Zaufane marki technologiczne
Nokia, HP, Plus i Allegro to marki godne zaufania w sektorze nowoczesnych technologii − wynika z badania European Trusted Brands 2013 przeprowadzonego przez „Reader’s Digest”. Cenimy również marki Samsung, Play oraz Sony.
W kategorii Telefon komórkowy/smartfon w opinii ankietowanych najbardziej godną zaufania marką jest Nokia. Z wynikiem 45 proc. głosów zdobyła Złote Godło European Trusted Brands po raz piąty z rzędu. Nokia zwyciężyła w 9 na 12 krajów biorących udział w badaniu. Polacy ufają także markom Samsung (29 proc.) oraz Sony Ericsson (14 proc.). Zwycięzcą Kryształowego Godła została marka Samsung, którą respondenci docenili przede wszystkim za stosunek wartości do ceny, wizerunek oraz zrozumienie potrzeb klienta. Marka Nokia otrzymała wysokie noty za jakość, wizerunek i zrozumienie potrzeb klienta.
Spośród marek wymienianych w kategorii Operator telefonii komórkowej, największym zaufaniem w tegorocznej edycji badania cieszy się marka Plus (27 proc.). Marka Orange została wskazana przez 26 proc. respondentów, a markę Play wybrało 24 proc. badanych. Marka Plus została wyróżniona za jakość i wizerunek, natomiast marka Play uzyskała najwyższe noty za stosunek wartości do ceny, zrozumienie potrzeb klienta oraz społeczną odpowiedzialność.
W kategorii Firma internetowa zwycięzcą zostało Allegro. Wybrało ją 20 proc. respondentów. Polacy docenili tę markę w szczególności za silny wizerunek, ale również za jakość, stosunek wartości do ceny, zrozumienie potrzeb klienta i społeczną odpowiedzialność. Polacy ufają także marce Orange (9 proc.), którą cenią przede wszystkim za silny wizerunek, oraz UPC (7 proc.), które wyróżnili za jakość.
Najbardziej godną zaufania marką w kategorii Komputer osobisty jest HP, którą wskazało 15 proc. respondentów. Marka ta zwyciężyła również w 8 innych krajach, a w Polsce powtórzyła swój sukces z ubiegłego roku. Polacy ufają także markom Asus (13 proc.) oraz Samsung (12 proc.). Marka HP została wysoko oceniona za wszystkie atrybuty poddane badaniu, jednak Kryształowe Godło w tej kategorii powędrowało do marki Sony, wyróżnionej za jakość, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta oraz społeczną odpowiedzialność.
:: ::
European Trusted Brands to badanie przeprowadzane od 2001 roku na zlecenie „Reader’s Digest”. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna edycja obejmuje takie kraje, jak: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji. W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet.