Doświadczenia firmy w czasie Covid-19. Katarzyna Dyrcz, Employer Branding Manager, Revolut [WYWIAD]

270

Pandemia może być szansą na wprowadzenie w organizacji rozwiązań, które w zwykłej codzienności nie miałyby miejsca. O tym, jak bardzo narzędzia i procesy wspierające pracowników, w tym trudnym czasie, mogą być kreatywne i kolorowe oraz jak budować silną społeczność firmy, również tą dookoła mniejszości związanych z orientacją seksualną, kolorem skóry, czy dotyczącą wspierania kobiet, liderek opowie Katarzyna Dyrcz, Employer Branding Manager Revolut.

Z wywiadu dowiesz się:

– czym zajmuje się nowy zespół Homeplace Experience, który powstał dzięki pandemii?
– jak udało się podnieść zaangażowanie i morale pracowników w nowej rzeczywistości?
– jak wspierać ludzi i dbać o ich komfort oraz zdrowie 24h na dobę?
– jak dział HR może efektywnie wspierać liderów w czasach COVID-19?

Patryk Adamczyk: Kasiu, zacznijmy od tego jaki wpływ na codzienną pracę poszczególnych zespołów w Waszym polskim biurze ma pandemia i związane z nią obostrzenia?

Katarzyna Dyrcz: Wszyscy pracownicy Revolut od marca tego roku przeszli w tryb pracy zdalnej. Cały proces przebiegał w naszym przypadku bardzo sprawnie, w niewiele ponad tydzień od decyzji zarządu pracowaliśmy już zdalnie.

Sposób pracy zespołów nie uległ znacznej zmianie, nasze biura rozsiane są po całym świecie co jeszcze przed pandemią sprawiało, że duża część spotkań zespołowych odbywała się online. Jako firma technologiczna, większość naszych procesów jest cyfrowa i zautomatyzowana, dlatego pandemia nie wymagała od nas większych zmian

Czyli technologia i praca zdalna to chleb powszedni dla najbardziej popularnego FinTechu w Polsce. To jakie zatem były największe wyzwania w obszarze funkcjonowania firmy i wsparcia pracowników w tym czasie? Na czym one polegały?

Zdrowie i komfort naszych pracowników jest dla nas najważniejszy, a pandemia zagroziła właśnie temu obszarowi. Dlatego dołożyliśmy wszelkich starań, aby nasi pracownicy czuli, że mają w nas wsparcie.

Duży nacisk położyliśmy na obszar komunikacji wewnętrznej zarówno globalnej jak i tej lokalnej. Ruszyliśmy z serią programów i projektów mających na celu podnieść na duchu Revolutersów. Zrobiliśmy np.: warsztaty i artykuły poprowadzone i napisane przez psychologa, dotyczące najlepszych praktyk w dbaniu o zdrowie psychiczne w trudnym okresie.

Powołaliśmy zespół o nazwie Homeplace Experience, który dba o codzienną dawkę pozytywnej energii w postaci konkursów, paneli dyskusyjnych, sesji jogi online czy też codziennych porannych spotkań na e-kawę dla naszych pracowników. Te cieszyły się i nadal cieszą największą popularnością.

Lista wprowadzonych programów i projektów jest imponująca. Gratuluję. Jestem bardzo ciekawy, które z nowych rozwiązań wprowadzonych w obszarze organizacji i bezpieczeństwa sprawdza się u Was najlepiej i dlaczego?

W trakcie pandemii dostawaliśmy sygnały od naszych pracowników, że jeśli tylko liczba zachorowań zmniejszy się, część z nich chciałaby na nowo móc pracować z biura. Praca z domu jest nie lada wyzwaniem dla niektórych spośród nas, w szczególności dla osób, które mają dzieci i musiały pogodzić pracę z opieką nad nimi.

Dlatego, aby umożliwić powrót do biur, a jednocześnie zapewnić stuprocentowe bezpieczeństwo wprowadziliśmy szereg procesów mających na celu zminimalizowanie ryzyka zakażeń. Jednym z nich jest system rezerwacji miejsc przy biurkach oddający jeden do jednego układ naszych biur i pozwalający naszym pracownikom na dokonanie zdalnej rezerwacji miejsca. Na biurkach nie znajdują się rzeczy osobiste, a miejsca nie są już przypisane do poszczególnych osób.

Rozwiązanie to pozwala nam każdego dnia zdezynfekować całe biuro. A w przypadku wykrytego zakażenia, system rezerwacji umożliwi szybką identyfikację pracowników, którzy w danym dniu pracowali z biura i wysłanie odpowiedniej komunikacji. Jest to zdecydowanie jedno z narzędzi, które zostanie z nami, dopóki ten niestabilny czas nie minie

Wykonaliście naprawdę bardzo dużo pracy, aby ta nowa rzeczywistość nie była taka straszna. Czy możesz opowiedzieć trochę więcej o tym, jak jeszcze utrzymujecie zaangażowanie i poczucie zespołowości wśród pracowników? Badacie to w jakiś sposób?

Poziom zaangażowania naszych pracowników jest regularnie badany poprzez comiesięczną ankietę. Wszystkie wyniki i komentarze przechowywane są w bazie danych i są widoczne dla managerów i dyrektorów działów, co umożliwia bieżące monitorowanie nastrojów, zarówno w całej firmie jak i w mniejszych zespołach. Wypracowany proces pracy nad wynikami pozwala nam dynamicznie reagować na zachodzące zmiany.

Na początku trwania pandemii zarejestrowaliśmy spadek morale i zareagowaliśmy natychmiastowo kładąc nacisk na wspieranie komunikacji lokalnej w poszczególnych oddziałach, organizując szereg inicjatyw integracyjnych (w wersji online), które dają naszym pracownikom możliwość łatwej komunikacji ze sobą. Dla przykładu w działach customer service stworzony został pokój online, który otwarty jest 24 godziny na dobę, aby każdy, kto czuje się samotnie pracując z domu, niezależnie od lokalizacji mógł dołączyć i porozmawiać z kolegami. Revolut mocno wspiera multikulturowość w naszej firmie. Powstało wiele grup dookoła mniejszości związanych z orientacją seksualną, kolorem skóry czy też dotyczących wspierania kobiet liderek. Pandemia jest okresem, gdzie obserwujemy wzmożone zaangażowanie naszych pracowników w tego typu inicjatywy.

Jakie mocne strony organizacji odkryliście dzięki pandemii? Co w organizacji uwidoczniła pandemia?

Pokazała przewagę technologiczną, dzięki której niemal z dnia na dzień możliwe było przejście dwóch tysięcy pracowników na bezpieczną pracę zdalną, bez wpływu na jakość usług świadczonych trzynastu milionom klientów.

A jak zmieniły się procesy rekrutacyjne? Pojawiły się jakieś nowe narzędzia, nowe procesy, nowe cele?

Proces rekrutacji w czasie pandemii w 100% jest zdalny, od pierwszego kontaktu z rekruterem po ostatnią rozmowę, gdzie zapada decyzja o zatrudnieniu. Zważywszy na rozproszenie naszej firmy w różnych zakątkach świata, znaczna część procesów rekrutacyjnych jeszcze przed pandemią odbywała się online. Zatem mieliśmy okazję przygotować się i przetestować wiele rozwiązań znacznie wcześniej.

W trakcie pandemii obserwujemy jeszcze większe zainteresowanie naszymi ofertami pracy, dlatego procesy na niektóre stanowiska jak p.. obszary fin crime czy customer support postanowiliśmy nieco przebudować i zautomatyzować, aby nie wydłużać czasu trwania rekrutacji.

Co z komunikacją Revolut na zewnątrz? Jakie macie dzisiaj cele marketingowe i employer brandingowe?

Głównym celem naszej komunikacji employer brandingowej jest pokazanie, że pomimo pandemii, Revolut jest niezmiennie stabilną i dynamicznie rozwijającą się firmą, realizującą konsekwentnie swoją strategię.

W trakcie pandemii weszliśmy na rynek w Stanach Zjednoczonych i Japonii, rozwinęliśmy ofertę bankową w Europie, udostępniliśmy nowy produkt dla najmłodszych użytkowników – Revolut Junior i uzyskaliśmy 500 milionów dolarów od inwestorów na dalszy rozwój.

Revolut zatrudnia światowej klasy ekspertów i to dzięki nim i wspólnej determinacji czas pandemii nie przeszkodził w realizacji celów.

Kasiu, jaką radą na koniec podzieliłabyś się z kolegami i koleżankami z działów HR i EB innych firm? Jakie postawy i działania w tym czasie są według Ciebie najważniejsze?

HR jako komórka dedykowana pracownikom i sprawom pracowniczym w czasie pandemii jest wystawiona na dużą próbę. Pracownicy bowiem borykają się z jeszcze większą liczbą problemów i wyzwań natury zawodowej jak i prywatnej, a dobry pracodawca powinien ich w tym czasie wspierać. Dlatego wyrozumiałość i otwartość ma większe znaczenie niż dotychczas. Kluczowe jest jasne komunikowanie wszelkich zmian dotyczących pracowników, upewnijmy się w komunikacji, że staramy się wyczerpująco przedstawić temat i nie pozostawiamy naszego pracownika z pytaniami i niedopowiedzeniami.

Pandemia jest czasem niepewnym i pełnym wątpliwości, dlatego rekomendowałabym przeprowadzać w tym czasie jedynie najpilniejsze zmiany, zarówno strukturalne jak i funkcjonalne, a odsunąć w czasie te, które mogą nieco zaczekać.

Ponadto komunikacja wewnętrzna w czasie i po pandemii będzie odgrywała jeszcze ważniejszą rolę. Obserwujemy obecnie zanikanie klasycznych biur i sal spotkań, na których miejsce wkraczają spotkania online. Dlatego też większego znaczenia nabiera rola zespołu, jako ośrodka tworzenia kultury i wartości. Liderzy natomiast stają się architektami wartości. Jako że oni, mają największy kontakt ze swoimi zespołami, to właśnie oni, w sposób bezpośredni wpływać będą na poziom zaangażowania i wydajności pracowników.

HR w tym wypadku powinien wspierać liderów w ich roli i wspomagać gotowymi narzędziami komunikacji i szkoleniami z zakresu budowania zaangażowania.

Bardzo Ci dziękuję za rozmowę i trzymam kciuki za dalszy rozwój Revolut


Revolut to brytyjski FinTech założony w 2015 roku, który oferuje usługi bankowe dla ponad 13 milionów klientów na całym świecie. Revolut w Polsce obsługuje już ponad milion klientów, a w swojej siedzibie w Krakowie, która obok Londynu jest największym biurem firmy, zatrudnia ponad 700 osób, głównie do działów deweloperskich, fin crime oraz customer support.

Brytyjski FinTech na całym świecie zatrudnia już ponad dwa tysiące osób. Tylko w zeszłym roku, liczba pracowników podwoiła się, wraz z nowo otwartymi biurami w Singapurze, Australii czy USA. Obecnie na stronie kariery Revolut znajduje się ponad 350 otwartych pozycji na stanowiska developerskie, finansowe oraz obsługi klienta.

Katarzyna Dyrcz dołączyła do Revolut w grudniu 2019 roku i objęła stanowisko Employer Branding Manager w Polsce, a później również w Portugalii. Katarzyna ze światem marketingu, a w szczególności employer brandingu związana jest od ok 5 lat, tworząc i realizując strategię komunikacji zarówno dla startupów jak i dojrzałych korporacji. Łączy doświadczenie zdobyte podczas pracy w obszarze e-commerce /fintech (G2A.COM) jak i dla instytucji finansowych (Santander). Znajdziecie ją na liście absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Uniwersytetu Rzeszowskiego, a także AGH.

Patryk Adamczyk jest współwłaścicielem i partnerem zarządzającym Be About|Hybrid Agency, pierwszej w Polsce agencji hybrydowej działającej w obszarze employer brandingu, komunikacji, PR i marketingu marki pracodawcy.

Zachęcamy do odwiedzenia strony programu Dream Employer, gdzie znajdziesz więcej materiałów związanych z zarządzaniem pracą zdalną, współpracą w organizacjach i radzeniem sobie firm w czasach COVID-19: https://dreamemployer.pl/.

 

 

 

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej