek esportu rośnie dynamicznie, a kolejne polskie firmy odnoszą sukcesy nie tylko w Polsce, ale równiez za granicą. Jedną z największych bolączek sektora jest deficyt odpowiednich kadr zarządzających. Na tę potrzebę odpowiada nowy kierunek WSB, o którym rozmawiam z Dziekanem dr. Maciejem Kaweckim.
Esports Business Management to projekt akademicki, w którym esportowi profesjonaliści podzielą się ze słuchaczami swoją wiedzą ekspercką. Kierunek studiów pozwoli studentom poszerzyć swą wiedzę z zakresu biznesowych aspektów branży esportowej, co umożliwi im zaangażować się w profesjonalizację struktur organizacyjnych, występujących w esportowym ekosystemie.
Wśród prelegentów znajdują się najwięksi eksperci z branży – m.in. Paweł Kowalczyk, Maciej Sawicki, dr Jacek Markowski, Michał Blicharz, Krzysztof Stypułkowski, Kamil Górecki, czy Tomasz Rożenek.
Panie Dziekanie, czy był Pan wcześniej zainteresowany tematyką esportu?
Dziekan dr Maciej Kawecki: Jeszcze za czasów mojej pracy w Ministerstwie Cyfryzacji nadzorowałem obszar związany z innowacjami jak sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy czy blockchain. Chcąc nie chcąc dotykałem wtedy wielokrotnie również obszaru esportu czy gamingu bo należy je wyraźnie od siebie oddzielać. Te zainteresowania zaowocowały później rozwojem na uczelni różnych innowacyjnych kierunków studiów podyplomowych w wśród nich dotyczącego esportu.
Dlaczego właśnie teraz Wyższa Szkoła Bankowa zdecydowała się na otwarcie kierunku Esports Business Management?
Dziekan dr Maciej Kawecki: Po pierwsze kierunek wpisuje się w naszą ogólną wizję rozwoju kierunków technologicznych i innowacyjnych. Nazwa naszego wydziału to wydział przedsiębiorczości i innowacji. Po drugie, dostrzegliśmy że w sektorze esportowym brakuje studiów, które odpowiadają na deficyt kadrowy w tym sektorze. Brakuje osób, które łączą w sobie wiedzę z wielu dziedzin jak informatyka, psychologia, prawo czy zarządzanie projektami. Każda z nich w sektorze esportu jest niezbędna. To obszar w którym tworzy się produkty dla człowieka a więc dostosowane do jego potrzeb, w oparciu o technologie w sektorze silnie regulowanym przez prawo. Tak więc osoba która ma zarządzać tym obszarem musi łączyć w sobie kompetencje z różnych dziedzin. Oczywiście nie ma tuta mowy o kompetencjach porównywalnych do adwokata w dziedzinie prawa czy psychologa w dziedzinie psychologii. Chodzi o pewne wycinki rzeczywistości, które osoby takie muszą przyswoić. A ponieważ innowacje nie są nam obce co już powiedziałem, zdecydowaliśmy się złapać byka za rogi. Stworzyliśmy innowacyjny program studiów podyplomowych, który na to zapotrzebowanie ma odpowiedzieć.
Czy i w jaki sposób studia mogą przyczynić do rozwoju rynku esportu w Polsce?
Dziekan dr Maciej Kawecki: Trudno mówić o rozwoju jakiegokolwiek sektora, bez sprawnego zarządzania nim. O tym decydują jednak głównie ludzie. Technologie wspomagają ten proces, ale na końcu to zawsze człowiek podejmuje decyzje. Nawet, gdy opierają się ona na wnioskach wyciągniętych przez algorytmy, to człowiek decyduje czy je uwzględni czy nie. Studia poprzez dostarczenie rynkowi najwyższej klasy menadżerów, bez wątpienia wpłyną na usprawnienie zarządzania sektorem esportu, wpływając na jego rozwój.
Kierunek studiów przeznaczony jest dla osób, które pragną poszerzyć swą wiedzę w zakresie biznesowych aspektów branży esportowej. Więcej informacji o samym kierunku i możliwość zapisów pod tym linkiem.
Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.