...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Emocje na zakupach

Marketing sensoryczny to działania oddziałujące na zmysł dotyku, węchu, smaku, słuchu oraz wzroku. Każdy produkt, może pobudzić minimalnie dwa zmysły, a część z nich wszystkie pięć. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę, planując i realizując akcje promocyjno-sprzedażowe?

Efektywność marketingu sensorycznego silnie skorelowana jest ze sposobem podejmowania decyzji zakupowych przez konsumentów. Czynności zakupowe w dużej mierze opierają się na sferze emocji. Większość badań na temat sposobów podejmowania decyzji zakupowych dowodzi, iż w tym procesie najczęściej kierujemy się emocjami lub bieżącym nastrojem. Forrester Research twierdzi, że nawet 90% tych właśnie decyzji podejmujemy podświadomie, w oparciu o emocje. Według badania Journal of Advertising Research w procesie zakupowym emocje są dla klienta 2x ważniejsze niż twarde fakty. Z kolei najnowsze badania przeprowadzone przez firmę Deloitte pt. “From disparate signals to transformative action” wykazały, że emocjonalne przywiązanie do marki, to czynnik decydujący podczas robienia zakupów przez grupę 80% konsumentów.

– Ze wszystkich badań możemy wywnioskować, że aby rozbudzić i zbudować pozytywny odbiór marki lub produktów, powinniśmy wpłynąć na zmysły potencjalnego klienta. Najczęściej marketing sensoryczny dotyczy wzroku i słuchu. Planując działania marketingowe lub akcję promocyjno-sprzedażową, nie warto jednak rezygnować z innych zmysłów – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.

Marketing sensoryczny nastawiony na zmysł wzroku,  to przede wszystkim skupienie uwagi klienta na obrazie, który trafia do niego i staje się jednocześnie synonimem marki. Z tego względu istotny jest każdy detal opakowania i produktu – rodzaj używanej czcionki, kolorystyka, kształt oraz typ materiału. Znaczenie ma też m.in. aranżacja siedziby firmy, oświetlenie, ubiór pracowników, wygląd strony internetowej i reklamy outdorowej.

W audiomarketingu wyróżnić możemy audio branding, czyli np. dżingiel, hasło reklamowe, głos lektora w reklamach lub też inne zasoby dźwiękowe, które silnie kojarzą się z marką. Do kreowania pozytywnych emocji w sklepach oraz punktach usługowych, warto wykorzystywać także specjalnie wyselekcjonowany repertuar muzyczny dostosowany do pory roku, dnia oraz ważnych świątecznych wydarzeń. Obecnie do kolejnego przykładu audio marketingu, można zaliczyć również tworzenie podcastów oraz brantowanych audycji radiowych. Dźwięk to zdecydowanie jeden z najbardziej wpływających na nastrój klientów czynników.

Zmysł smaku ma szczególne znaczenie w branży spożywczej lub gastronomicznej. Do działań marketingowych w tym zakresie, zaliczyć możemy organizowanie degustacji oraz wydawanie edycji limitowanych produktów związanych np. ze specjalnymi okazjami. W przypadku zmysłu dotyku największe znaczenie mają fizyczne odczucia klientów. W praktyce, będzie oznaczać to np. zwrócenie uwagi na materiał, fakturę, kształt, temperaturę, a także wagę i kształt przedmiotu. Warto w tym przypadku wziąć pod uwagę skojarzenia, jakie budzą różnego typu materiały – bezpośrednio wpływając na odbiór przedmiotu.

 

 

Naturalne materiały takie jak drewno, kojarzymy najczęściej z ciepłem i przytulną atmosferą. Szkło i metal uznawane są z kolei za dość ekskluzywne, a przedmioty z nich stworzone za wysokiej jakości. Duże znaczenie ma w tej kwestii także ciężar – lżejsze produkty często kojarzymy z niższą jakością – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza.

 

 

 

W wielu przypadkach to zmysł węchu jest najbardziej motywującym do zakupów. Dużo badań udowodniło, iż głodny konsument wybierający się na zakupy spożywcze, wychodził ze sklepu ze znaczenie bardziej zapełnionym koszykiem, niż ten który nie odczuwał uczucia głodu podczas zakupów. Dzieje się tak m.in. za sprawą coraz popularniejszego aromamarketingu. Sklepy używają dedykowanych aerozoli, mających na celu wytworzenie wokół marki specjalnej atmosfery, która sprzyja kreacji określonych w strategii marki wrażeń i doświadczeń. Takie praktyki są niezwykle popularne w kawiarniach, czy też sklepach, które rozpylają np. zapach świeżo wypiekanego pieczywa lub kawy, które potęgują w klientach uczucie chęci zjedzenia lub wypicia czegoś.

 

 

***

Mood Media jest światowym liderem w dziedzinie Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na technologii, Mood wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami.

Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560.000 lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Mood dociera do ponad 150 milionów ludzi na co dzień.

Więcej informacji na temat Mood, można znaleźć na: www.moodmedia.com

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus