„Czasem ktoś potrafi wywołać iskrę, dzięki której nieoczekiwanie wpadniesz na niezwykły pomysł i dzięki pracy przerodzisz go w plan na biznes”.Igor Marczak, Przemysław Mroczek. SeniorApp [Ludzie 50tki]
Co przyczyniło się do sukcesu firmy Przemysława Mroczka i Igora Marczaka? Który moment w życiu uważają za najbardziej kreatywny i jakiej rady udzieliliby startującym przedsiębiorcom z własnego doświadczenia?
Co przyczyniło się do sukcesu Twojej firmy/Twojego produktu?
Niewątpliwym sukcesem jest liczba użytkowników. Nie minął jeszcze rok odkąd aplikacja jest dostępna na rynku, a w platformie znalazło się prawie 15 tysięcy zarejestrowanych użytkowników, z czego 30% to zweryfikowani opiekunowie. A społeczność naszej aplikacji rośnie z każdym dniem!
Dużą rolę odegrało znalezienie niszy rynkowej, w której potrzeby grupy docelowej pozostawały dotąd niezagospodarowane, a potencjał niewykorzystany. Równocześnie proces postępującego w szybkim tempie starzenia się społeczeństwa, którego nie sposób lekceważyć – statystyki są nieubłagane. Warto więc zadbać o osoby, które niedługo będą stanowić 1/3 naszego społeczeństwa. Sam pomysł nie jest rewolucyjny, jednak jego wykonanie zostało oparte na realnych potrzebach, które stale badamy i analizujemy w gronie ekspertów. Udało nam się zaangażować w badania świat nauki, medycyny, technologii i biznesu, w efekcie tworząc raport „Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce”. Staramy się odpowiadać na te potrzeby i stale dostosowywać ofertę tak, by była jak najbliższa osobom, które tego oczekują.
Niezmiernie ważna jest także konsekwencja w działaniu. Tworzenie rozwiązań od początku do końca opartych na potrzebach odbiorców. Współpraca z grupą focusową przy projektowaniu wyglądu, funkcji, komunikatów w aplikacji sprawiła, że jest to narzędzie, które ma w pełni służyć grupie docelowej.
Myślę, że liczy się też wzajemne wsparcie i kreatywność zespołu. Atmosfera twórcza, gdzie każdy dorzuca coś od siebie i czuje, że może wiele wnieść do rozwoju platformy.
Który moment w życiu uważasz za najbardziej kreatywny i dlaczego?
Dla nas był to nie moment, a okres: program akceleracyjny, do którego zostaliśmy włączeni dzięki „Mam pomysł na startup” i „Kuźni pomysłów”. Uzyskaliśmy wtedy zupełnie inne spojrzenie na nasz projekt, dowiedzieliśmy się nie tylko, że da się go zrealizować, ale zaczęliśmy odkrywać, jakie mamy możliwości – dokonaliśmy wtedy zwrotu, od którego zaczęła się ewolucja naszego projektu w produkt końcowy. To był najbardziej kreatywny okres w procesie powstawania platformy SeniorApp.
Kto lub co było i jest inspiracją w Twoich działaniach biznesowych? Dlaczego?
Moja mama, Władysława Mroczek. Wiele lat poświęciła działaniom edukacyjnym i opiekuńczym. Jest to osoba pełna empatii i chęci pomocy drugiej osobie. Mimo, że sama jest emerytką, wciąż opiekuje się trzema osobami potrzebującymi. Nie jest to dla niej praca, tylko misja. Tak chciałbym postrzegać podejmowane działania i do tego zachęcam swój Zespół.
Właściwie, to każdy napotkany człowiek może stać się inspiracją. Czasem ktoś potrafi wywołać iskrę, dzięki której nieoczekiwanie wpadniesz na niezwykły pomysł i dzięki pracy przerodzisz go w plan na biznes.
Jakich rad udzieliłbyś startującym biznesom na podstawie własnego doświadczenia?
Nie poddawaj się! Zachowaj otwarty umysł i nastaw się na słuchanie innych. Staraj się chłonąć ile tylko się da. Przygotuj się na to, że często będziesz musiał schować swoje ambicje do kieszeni, bo prawdziwy rozwój przyniesie Ci czerpanie od innych. Programy akceleracyjne, świadomość rozwiązań biznesowych, technologicznych, prawnych, pokazały nam, że warto uczyć się na błędach innych i korzystać z rad osób, które mają stosowną wiedzę oraz doświadczenie, a także chęć dzielenia się tym z innymi.
Przemysław Mroczek: Jest absolwentem Uniwersytetu Łódzkiego na wydziale Zarządzania, kierunek Logistyka, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi oraz Marketing. Obecnie Współtwórca i Współzałożyciel projektu społecznie odpowiedzialnego, pierwszego marketplace usługowego w Polsce: SeniorApp. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie w pracy w dużych korporacjach na stanowiskach specjalistycznych i menadżerskich, na których odpowiadał za strategie promocji i komunikacji marki, koncepty sklepów, strategie merchandising-mix (produkt-mix), elementy polityki cenowej, employer branding (EB) oraz międzynarodowe projekty rekrutacyjne.
Igor Marczak: Jest absolwentem Etnologii na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego. Z zamiłowania muzyk. Instruktor ZHP. Posiada ponad 25 letnie doświadczenie zawodowe w branżach FMCG i B2B. Pracował dla wielu światowych marek. Od wielu lat zaangażowany społecznie. Osobiste doświadczenia skłoniły go do poszukiwania rozwiązań w opiece nad osobami starszymi, z niepełnosprawnościami. Współtwórca aplikacji mobilnej SeniorApp.