Trwają wakacyjne powroty do biur. Pracownicy oczekują reorganizacji pracy i utrzymania benefitów
Co czwarta firma pracująca zdalnie chce wrócić do biura w okresie wakacji, jak wynika z badania Dailyfruits „Powrót firm do biura a pandemia Covid-19”. Aż 50% ankietowanych pracowników zdalnych uważa jednak, że sami powinni zdecydować o terminie powrotu do biura. Co trzeci sądzi, że organizacja pracy powinna ulec modyfikacji. Jakich zmian oczekują pracownicy w obszarze funkcjonowania biura i polityki benefitów pozapłacowych?
Wśród zmian w organizacji pracy, których spodziewają się po powrocie do biura, pracownicy wymieniali wiele różnych rozwiązań. Dwa najczęściej sygnalizowane to: rezygnacja ze spotkań na żywo na rzecz spotkań online, zarówno wewnątrz organizacji, jak również zewnętrznych eventów oraz reorganizacja przestrzeni wspólnych w miejscu pracy. Co piąty pracownik oczekuje zastosowania rotacyjnych miejsc pracy, tak zwanych hot desków, a 18% spodziewa się zwiększenia powierzchni biurowej, aby zachować większą odległość między stanowiskami pracy. Dla 14% pracowników istotna jest zmiana godzin pracy w różnych działach. Tylko 13% ankietowanych opowiedziało się za ścisłym reżimem sanitarnym po powrocie do biura.
Mimo wielu miesięcy izolacji związanej z pandemią i przymusowej pracy na home office, aż 44% pracujących zdalnie uczestniczących w badaniu deklaruje, że powrót do biura wiąże się dla nich z wysokim poziomem stresu.
Już poprzednie badanie Dailyfruits „Wpływ pracy zdalnej na nawyki żywieniowe Polaków” pokazało, że konsekwencją home office jest nie tylko przyrost masy ciała, ale też dużo negatywnych emocji. Powrót do biura będzie wiązał się z konfrontacją z innymi ludźmi, przed którą teraz wiele osób może odczuwać strach. Część pracowników może bać się oceniania przez współpracowników, jeśli okres pracy zdalnej wpłynął negatywnie na ich sylwetkę. Warto mieć na uwadze ten aspekt, gdyż jeśli przed pandemią ponad 60% pracowników miało problem z nadmierną masą ciała, aktualne statystyki się pogorszyły. Pracownicy będą chcieli redukować masę ciała często drastycznymi dietami. Źle dobrane diety odchudzające to ryzyko problemów zdrowotnych i zaburzeń efektywności. Warto pokazać pracownikom jak to zrobić mądrze i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom i obawom, które będą wiązały się z końcem pracy na home office.
Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny, kierownik działu dietetycznego Dailyfruits
Co z pracowniczymi benefitami po powrocie do biura?
Większość pracowników chciałaby korzystać z benefitów z home office także w biurze, jak pokazały wynika badania „Powrót firm do biura a pandemia Covid-19”. Wśród nich są na przykład konsultacje online ze specjalistami, paczki ze zdrową żywnością i przyborami biurowymi dostarczane do domu pracownika czy zdalne formy integracji. Aż 3/4 pracowników, jak pokazały odpowiedzi jest za tym, aby benefity z home office pozostały na dłużej. To doskonały dowód na to, że te rozwiązania sprawdziły się. Spośród 500 respondentów, 25% zadeklarowało, że pracując w biurze ma inne potrzeby i preferuje wrócić do benefitów, oferowanych przez pracodawcę przed pandemią.
Badanie Dailyfruits pokazało także, że aż 65% zapytanych pracowników spodziewa się powitalnego upominku od pracodawcy z okazji powrotu do pracy stacjonarnej. Cześć pracodawców wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom i chce zaakcentować powrót do pracy biurowej oferując pracownikom tzw. zestaw welcome pack.
Pakiety powitalne, tzw. welcome pack dla pracowników biurowych, to rozwiązanie znane od lat, ale przede wszystkim w kontekście onboardingu, czyli powitania nowych pracowników w organizacji, rzadziej w przypadku powrotów po dłuższej nieobecności, na przykład po urlopie macierzyńskim. W tym i kolejnym roku jednak tego typu upominki ze względu na masowe powroty do pracy stacjonarnej po okresie pandemii, mogą mieć trochę inny charakter. Wiemy, że w wielu firmach mogą je dostać wszyscy powracający do biura pracownicy. Skład zestawów powitalnych będzie podobny do pakietów wysyłanych do pracowników na home office, jak widzimy po otrzymywanych zapytaniach ofertowych. W pudełkach znajdą się na przykład zdrowe przekąski do pracy, firmowe gadżety oraz artykuły biurowe. Część pracodawców decyduje się, aby w zestawach uwzględnić także środki ochrony osobistej. Wiele firm chce zaakcentować powrót pracowników do biur, a welcome packi dobrze wpisują się w tę potrzebę.
Jacek Kwiecień CEO z firmy Dailyfruits
Ponad połowa firm deklaruje, że po powrocie do biura będzie zapewniać swoim pracownikom te same benefity co przed pandemią. Tylko 7% nie przewiduje powrotu do dostępnych wcześniej świadczeń pozapłacowych, a 37% firm nie podjęło jeszcze decyzji w tej sprawie. Wznowienie biurowych benefitów dla swoich pracowników chętniej deklarują te firmy, które w trakcie pandemii zaczęły zapewniać swoim pracownikom benefity także na home office.
Benefity to istotna część tworząca kulturę organizacyjną firmy i wpływająca na postrzeganie pracodawcy przez pracowników. Pandemia nie tylko wpłynęła na znaczenie benefitów, szczególnie tych związanych z kategorią zdrowia i dobrostanu psychicznego oraz fizycznego pracowników, ale także pokazała potrzebę wdrożenia elastycznych rozwiązań. Jak będzie wyglądała polityka firm w zakresie benefitów po pandemii czas pokaże, ale sygnały płynące z badania pozwala myśleć pozytywnie o przyszłości pracowniczych benefitów.
Źródło: Dailyfruits