Te sklepy Polacy oceniają najlepiej – ranking sieci handlowych
Oceny klientów mogą dostarczyć ważnych wskazówek zarówno sieciom handlowym, jak i osobom planującym zakupy. Gazetka 24 przyjrzała się ponad 60 000 sklepów i ich ocenom dostępnym w Google Maps. Na tej podstawie powstał ranking najczęściej i najlepiej recenzowanych marketów w kraju.
Sieć drogerii z najlepszą oceną klientów
Wśród najwyżej ocenianych sklepów, które mogą pochwalić się liczbą opinii powyżej 100 tys., prowadzi Rossmann ze średnią oceną 4.37 w 5 stopniowej skali Google Maps. Tuż za nią plasuje się Lidl (4.26) oraz sieć sklepów Dino (4.16). W zestawieniu TOP 10 przeważają markety z zaopatrzeniem żywieniowym – jest ich aż 7.
Zwycięzcy poszczególnych kategorii
Warto prześledzić również najwyżej oceniane sklepy z podziałem na kategorie. W zestawieniach znalazły się zarówno duże, jak i mniejsze sieci handlowe. W kategorii “Drogerie i perfumerie” liderem jest Drogeria Jawa z oceną na poziomie 4.46. Tuż za nią sieć drogerii Rossmann (4.37) i Hebe (4.33).
Z kolei w spożywczym segmencie na pierwszym miejscu znalazł się Lidl (4.26), a dalej ex aequo Delikatesy Groszek oraz Dino z wynikiem 4.16. Kolejny sklep Odido osiągnął ocenę 4.10.
W kategorii “Dom, ogród, art. budowlane” dominują duże i znane sieci. Zestawienie otwiera IKEA (4.50), tuż za nią plasuje się Castorama (4.23) a podium zamyka PSB Mrówka (4.20).
Pewnym zaskoczeniem w kategorii “Elektronika” może być wysoka pozycja sklepu Rebel Electro. Jest on liderem zestawienia (4.40), wyprzedzając Komputronik (4.32) oraz MyCenter (4.23).
Z kolei w “Odzież i obuwie” najlepiej ocenianym sklepem jest Polska Sieć Odzieżowa Tifo (4.49), która uplasowała się przed popularnymi sieciówkami. Drugie miejsce zajmuje Esotiq (4.27). Niewiele mniejszą ocenę ma C&A (4.26).
Najchętniej oceniane sklepy
W zestawieniu najchętniej ocenianych sieci sklepów widzimy dominację marketów spożywczych. Najwięcej “gwiazdek” od użytkowników Google Maps otrzymał Lidl (średnia liczba ocen 967), tuż za nim plasuje się Tesco (603), a podium zamyka Bricomarché (590). Poza kategorią spożywczą w zestawieniu TOP 10 znalazły się tylko Empik i RTV Euro AGD.
Autorzy zestawienia wytypowali również konkretne sklepy stacjonarne, które uzyskały największą liczbę ocen w Polsce. Okazuje się, że aż 6149 recenzji zebrał sklep z odzieżą sportową – Martes Sport z Lublina. Drugim najchętniej poddawanym ocenie był H&M w Gorzowie Wielkopolskim (4748), a na trzecim miejscu znalazł się market Tesco na warszawskim Bemowie (4652).
Ma to też aspekt społecznego dowodu słuszności. Im więcej osób ocenia dany sklep, tym większą popularność zdobywa on wśród kolejnych klientów. Duża ilość gwiazdek nieco przeczy tezie, że opinie w Internecie najczęściej wystawiane są przy negatywnych incydentach. Prawdopodobnie w momencie, kiedy nasze dane (login) są publicznie widoczne i odnoszą się do konkretnego sklepu, mamy inną postawę niż przy anonimowych ocenach na forach. Dodatkowo, w dobie rosnącego znaczenie usług głosowych promowanych jako usługa „Asystent Google”, ilość pozytywnych opinii może mieć bardzo istotny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce.
Tomasz Szulkowski, ekspert w obszarze innowacyjnych technologii i szef grupy roboczej Mobile Marketing w IAB Polska
Źródło: Informacja prasowa Gazetka24