Jak nabieramy się na coroczne „wyprzedaże”

wyprzedaze

Sprzedawcy bombardują swoich klientów kampaniami opartymi o promocje przez cały rok, ale prawdziwe nasilenie następuje w jego końcówce oraz na początku nowego.

Jak pokazują badania przeprowadzone przez Deloitte, obietnice niskich cen nie zawsze pokrywają się z rzeczywistością. W szczególności okres po nowym roku nie prezentuje się obiecująco dla klientów, a w porównaniu z połową listopada zeszłego roku ruch cen wyniósł 4,3%, w efekcie dając średni wzrost cen. Oznacza to również wzrost w stosunku do zeszłorocznych wartości o 0,5 pkt proc.

Ceny niemal dwóch trzecich produktów w analizowanym okresie wzrosły. Średni wzrost wyniósł 9 proc., ale istotne jest to, że w przypadku 32 proc. z nich wzrost ten wyniósł powyżej 5 proc. Tylko 29 proc. analizowanych produktów miało obniżone ceny, co pokazuje, że nie możemy mówić o jakichś rzeczywiście atrakcyjnych cenowo ofertach dla klientów

Anita Bielańska, dyrektor w dziale Konsultingu, liderka Consumer Industry w Deloitte

Badania uwzględniły również zmianę cen poszczególnych dóbr. Dzięki temu wiemy, że na początku roku największe obniżki dotknęły gier, telewizorów oraz konsoli. Z kolei największe wzrosty dotknęły zabawek, kosmetyków oraz akcesoria z kategorii wearables.

Z kolei największe wzrosty cen obserwowaliśmy w przypadku zabawek, w tym popularnych klocków Lego. Ceny niektórych zestawów w analizowanym okresie wzrastały nawet o 90 proc. W większości przypadków były to wzrosty o kilkanaście procent
Adrian Koniecko, starszy konsultant w zespole strategii, Deloitte

Warto w tym kontekście przeanalizować, w jakim okresie najlepiej dokonać zakupów. Zdaniem ekspertów Deloitte będzie to początek badanego okresu, czyli tydzień przed czarnym piątkiem, kolejne tygodnie w większości przypadków oznaczają podwyżki i nieopłacalne zakupy.


Źródło: Deloitte

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF