Optymalizacja i innowacyjność, czyli o najnowszych trendach w hotelarstwie – cz. 1
Hotelarstwo podąża za wizją i pragnieniem doświadczania, a zatem trudno o bardziej dynamiczną branżę. Już nie wystarczy spełnić podstawowej potrzeby gościa hotelowego. Gość jest w podróży i jest to podróż po doświadczenia, a także idące za nimi niepowtarzalność i unikatowość. Przy zaspakajaniu tych niestandardowych potrzeb warto mieć także na uwadze optymalizację procesów, które mają związek z pobytem gościa w hotelu. Aktualne trendy w hotelarstwie dążą właśnie do tych dwóch aktywności – optymalizacji oraz innowacyjności. W niniejszym artykule, składającym się z 3 części, przedstawimy kilka trendów, które dadzą Państwu obraz, jak hotele kształtują swoje strategie i profile w obliczu nieustających zmian zachodzących w ostatnim czasie.
Interaktywność i rozszerzona rzeczywistość
Wykorzystanie nowoczesnych technologii w obsłudze gości, personalizacji i wzbogacaniu ich doświadczeń jest na uwadze wielu liczących się sieci hotelowych od kilku lat i ten trend będzie się rozwijał coraz bardziej, zarówno w hotelach ekonomicznych, jak i luksusowych. Wygodna forma zameldowana, nieangażująca, dogodna, dowolna w porze – sprawia, że gość hotelowy czuje się goszczony z szacunkiem, ale i swobodą. Check-in kioski, wyposażanie pokoi w tablety i smartfony, czy zautomatyzowane rozwiązania jeśli chodzi o consierge’y to już coraz częstsze rozwiązania.
Rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość wirtualna (VR) będą dodatkowo aktywowane dzięki rozwojowi sieci 5G. Podczas gdy VR zastępuje środowisko rzeczywiste środowiskiem wirtualnym i wymaga technologii, takich jak specjalny zestaw VR, AR „dodaje się” do środowiska rzeczywistego poprzez wprowadzenie do rzeczywistości cyfrowych komponentów, do których użytkownicy mogą mieć dostęp za pomocą smartfona. To sprawia, że AR jest bardziej realistycznym celem dla hotelarzy.
Niektóre hotele już używają AR do ulepszenia swoich broszur – rzeczywistość rozszerzona zostaje aktywowana po zeskanowaniu takiej broszury przez telefon komórkowy. Mapy ścienne z obsługą AR pozwalają gościom na poznanie lokalnych punktów użyteczności publicznej przed wyruszeniem w podróż. AR może być nawet użyty do wzbogacenia samego środowiska hotelowego, aby uczynić je przyjemniejszym doświadczeniem. Hotele mają tu ogromną szansę na zwiększenie zarówno doświadczenia przed-, jak i pobytowego dla swoich gości.
Warto też zwrócić na inne technologiczne rozwiązania, które mogą umilić pobyt gościa w hotelu, a także dostarczyć dodatkowe przychody. Na przykład w barze hotelowym można wykorzystać stoły dotykowe z odpowiednim oprogramowaniem. Ich celem jest uatrakcyjnienie oferty hotelowej, przedstawienie dodatkowych usług hotelu poprzez oprogramowanie Concierge oraz przyciągnięcie większej ilości klientów dzięki możliwości zagrania przez klientów w różne gry takie jak: Memo, Puzzle, Jackpot. Zlokalizowanie jednego ze stolików w hotelowym lobby w pobliżu drink baru zauważalnie zwiększyło obroty tego baru w porównaniu do okresu sprzed jego instalacji. Innym technologicznym gadżetem (ale przydatnym gadżetem) są interaktywne lustra, które można montować w hotelowych pokojach.
Optymalizacja food waist
Dobra marka, w oczach klienta, to marka świadoma, ekologicznie wrażliwa i współdziałająca. Obszarem, który pozwala hotelom stać się markami społecznie wrażliwymi jest optymalizacja food waist, czyli – prościej mówiąc – gospodarowanie jedzeniem, które wkrótce może się zmarnować.
Dlaczego by nie przeznaczyć jedzenia które zostaje ze śniadań hotelowych np. dla biednych, domów spokojnej starości czy domów poprawczych? Zarządzanie odpadkami to przede wszystkim sortowanie i ważenie odpadów gastronomicznych – działania, do których podjęcia wystarczy nowa procedura czy nawyk i nie wymagają one nakładów finansowych czy odczuwalnych zmian organizacyjnych.
Ograniczenie marnowania jedzenia to nie tylko działanie wizerunkowe, to także odczuwalne oszczędności w działalności danego obiektu. Przykładowo, badacze z Uniwersytetu w Arizonie stwierdzili, że odsetek odpadów żywnościowych w restauracjach typu fast-food wynosi około 9,55%, a w restauracjach z pełną obsługą aż 11,3%. Oznacza to nie tylko marnowanie żywności, ale generowanie dodatkowych kosztów.
Generowanie leadów
Leady sprzedażowe to potencjalnie ważne źródło przychodów, również w branży hotelarskiej. Skoro sam potencjalny klient zgłosił chęć nabycia usługi, to mamy już nieco ułatwione zadanie. Początek generowania leadów bywa jednak mozolny. Jednym z trudniejszych etapów zdobywania leadów jest bowiem zarówno odpowiednie dobranie grupy docelowej, jak i opracowanie skutecznego przekazu reklamowego. Oba te etapy są kluczowe dla powodzenia całego procesu. W późniejszym etapie, dla przyspieszenia i ułatwienia całego procesu, możemy wykorzystać elementy marketing automation. W przypadku serwisu Linkedin oznacza to automatyczną wysyłkę zaproszeń do kontaktu, oczywiście z odpowiednio dobranym komunikatem.
Generowanie leadów to narzędzie, które pozwala skupić się na optymalizacji sprzedaży i zainteresować sobą tylko tych klientów, dla których dany produkt / konkretna sytuacja, w której mogli by uczestniczyć wydaje się atrakcyjna. Kiedy już – decydując się na to narzędzie – dobierzemy grupę docelową i opracujemy strategię komunikacji pozyskanie klienta stanie się łatwiejsze i precyzyjniejsze. Należy pamiętać, że pozyskiwanie leadów to proces często długotrwały i by osiągnąć pożądane efekty, trzeba uzbroić się w cierpliwość.
Linkedin Ads
Pozostając w temacie serwisów internetowych warto zwrócić uwagę na coraz większą rolę, jaką pełni w hotelarstwie serwis Linkedin. To nie jest już tylko miejsce, służące do zdobywania kontaktów ułatwiających znalezienie nowej pracy. To serwis społecznościowy, składający się z profesjonalistów z różnych branż i wymieniających się wiedzą i doświadczeniem. To miejsce, w który można zaprezentować także swoją ofertę biznesową, nie tylko w formie bezpłatnej jako wpisy w aktualnościach, ale także wykorzystując rozwiązania płatne, dostępne w serwisie. Mamy tutaj do dyspozycji zarówno tzw. treść sponsorowaną, czyli płatne wpisy, z którymi możemy docierać do wybranej grupy docelowej, przykładowo z nową ofertą wynajmu sal szkoleniowych. Możemy także skorzystać z „Sponsored inMail”, czyli wiadomości, które pojawią się w wybranych skrzynkach odbiorczych. Do dyspozycji są również reklamy tekstowe, pojawiające się w wybranym miejscu na stronie Linkedin. Wielką zaletą korzystania z reklam w tym serwisie jest fakt, że można precyzyjnie je targetować według wykształcenia, miejsca pracy, firmy, zajmowanego stanowiska itd.
Optymalizacja czasu pracowników
Tam, gdzie nie ma polityki cięcia kosztów kosztem pracownika, tam rewolucja jakości zaczyna się oddolnie. Pracownik zaangażowany, skrupulatny i uważny to pracownik, który dostaje w pracy to, czego potrzebuje do stabilnego i bezpiecznego życia. Wiadomo, że praca w hotelarstwie należy do wymagających. Sieci hotelowe zaczęły już coraz bardziej doceniać pracowników, dając im stabilniejsze umowy i skracając czas pracy. Oszczędzanie na pracowniku, to sprawianie, że pierwszy obraz hotelu jaki ma klient, po zetknięciu się z recepcją, nie jest najlepszy, mówiąc eufemistycznie. Inwestując we front (jakim niewątpliwie jest recepcja), inwestuje się tak naprawdę w wizerunek i idący za nim prestiż.
Z drugiej strony warto też zadbać o właściwe wykorzystanie godzin pracy pracownika. Dotyczy to głównie obszaru gastro, ale nie tylko. Coraz większą rolę pełnią też technologiczne metody zarządzania zespołem pracowników, a właściwie zarządzania poszczególnymi zadaniami, jakie należy wykonać w hotelu czy innym obiekcie turystycznym.
Autor:
Tomasz Chojnacki – absolwent kierunku Zarządzanie w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu oraz kierunku Organizacja Turystyki i Rekreacji. Od 15 lat w branży interaktywnej, od 10 związany z branżą hotelową i turystyczną. Pracował dla takich marek jak: Mercedes-Benz, Koleje Dolnośląskie S.A. czy Thomas Cook AG. Przez ostatnie 6 lat zajmował stanowisko Dyrektora Działu Sprzedaży w firmie PROFITROOM, gdzie od początku budował dział sprzedaży, a w późniejszym okresie, jako Dyrektor ds. Kluczowych Klientów, dbał o optymalny dobór narzędzi dla hoteli i zapewnienie im najwyższej jakości obsługi. Odwiedził ponad 850 obiektów hotelarskich. Obecnie założyciel firmy Hotel Marketing Group, zajmującej się szkoleniami, marketingiem internetowym, kampaniami w social mediach oraz poprawą wizerunku i opinii w internecie. Od 2018 roku także wykładowca studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu.