Badania market research – rozwój firmy na podstawie danych

122

Oparta na danych wiedza o rynku, konsumencie i produkcie – to podstawa skutecznej strategii marketingowej konkurencyjnej firmy. Poznaj zwyczaje konsumentów i bądź o krok przed konkurencją.

Co to jest badanie rynku (market research)?

 

Badania rynkowe to proces, np. określania rentowności nowej usługi lub produktu poprzez badania prowadzone bezpośrednio z potencjalnymi klientami. Badania rynkowe są fundamentalnym narzędziem pomagającym firmom zrozumieć, czego chcą konsumenci oraz uzyskać opinie i inne informacje zwrotne od konsumentów na temat ich zainteresowania danym produktem lub usługą. Pozwalają także opracować produkty, z których będą korzystać konsumenci. W perspektywie strategicznej działalności firmy, badania rynkowe pozwalają odkryć rynek docelowy i utrzymać przewagę konkurencyjną nad innymi firmami w swojej branży.

 

50 haslo 1

Badania rynku mogą być prowadzone we własnym zakresie, przez samą firmę lub przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną. Można to zrobić za pomocą badań ankietowych, testów produktów i a także badania opinii grup fokusowych lub wywiadów indywidualnych. Uczestnicy badań są zazwyczaj wynagradzani za pomocą próbek produktów i/lub otrzymują niewielkie stypendium na swój czas.

 

Podstawa rozumienia rynku i konsumenta

 

Badania rynkowe (lub badania marketingowe) obejmują zestaw technik stosowanych w celu zebrania informacji i lepszego zrozumienia rynku docelowego firmy. Firmy wykorzystują te informacje do projektowania lepszych produktów, poprawy doświadczeń użytkowników i tworzenia przekazu marketingowego, który przyciąga wysokiej jakości leadów i poprawia wskaźniki konwersji. Celem badania rynku jest ustalenie, w jaki sposób na danym rynku przyjmowany jest określony towar lub usługa. Prawidłowo przeprowadzone badania rynkowe składają się z dwóch kluczowych etapów:

  • pozyskania danych do analizy – aby odpowiedzieć na pytania co? i kto?
  • pogłębionej analizy danych – aby odpowiedzieć na pytanie dlaczego?

 

Należy zatem zgromadzić odpowiednie informacje, w celu na przykład segmentacji rynku, zróżnicowania produktów, które mogą być wykorzystane do dostosowania działań reklamowych lub określenia, które cechy są postrzegane jako priorytetowe dla konsumenta. Chodzi o to, aby z ogromnych ilości danych, które opisują zachowania i potrzeby „w skali”, uzyskać również wiedzę o tym, co konsumenci myślą i dlaczego robią to, co robią. Wiele firm wykorzystuje badania rynkowe do testowania nowych produktów lub uzyskiwania informacji od konsumentów na temat tego, jakich produktów lub usług potrzebują, a jakich nie mają obecnie. Istnieje wiele różnych sposobów prowadzenia badań marketingowych i zbierania danych o klientach. Popularne rodzaje technik badań rynkowych obejmują ankiety, wywiady, grupy fokusowe, wywiady indywidualne oraz obserwację klientów.

 

Badania ankietowe

 

Aby ankiety rynkowe dawały szerszy i głębszy obraz, powinny być przeprowadzane wielokrotnie. Częstotliwość badań zależy oczywiście od produktu lub usługi oraz od cech specyficznych badanego rynku. Dla firmy są one swego rodzaju kamieniami milowymi, które określają, gdzie się ona znajduje i w jakim stopniu odpowiada na potrzeby konsumentów.

 

Badania ankietowe można wykorzystać także do rozpoznania, jakich narzędzi należy używać w działaniach z zakresu komunikacji marketingowej. Na przykład badanie ankietowe świadomości marki pozwala stwierdzić, które kanały komunikacji wymagają inwestycji, albo dodatkowego zaangażowania. Za pomocą badań ankietowych można kontrolować również zmianę, jaka nastąpiła w wyniku podjętych działań, a nawet zmierzyć jej skutki. Dobrą praktyką są tzw. badania pilotażowe, których efektem jest m.in. kontrola jakości opracowanego kwestionariusza.

 

Jak przeprowadzić badanie ankietowe online

 

Badania rynkowe można realizować również za pomocą paneli konsumenckich. Jednym z nich jest panel Badanie-Opinii.pl, w którym można przeprowadzić badanie ankietowe online wśród ponad 100 tys. konsumentów. Żeby móc zrealizować badanie, należy w pierwszej kolejności określić grupę docelową naszego badania. Określamy ją na podstawie cech demograficznych, socjograficznych, czy psychograficznych. Istotnymi cechami mogą być również styl życia, sytuacja zawodowa, czy preferencje zakupowe.

 

Kolejnym i jednym z najistotniejszych kroków jest przygotowanie kwestionariusza ankiety. Tworząc go, zwróćmy uwagę na istotę samego badania. Czyli na to, czego chcemy się dowiedzieć. Kluczową rzeczą jest więc umiejętność zadawania pytań. Najlepszym wyborem jest przejście od ogółu do szczegółu. Czyli za pomocą pytań zamkniętych uzyskać określony feedback konsumenta, a następnie pogłębić go za pomocą pytań otwartych, wielokrotnego wyboru, czy listy rankingowej. Pytanie te warto również warunkować, czyli określić jakie pytanie pogłębiające powinno wyświetlić się respondentowi w zależności od jego wcześniejszej odpowiedzi. Pozwala to zachować odpowiednią proporcję liczby pytań ankiety do możliwości uzyskania jak najlepszego spectrum danych.

 

Finalną kwestią jest ustalenie wielkości próby. Do najczęstszych wielkości zalicza się badanie na 385, 600 lub 1000 respondentów. Gdy zrealizujemy już badanie marketingowe, pozostaje nam przeanalizować uzyskane wyniki. W razie takiej potrzeby w ich analizie mogą pomóc eksperci Centrum Badawczo – Rozwojowego i przygotować dedykowany raport badawczy.


Sebastian Musiał BioStatDr Sebastian Musioł
Ekspert ds. Badań Biostat®

www.biostat.com.pl

Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii.

 

Komentarze
Ładowanie...