Jak podnieść wyniki sprzedaży o 60% w 6 miesięcy dzięki marketing automation?
Czy pozyskiwanie nowych klientów jest jedynym sposobem na utrzymywanie wysokich wyników sprzedaży? Okazuje się, że obecnie kluczem do zapewnienia stałego wzrostu przychodu w e‑commerce jest retencja dotychczasowego klienta i budowanie z nim pozytywnej relacji.
O firmie
Answear jest największym modowym sklepem online w Europie Środkowo-Wschodniej, który nieustannie rozwija się od powstania w 2011 roku. W swojej ofercie ma ponad 300 marek (także własnych) oraz ponad 70 000 produktów w kategoriach: moda damska, męska i dziecięca.
Problem
Answear postanowił zmienić swój model biznesowy i oparł go na retencji oraz budowaniu pozytywnych relacji ze stałymi klientami. Skupiono się na zwiększeniu lojalności klienta oraz liczby kolejnych transakcji, wykorzystując automatyzację marketingu oraz dane behawioralne klientów.
Rozwiązanie
Answear wykorzystał innowacyjne narzędzia ExpertSender. Zaimportowano z różnych systemów dane behawioralne i transakcyjne, a następnie w oparciu o nie przygotowano kampanie marketing automation. Dane te obejmowały zwyczaje zakupowe klientów, częstotliwość i średnią wartość zamówień, aktywność na stronie, informacje o urządzeniu oraz liczbę punktów w programie lojalnościowym Answear Club.
Powracający klienci dokonują większej liczby transakcji, przez co są bardziej wartościowi niż klienci jednorazowi. Stąd też bardzo istotne jest budowanie długoterminowej lojalności wśród wszystkich konsumentów. Ponieważ pierwsze wrażenie jest najważniejsze, komunikacja z klientem powinna być spersonalizowana od samego początku i prowadzona w najbardziej efektywnym kanale.
Dlaczego tak ważne jest zachęcanie jednorazowych klientów do dokonywania kolejnych transakcji?
Według RJ Metric, prawdopodobieństwo ponownego zamówienia wzrasta, gdy zwiększa się liczba transakcji danego klienta. Po dwóch zakupach, prawdopodobieństwo kolejnego zakupu wzrasta do 32%, po 5 zakupach – do 70%, a po 10 transakcjach rośnie do 83%!
Nowi klienci (first-time buyers) – są do nich kierowane kampanie powitalne, a następnie wprowadzające, które mają na celu zebranie informacji o kliencie.
Aktywni klienci – otrzymują wiadomości behawioralne, oparte na ich aktywności zakupowej i akcjach podjętych na stronie sklepu. Obejmują one oferty specjalne, e-maile z rekomendacjami zakupowymi, a także wiadomości rocznicowe, urodzinowe i lojalnościowe.
Klienci z malejącą aktywnością – dostają wiadomości przypominające o odwiedzeniu sklepu, a następnie kierowane są do nich wieloetapowe kampanie reaktywacyjne, których celem jest zachęcenie klienta do większego zaangażowania.
Ścieżka zakupowa konsumenta
Automatyzacja całej komunikacji w ścieżce zakupowej konsumenta pozwala na budowanie jego zaangażowania i przywiązanie do marki. Dzięki temu żaden klient nie otrzymuje nieistotnych, zbędnych wiadomości e-mailowych, które zmniejszają prawdopodobieństwo ponownego zakupu. Zamiast tego dostaje spersonalizowaną wiadomość dopasowaną do jego wcześniejszych aktywności.
Rezultaty
60% – o tyle wzrósł udział transakcji pochodzących z kampanii marketing automation w ciągu pierwszych 6 miesięcy współpracy z ExpertSender.
Oznacza to wzrost całkowitej sprzedaży z 2,8% do 4,5% z kanału marketing automation.
– W ciągu zaledwie 30 dni udało nam się wprowadzić działania z zakresu marketing automation do 7 krajów – i to tuż przed najgorętszym okresem sprzedażowym. Dzięki ExpertSender wykorzystujemy dane transakcyjne w kampaniach, co pozytywnie wpływa na retencję klientów i liczbę transakcji. Prognozujemy, że poziom sprzedaży pochodzący z automatyzacji marketingu podwoi się przed końcem roku. – Marcin Nawrocki, CRM Manager, Answear
Scenariusze marketing automation umożliwiają tworzenie dynamicznych sekwencji kroków, które automatyzują ścieżkę zakupową klienta.
Tabele danych mogą być użyte do przechowywania zewnętrznych danych klientów, np. historii zakupowej. Dzięki nim można personalizować kampanie w oparciu o dane pochodzące z różnych źródeł.
Dynamiczna segmentacja w ExpertSender to prędkość, elastyczność i możliwość dynam- icznego przeliczania subskrybentów w czasie rzeczywistym.
Rekomendacje produktów pogłębiają zaan- gażowanie konsumenta poprzez proponowanie im interesujących dla nich treści oraz są efektywnym sposobem maksymalizacji sprzedaży dodatkowej i wiązanej.