Zestawienie najpopularniejszych wideo i teledysków na polskim YouTube w 2020 roku [RAPORT]
Na tegorocznych listach najpopularniejszych wideo i teledysków w Polsce aż 6 pozycji to produkcje związane z popularną akcją #hot16challenge2. Wśród twórców, których filmy znalazły się w zestawieniu najpopularniejszych wideo znajdziemy m.in.: Karola Friza Wiśniewskiego, Tomasza Sekielskiego czy Łukasza Lotka Lodkowskiego. Z kolei na muzycznej liście w tym roku znajdziemy teledyski tylko polskich wykonawców, w tym: sanah, ReTo i Taco Hemingwaya.
Na tegorocznych listach najpopularniejszych wideo i teledysków na YouTube w Polsce, aż 6 pozycji to produkcje związane z popularną akcją #hot16challenge2. Celem muzycznego wyzwania, zainicjowanego przez rapera Karola „Solara” Poziemskiego, była zbiórka funduszy na rzecz personelu medycznego i walki z koronawirusem. W inicjatywie wzięli udział nie tylko muzycy, ale również aktorzy, ludzie mediów, sportu czy polityki. W ramach akcji nagrano ponad 1400 rapowych zwrotek i zebrano ponad 3,5 miliona złotych na walkę z pandemią.
Na listę najpopularniejszych wideo trafiła “szesnastka” Marcysi Ryskalskiej, WERSOW, MURCIX, a także Prezydenta RP Andrzeja Dudy. Wyzwanie przyjął również Szpaku, a jego rymy otwierają listę najpopularniejszych teledysków z liczbą ponad 53 milionów wyświetleń. Na liście muzycznej jest jeszcze jeden klip #hot16challenge2, tym razem na miejscu 9. i jest on autorstwa Young Igiego.
Na pierwszym miejscu zestawienia 10-ciu najpopularniejszych wideo uplasował się Karol Friz Wiśniewski, który wraz z ekipą przejmuje internety. To nie jedyny film popularnego twórcy – miejsce 9. zajmuje bowiem materiał TO KONIEC… (FINAL ODC. 12). Oczko wyżej znalazł się popularny komik Łukasz Lotek Lodkowski i jego BAŁAGAN NA STRYCHU. Zestawienie zamyka inny stand-uper – Rafał Pacześ ze swoim programem BANG 2.
Jednak muzyka i rozrywka to nie jedyne tematy obecne na tegorocznej liście. Na 6. miejscu znalazł się dokument Zabawa w chowanego, kolejna produkcja Tomasza i Marka Sekielskich, która porusza trudny temat pedofilii w kościele. Zaś na miejsce 7. trafiła produkcja Reżysera Życia Znikające dzieci, nastoletnia depresja – wideo przedstawia historię młodych ludzi cierpiących na depresję.
Na liście najpopularniejszych teledysków, oprócz tych związanych z muzycznym wyzwaniem #hot16challenge2, znalazło się jeszcze kilka klipów raperów – ReTo z Billy Kid (3. miejsce), Taco Hemingway i Polskie tango (5. miejsce), Malik Montana i Niedostępny (7. miejsce), Masno i Gang (8. miejsce), a listę zamyka Quebonafide – SzubienicaPestycydyBroń. Na 2. miejscu listy pojawiła się jedyna kobieta w tym zestawieniu, sanah z utworem Melodia. Do zestawienia trafiły również dwa teledyski disco-polo Dr. SWAG z Zerujemy 07 (4. miejsce) oraz Vivat – Oddam Ci wszystko (6. miejsce).
Lista najpopularniejszych wideo w Polsce w 2020 r.:
- Karol Friz Wiśniewski – EKIPA x WIP BROS – PRZEJMUJEMY JUTUBY (Official Music Video)
- W Pałacu Prezydenckim – Andrzej Duda #Hot16Challenge2
- Marcysia Ryskala – ARCYSIA #Hot16challenge2
- WERSOW – WERSOW #Hot16Challenge2
- MURCIX – MURCIX #hot16challenge2
- SEKIELSKI – ZABAWA W CHOWANEGO (2020) – cały film braci Sekielskich (napisy PL)
- Reżyser Życia – ZNIKAJĄCE DZIECI, NASTOLETNIA DEPRESJA ’ Reżyser Życia
- Łukasz Lotek Lodkowski – „BAŁAGAN NA STRYCHU” (całe nagranie) | Stand-Up 2020
- Karol Friz Wiśniewski – TO KONIEC… (FINAL ODC. 12)
- Rafał Pacześ – Rafał Pacześ – „BANG 2” (2020) (całe nagranie)
Lista najpopularniejszych teledysków w Polsce w 2020 r.:
- GUGU – Szpaku #Hot16Challenge2
- sanahVEVO – sanah – Melodia (Official Video)
- ReTo DzikaKorea – ReTo – Billy Kid (prod. Kubi Producent)
- DoktorSWAG – Dr. SWAG – ZERUJEMY 07
- Taco Hemingway – Taco Hemingway – POLSKIE TANGO (prod. Lanek)
- Disco Polo Lajf – Vivat – Oddam Ci wszystko (Oficjalny Teledysk) Disco Polo 2020
- Malik Montana – temat – Niedostępny (prod. by Olek)
- Masno – Masno – GANG (Official Music Video)
- Young Igi – YOUNG IGI #HOT16CHALLENGE2
- QueQuality – Quebonafide – SZUBIENICAPESTYCYDYBROŃ
W tym roku YouTube był miejscem, gdzie twórcy odpowiadali na trendy i potrzeby widzów – zamieszczane na platformie treści pomagały ludziom przetrwać ten trudny czas i pozostać w kontakcie ze sztuką, dzięki wielu transmisjom z koncertów i wydarzeń kulturalnych.
We wrześniu odbyła się także pierwsza edycja festiwalu online “YouTube Dni Kultury” – w ramach wydarzenia swoje treści udostępniło 13 instytucji, między innymi Teatr Kwadrat, Teatr Montownia, Teatr Nowy w Poznaniu, Teatr Polonia, Teatr Wielki w Łodzi czy Teatr Wielki – Opera Narodowa.
YouTube pomagał także w zdobywaniu nowych umiejętności w domu. Internauci korzystali z materiałów przygotowanych przez utalentowanych nauczycieli i wykładowców, gotowali z mistrzami i amatorami kuchni, ćwiczyli z trenerami fitness.
W 2020 kreatywność polskich twórców na YouTube sięgała zenitu – rapowali nie tylko muzycy, ale nawet całe zespoły teatralne. Domy aktorów stały się scenami i planami filmowymi, po to, aby utrzymać kontakt z fanami i publicznością. Dużym powodzeniem i uznaniem cieszyły się nowe wersje dobrze znanych nam hitów – Co mi Panie dasz, Jeszcze w zielone gramy – przearanżowane na setki instrumentów i głosów. Rozrywki dostarczali nam twórcy seriali: #ZostańWdomu czy Co robimy w zamknięciu. Natasza Parzymies co prawda opublikowała ostatni odcinek pierwszego sezonu Kontroli tuż przed lockdownem, ale prace nad nowym sezonem odbywały się już w czasie pandemii.
Cieszy również duża aktywność twórców edukacyjnych na YouTube – nieocenionych w czasach nauki zdalnej i w momencie, kiedy poszukujemy wiarygodnych i rzetelnych informacji.
Z pewnością jest dla kogo tworzyć: od czerwca zaobserwowaliśmy wzrost oglądalności materiałów związanych np. z matematyką aż o 300%. Zauważyliśmy także popularność materiałów, które pomagają nam zdobyć konkretne umiejętności – od technik relaksacyjnych po pieczenie chleba na zakwasie.
Małgorzata Krasowska, Country Manager, YouTube Polska.
YouTube – największa wirtualna scena na świecie
Mijający rok postawił przed artystami ogromne wyzwanie uniemożliwiając im bezpośredni kontakt z fanami, na całym świecie odwoływano koncerty i festiwale. W tym trudnym czasie to właśnie YouTube stał się największą wirtualną sceną na świecie.
Oprócz kameralnych koncertów organizowanych często we własnym domu, muzycy udostępniali także teledyski tworzone w pandemicznej rzeczywistości, dzielili się archiwalnymi nagraniami ze swoich tras i ważnych wydarzeń muzycznych. Muzyka na platformie jednoczyła internautów również w wyjątkowych momentach – podczas wielkanocnego koncertu Andrea Bocellego, czy podczas letnich festiwali, które odbywały się online.
K-pop święcił swoje triumfy – grupy BTS i BLACKPINK podniosły światową poprzeczkę dzięki rekordowej oglądalności premier swoich teledysków. Powróciła też klasyka w najlepszym wydaniu. Artyści i najznakomitsze grupy prezentowały serie swoich archiwalnych koncertów. Wśród nich można było obejrzeć legendarne występy między innymi Eltona Johna, The Rolling Stones, Genesis czy Radiohead.
Świat gamingu
W tym roku wśród niezwykle popularnych treści, znalazł się również content gamingowy. Użytkownicy znaleźli sposób na połączenie rozrywki i podzielenia się swoją pasją z przyjaciółmi. Dla niektórych twórców i ich kanałów ten rok był jednym z najlepszych.
Ponad 80 000 twórców zebrało na swoich kanałach 100 000 subskrybentów, ponad 1000 osiągnęło pułap 5 milionów subskrybentów, a ponad 350 aż 10 milionów subskrybentów! Z kolei czas oglądania gamingowych transmisji na żywo wzrósł do ponad 10 miliardów godzin.
Co ciekawe, jeden z najpopularniejszych tegorocznych koncertów online… odbył się w grze. Travis Scott zagrał w „Fortnite”, a jego występ był drobiazgowo zaprojektowanym show, wykorzystującym efekty, których zastosowanie nie byłoby możliwe podczas tradycyjnego wydarzenia.
Raport YouTube: Culture & Trends – zjawiska i trendy z całego świata
YouTube prezentuje ponadto nowy interaktywny raport “Culture and Trends Report”. Ponad miliard odsłon filmów związanych z nauką gry w szachy; twórcy-seniorzy, tacy jak Tito Charly z Meksyku, Mamie Zizette z Francji czy 92-letnia babcia gamerka z Japonii zdobywający popularność na YouTube; V-Tuberzy. To niektóre trendy i zjawiska, o których można posłuchać w materiałach przygotowanych przez zespół YouTube.
Dodatkowe informacje, które podsumowują zjawiska i trendy w tym roku na globalnym blogu YouTube:
- YouTube Music 202
- YouTube Gaming
- Watching The Pandemic: opracowanie prezentujące globalne trendy na YouTube, które zaobserwowano podczas trwającej pandemii i podczas lockdownu.
- Interaktywny raport Culture and Trends Report
Źródło: materiały prasowe Youtube