...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Badania market research – rozwój firmy na podstawie danych

market research

Oparta na danych wiedza o rynku, konsumencie i produkcie – to podstawa skutecznej strategii marketingowej konkurencyjnej firmy. Poznaj zwyczaje konsumentów i bądź o krok przed konkurencją. | Market research

Co to jest badanie rynku (market research)?

Market research to proces, np. określania rentowności nowej usługi lub produktu poprzez badania prowadzone bezpośrednio z potencjalnymi klientami. Badania rynkowe są fundamentalnym narzędziem pomagającym firmom zrozumieć, czego chcą konsumenci oraz uzyskać opinie i inne informacje zwrotne od konsumentów na temat ich zainteresowania danym produktem lub usługą. Pozwalają także opracować produkty, z których będą korzystać konsumenci. W perspektywie strategicznej działalności firmy, badania rynkowe pozwalają odkryć rynek docelowy i utrzymać przewagę konkurencyjną nad innymi firmami w swojej branży.

 

Market research mogą być prowadzone we własnym zakresie, przez samą firmę lub przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną. Można to zrobić za pomocą badań ankietowych, testów produktów i a także badania opinii grup fokusowych lub wywiadów indywidualnych. Uczestnicy badań są zazwyczaj wynagradzani za pomocą próbek produktów i/lub otrzymują niewielkie stypendium na swój czas.

 

Podstawa rozumienia rynku i konsumenta

Badania rynkowe (lub badania marketingowe) obejmują zestaw technik stosowanych w celu zebrania informacji i lepszego zrozumienia rynku docelowego firmy. Firmy wykorzystują te informacje do projektowania lepszych produktów, poprawy doświadczeń użytkowników i tworzenia przekazu marketingowego, który przyciąga wysokiej jakości leadów i poprawia wskaźniki konwersji. Celem market research jest ustalenie, w jaki sposób na danym rynku przyjmowany jest określony towar lub usługa. Prawidłowo przeprowadzone badania rynkowe składają się z dwóch kluczowych etapów:

  • pozyskania danych do analizy – aby odpowiedzieć na pytania co? i kto?
  • pogłębionej analizy danych – aby odpowiedzieć na pytanie dlaczego?

 

Należy zatem zgromadzić odpowiednie informacje, w celu na przykład segmentacji rynku, zróżnicowania produktów, które mogą być wykorzystane do dostosowania działań reklamowych lub określenia, które cechy są postrzegane jako priorytetowe dla konsumenta. Chodzi o to, aby z ogromnych ilości danych, które opisują zachowania i potrzeby „w skali”, uzyskać również wiedzę o tym, co konsumenci myślą i dlaczego robią to, co robią. Wiele firm wykorzystuje badania rynkowe do testowania nowych produktów lub uzyskiwania informacji od konsumentów na temat tego, jakich produktów lub usług potrzebują, a jakich nie mają obecnie. Istnieje wiele różnych sposobów prowadzenia badań marketingowych i zbierania danych o klientach. Popularne rodzaje technik badań rynkowych obejmują ankiety, wywiady, grupy fokusowe, wywiady indywidualne oraz obserwację klientów.

 

Badania ankietowe

Aby ankiety rynkowe dawały szerszy i głębszy obraz, powinny być przeprowadzane wielokrotnie. Częstotliwość badań zależy oczywiście od produktu lub usługi oraz od cech specyficznych badanego rynku. Dla firmy są one swego rodzaju kamieniami milowymi, które określają, gdzie się ona znajduje i w jakim stopniu odpowiada na potrzeby konsumentów.

 

Badania ankietowe można wykorzystać także do rozpoznania, jakich narzędzi należy używać w działaniach z zakresu komunikacji marketingowej. Na przykład badanie ankietowe świadomości marki pozwala stwierdzić, które kanały komunikacji wymagają inwestycji, albo dodatkowego zaangażowania. Za pomocą badań ankietowych można kontrolować również zmianę, jaka nastąpiła w wyniku podjętych działań, a nawet zmierzyć jej skutki. Dobrą praktyką są tzw. badania pilotażowe, których efektem jest m.in. kontrola jakości opracowanego kwestionariusza.

 

Jak przeprowadzić badanie ankietowe online?

Badania rynkowe można realizować również za pomocą paneli konsumenckich. Jednym z nich jest panel Badanie-Opinii.pl, w którym można przeprowadzić badanie ankietowe online wśród ponad 100 tys. konsumentów. Żeby móc zrealizować badanie, należy w pierwszej kolejności określić grupę docelową naszego badania. Określamy ją na podstawie cech demograficznych, socjograficznych, czy psychograficznych. Istotnymi cechami mogą być również styl życia, sytuacja zawodowa, czy preferencje zakupowe.

 

Kolejnym i jednym z najistotniejszych kroków jest przygotowanie kwestionariusza ankiety. Tworząc go, zwróćmy uwagę na istotę samego badania. Czyli na to, czego chcemy się dowiedzieć. Kluczową rzeczą jest więc umiejętność zadawania pytań. Najlepszym wyborem jest przejście od ogółu do szczegółu. Czyli za pomocą pytań zamkniętych uzyskać określony feedback konsumenta, a następnie pogłębić go za pomocą pytań otwartych, wielokrotnego wyboru, czy listy rankingowej. Pytanie te warto również warunkować, czyli określić jakie pytanie pogłębiające powinno wyświetlić się respondentowi w zależności od jego wcześniejszej odpowiedzi. Pozwala to zachować odpowiednią proporcję liczby pytań ankiety do możliwości uzyskania jak najlepszego spectrum danych.

 

Finalną kwestią jest ustalenie wielkości próby. Do najczęstszych wielkości zalicza się badanie na 385, 600 lub 1000 respondentów. Gdy zrealizujemy już badanie marketingowe, pozostaje nam przeanalizować uzyskane wyniki. W razie takiej potrzeby w ich analizie mogą pomóc eksperci Centrum Badawczo – Rozwojowego i przygotować dedykowany raport badawczy.

 

Zobacz także:

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie marketingowe?

Jak dokonać segmentacji rynku w badaniach marketingowych online?

Badania marketingowe podczas pandemii COVID-19

Badania marketingowe – sztuka zadawania pytań

 


Sebastian Musiał BioStatDr Sebastian Musioł
Ekspert ds. Badań Biostat®

www.biostat.com.pl

Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii.

 

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat