Wybór z palca czyli kryteria doboru startupów do współpracy z dużą organizacją.
Na łamach Brief niniejszym rozpoczynam kolejną serię artykułów, tym razem mniej więcej będzie to 6 sztuk, poświęconych zagadnieniu selekcji startupów do współpracy z dużą korporacją. Zachęty do pisania tekstów dodał mi ostatni projekt K2 Digital Ventures w którym klient (potężna globalna firma) rzekł „wybierzcie mi startupy, ale nie tak jak wszyscy z palca tylko w […]
Na łamach Brief niniejszym rozpoczynam kolejną serię artykułów, tym razem mniej więcej będzie to 6 sztuk, poświęconych zagadnieniu selekcji startupów do współpracy z dużą korporacją.
Zachęty do pisania tekstów dodał mi ostatni projekt K2 Digital Ventures w którym klient (potężna globalna firma) rzekł „wybierzcie mi startupy, ale nie tak jak wszyscy z palca tylko w zorganizowanym procesie”. Zatem zgodnie z naszym produktem Scouting & Proof of Concept przygotowaliśmy odpowiednie działania.
Nie o produkcie w tych artykułach będzie, ale o elemencie tego produktu. Maleńkim wycinku, który ma potężny wpływ na całość, czyli o kryteriach doboru startupów do współpracy z wielką organizacją.
Oto one:
1. Historia twórców. Ich kompetencje. Kompletność zespołu.
2. USP klarowne i jasne.
3. Roadmapa rozwoju projektu (milestones).
4. Konkurencja (analiza landscape konkurencyjnego)
5. Jasno przedstawiony problem.
6. Market opportunity.
7. Założenia poczynione w projekcie i sposób ich walidacji na rynku.
8. Umiejętności prezentacyjne.
9. Oferta dla inwestora.
10. Model biznesowy (przynajmniej kanały dystrybucji, strategia cenowa).
Na pierwszy rzut oka oczywista, oczywistość. Przeglądając w ciągu roku około 500 startupów dla około 15 korporacji, okazuje się, że oczywista oczywistość nie jest powszechnie oczywista.
Duże organizacje rzadko posiadają kryteria selekcji.
Startupy nie zawsze posiadają kompletne informacje (od fazy pomysłu do late seed w szczególności).
Dwa światy chcą ze sobą współpracować mniej lub bardziej. Duża organizacja wychodząc w rynek inkubatorem i akceleratorem nie zawsze wysyła jasne oczekiwania w stronę startupów. Brak jasnych kryteriów tworzy niejasne cele współpracy. Jak zachęcić najlepszych innowatorów do współpracy i jaką rolę odgrywają w tym kryteria selekcji?
Inna sytuacja – inkubator i akcelerator wewnętrzny, którego twórcy chcieliby odkryć pomysły na nowatorskie projekty wśród pracowników, potrzebuje zarządowi organizacji dostarczyć pomysły odpowiednio przygotowane. Według jakich kryteriów ocenić stopień przygotowania pomysłu? W jaki sposób zaspokoić potrzeby informacyjne zarządu i wybrać odpowiednie koncepcje?
Na te i inne pytania będę się starał odpowiedzieć w kolejnych tekstach. Serdecznie Was zapraszam.
Arek Skuza – jest współtwórcą i partnerem w K2 Digital Ventures, www.k2dv.com. Więcej o Arku na www.arekskuza.com