...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Zielone zmiany…

…czyli o biznesowych korzyściach wprowadzania zasad zrównoważonego rozwoju w miejscu pracy.

Na świecie rośnie świadomość ekologiczna. Coraz więcej klientów wymaga by produkt był wytworzony w sposób przyjazny dla środowiska, z szacunkiem dla pracowników na wszystkich etapach produkcji. Dlatego duże firmy, najczęściej międzynarodowe, chcą wykazać się społeczną i ekologiczną odpowiedzialnością. Często zatrudniają specjalistów od tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu, zwanej Corporate Social Responsibility (CSR) i chętnie pokazują w reklamach swoje zielone i niebieskie oblicze (kolor wiązany z szacunkiem dla praw obywatelskich).

Tymczasem znacznie mniej słyszymy o wprowadzaniu zasad zrównoważonego rozwoju w małych i średnich przedsiębiorstwach, a przecież to właśnie kupowanie od lokalnych producentów a nie importerów towarów, które przebyły tysiące kilometrów, uchodzi za wyraz bycia świadomym konsumentem.

Pomysłów na to, jak zwykła średnia i mała firma może stać się bardziej zrównoważona jest wiele.

Do najbardziej znanych należy wyłączanie urządzeń pobierających energię, gdy biuro nie pracuje, systemy oszczędzania wody w łazienkach, zbiórka zużytych baterii, ograniczenie potrzeby drukowania dokumentów na rzecz wersji elektronicznych, wprowadzenie raz w tygodniu dnia bez klimatyzacji…

Do tych powszechnie znanych rozwiązań, których niestety wiele firm wciąż nie stosuje, dochodzą bardziej wyrafinowane. Na przykład zainstalowanie paneli słonecznych w biurze, promowanie zrównoważonego transportu – od ustawiana stojaków na rowery po premiowanie podróży służbowych koleją, programy wolontariatu pracowniczego lub kreowanie przyjaznego i zielonego otoczenia w pracy poprzez organizowanie w biurze ogródków warzywnych z kompostownikami na ogryzki jabłek czy fusy od herbaty.

Dobrze jednak by te różne, korzystne dla środowiska, a także pracowników i klientów, zmiany wprowadzać w dobrze zorganizowany sposób podparty strategią społecznej odpowiedzialności.

::

Cały artykuł można przeczytać w listopadowym wydaniu magazynu „Brief”, nr 11(169)/2013, który dostępny jest m.in. w wersji elektronicznej na kiosk24.pl.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF