5 źródeł trendów w projektowaniu materiałów POS

Autor: Rafał Domagała, ATS Display

Interaktywna ekspozycja świąteczna – projekt i produkcja ATS Display
152

Standy, stojaki, ekspozytory, display’e reklamowe. Nazw jest wiele, a cele stosowania materiałów POS pozostają te same: aktywacja sprzedaży i zwrócenie uwagi konsumenta w punkcie sprzedaży. Jakie więc są obecnie trendy w projektowaniu i produkcji materiałów wspierających sprzedaż?

Standardowo materiały POS dzielimy na permanentne i tymczasowe. Podział ten odzwierciedla przede wszystkim zastosowanie materiałów produkcyjnych – w pierwszym przypadku zazwyczaj surowcem jest drewno, metal i tworzywa sztuczne, w drugim przede wszystkim karton. Czasy, w których rynek był przepełniony prostymi, standardowymi display’ami reklamowymi dawno minęły. Dziś, aby wyróżnić produkt w punkcie sprzedaży, trzeba wykazać się kreatywnym i niejednokrotnie proaktywnym podejściem. Zadanie to ułatwia znajomość trendów i umiejętność czerpania inspiracji z odpowiednich źródeł przy projektowaniu materiałów POS.

  • Trendy globalne

Po pierwsze, trendy w kreowaniu narzędzi wspierających sprzedaż są bardzo często spójne z globalnymi trendami marketingowymi. Ekolodzy nawołują dziś do redukcji produkcji materiałów z tworzyw sztucznych, marki wdrażają politykę zrównoważonego rozwoju. To naturalnie wpływa także na branżę POS. Klienci często odchodzą od rozwiązań plastikowych, coraz chętniej w produkcji standów reklamowych wykorzystując materiały biodegradowalne i poddawane recyklingowi takie jak drewno czy sklejka.  Materiały POS, poza aktywacją sprzedaży, pełnią też funkcję wizerunkową, a w tym przypadku uwiarygadniają ekologiczny przekaz danej marki. Podobnie sprawa wygląda w kontekście customizacji – to wymóg komunikacji z klientem końcowym, ale przedstawiciele dużych marek mają podobne oczekiwania co do swoich dostawców i agencji. – Materiały POS powinny przede wszystkim oddawać DNA marki, a także odpowiednio ją pozycjonować w percepcji konsumenta. Jeśli eksponujemy za pomocą standów reklamowych produkt marki premium, to w naturalny sposób materiały POS powinny być wykonane z najwyższej jakości surowców (np. z naturalnego drewna lub lakierowanej stali) oraz posiadać liczne elementy uszlachetniające – mówi Adam Stankiewicz, Sales Director w ATS Display, firmie projektującej i produkującej materiały POS trafiające do ponad 50 krajów na świecie.

  • Badania dotyczące shoppera

Projektując materiały POS, warto czerpać wiedzę z najnowszych badań dotyczących zachowań konsumentów w punkcie sprzedaży. W 2017 r. brytyjski oddział POPAI – międzynarodowej organizacji zajmującej się shopper marketingiem opublikował raport, w którym zwraca między innymi uwagę na skuteczność standów reklamowych zawierających elementy podświetlane. 23% badanych respondentów stwierdziło, iż stand z elementami świetlnymi zachęca w większym stopniu do zakupu prezentowanego produktu niż stand bez żadnego podświetlenia. Równie istotne jest korzystanie z rozwiązań zapachowych i czerpanie z dorobku aromamarketingu. Według POPAI zapach angażuje nas o 75% bardziej niż jakikolwiek inny zmysł. Co istotne, zapach angażuję frontalną część naszego mózgu, czyli tę odpowiedzialną za podejmowanie decyzji!

  • Historyzm i inspiracja dawnymi stylami

Inspiracje w branży materiałów POS nierzadko czerpane są z historii. W projektowaniu nawiązuje się do stylu retro, zarówno w przypadku mebli, ale również standów  jak i regałów reklamowych. W produkcji stosowane są technologie pozwalające np. na postarzanie materiałów takich jak drewno czy stal, a grawer imituje dłuto i dawne rzemiosło. Tak jak w pop kulturze i sztuce, po latach doceniani są artyści, którzy za swojego życia nie doczekali się sławy i popularności. Dobrym przykładem jest także współczesna architektura, w której widać nawiązania do industrializmu. Design to kluczowy element w procesie implementacji materiałów POS, dlatego warto analizować historyczne trendy, nie tylko w swojej branży, ale także w branżach pokrewnych, w tym przypadku związanych bezpośrednio z projektowaniem.

  • Digitalizacja i rozwiązania interaktywne

Zdobycie uwagi dzisiejszego shoppera w punkcie sprzedaży to nie lada wyzwanie. W sklepie od samego wejścia o naszą uwagę walczą marki producentów, marki własne, a na nasz ośrodek decyzyjny oddziałuje zapach świeżo wypieczonego pieczywa. Dodając do tego wszechobecne smartfony i syndrom FOMO (ang. Fear Of Missing Out – strach przed rozstawaniem się z urządzeniem mobilnym i pominięciem istotnych informacji), nie jest łatwo zdobyć uwagę konsumenta i wyzwolić decyzję zakupową. Dlatego tak ważne jest, aby w otoczeniu, które jest z założenia statyczne, materiały POS wyróżniały się interaktywnością. Skuteczne w tym kontekście są podświetlenia sekwencyjne, ponieważ sam efekt „migania” momentalnie zwraca uwagę rozproszonego konsumenta. Inne, choć mniej popularne rozwiązania to np. wiatraki 3D wyświetlające proste animacje, głośniki kierunkowe – tzw. sound showery lub czujniki ruchu wywołujące jakiś efekt, najczęściej dźwiękowy. Mowa tutaj o rozwiązaniach stricte technicznych, natomiast ich skuteczność w dużej mierze zależy od obudowy, czyli formy podania standu reklamowego w zakresie dobranych materiałów produkcyjnych, kształtu i kolorystyki.

  • Trendy w ramach kategorii produktowych

Trendów w kreacji materiałów POS warto także szukać w ramach konkretnych kategorii produktowych. Jak powszechnie wiadomo, z dodatkowego wsparcia komunikacyjnego w miejscu sprzedaży korzystają przede wszystkim marki spożywcze i napojowe, czyli te zaliczane do branży FMCG (ang. Fast-Moving Consumer Goods – produkty szybko zbywalne). Dobrym przykładem jest branża piwna, gdzie marki szczególnie mocno podkreślają rzemieślniczy charakter swoich produktów oraz kładą nacisk na komunikowanie procesu warzenia piwa. To w naturalny sposób implikuje działania projektantów z branży POS, którzy w swoich projektach stosują imitację składników, a czasem nawet umieszczają surowce używane w procesie produkcji, np. zboża czy chmiel. W efekcie stand doskonale uwiarygadnia wizerunek danej marki, a często wręcz buduje go od nowa!

Mając wiedzę dotyczącą najnowszych trendów w projektowaniu materiałów POS łatwiej jest stworzyć rozwiązanie, które skutecznie będzie aktywowało sprzedaż prezentowanego produktu oraz budowało wizerunek marki spójny z komunikacją prowadzoną w pozostałych kanałach. Dlatego najprostsza recepta dla osób odpowiedzialnych za proces wdrażania materiałów POS jest prosta: bacznie obserwować zmieniające się otoczenie, nie tylko w kontekście komunikacji marketingowej.

var __collector_config = { publisher: '62CD5834-C757-4F9F-A4EA-7451478E0D3C', };