...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Krótki opis zamiast CV, chat zamiast spotkania na żywo – czyli jak mały przedsiębiorca szuka pracownika [RAPORT]

rekrutacja trendy

Mali i średni przedsiębiorcy stanowią w Polsce 98% wszystkich biznesów, jest ich ponad 2 mln. To potężny rynek pracy. Jobflow, pierwsza na rynku aplikacja mobilna do rekrutacji społecznościowej, zrealizowała badanie pt.: Mali i średni przedsiębiorcy szukają pracowników. Jak robić to skutecznie? Celem badania było sprawdzenie, jak z rekrutacją i budowaniem marki pracodawcy radzą firmy z sektora MŚP.

Mali i średni przedsiębiorcy stanowią w Polsce 98% wszystkich biznesów, jest ich ponad 2 mln. To potężny rynek pracy. Jobflow, pierwsza na rynku aplikacja mobilna do rekrutacji społecznościowej, zrealizowała badanie pt.: Mali i średni przedsiębiorcy szukają pracowników. Jak robić to skutecznie? Celem badania było sprawdzenie, jak z rekrutacją i budowaniem marki pracodawcy radzą firmy z sektora MŚP.

Czas i środki ograniczone

Z badania wynika, że za rekrutację w firmach z sektora MŚP najczęściej odpowiadają właściciele (75%) lub wyznaczeni pracownicy (67%). Pokazuje to, że rekrutacja jest zadaniem kluczowym w każdej firmie, ale z drugiej strony jest też kolejnym wyzwaniem dla prowadzących firmy, którzy w znakomitej większości sądzą, że wszystko muszą zrobić sami. Tylko w 15% firm za rekrutację odpowiada rekruter, a w 16% zewnętrzny podmiot.

Ta sytuacja ma zapewne związek z niskimi budżetami, jakie firmy z sektora MŚP przeznaczają na proces rekrutacji. 13% badanych odpowiada, że nie posiada środków na rekrutację. 65% z nich dysponuje funduszami od 50 do 500 złotych na jednego pracownika. Jedynie 14% firm może pozwolić sobie na wydatki od 1000 zł w górę, na osobę.

Szybka rekrutacja, szybka reakcja

Szczególnie w obszarze prac niewymagających doświadczenia obie strony procesu rekrutacji stawiają na szybkie jego zakończenie. Odkryciem prezentowanego badania jest więc informacja, że 46% badanych nie oczekuje bezwzględnie CV od kandydatów. 15% respondentów deklaruje, że wystarczy im krótki opis doświadczeń kandydata. Tylko 5% badanych oczekuje od aplikującego listu motywacyjnego.

Wciąż najbardziej preferowanym kanałem kontaktu z kandydatami jest spotkanie osobiste. 64% wskazuje ten sposób poznania drugiego człowieka jako najważniejszy. Ciekawe jednak jest to, że 50% respondentów dopuszcza telefon jako narzędzie rekrutacji, a 45% komunikator i chat.
Gdy już dojdzie do zawarcia umowy zdecydowanie najpopularniejszym sposobem zatrudniania jest umowa B2B i umowa zlecenia. Pierwszą wybrało 63% badanych, a drugą 59%. Umowę o pracę wskazało także dużo, ale jednak mniej badanych – 53%.

Pracodawca + pracownik – duet nieidealny

Pracodawcy mają swoje wnioski z procesu rekrutacji. 51% ankietowanych twierdzi, że potencjalnych kandydatów cechuje brak determinacji do podjęcia pracy. Kiedy już dojdzie jednak do zawarcia umowy, pracodawcy dość krytycznie oceniają także samych siebie. Aż 54% przebadanych pracodawców szczerze mówi, że nie jest w stanie zaproponować pracownikom ścieżki rozwoju. Kolejne 52% jest przekonana, że nie jest w stanie zwiększyć im wynagrodzenia, a Ci odchodzą do większych organizacji, które mają środki na reklamowanie swoich miejsc pracy. Ten brak zaangażowania i budowania strategii employer brandingu zauważają pracownicy. Aż 58% z nich uważa, że firmy z sektora MŚP są gorszymi pracodawcami niż duże podmioty.

Obecnie pracodawcy szczególnie powinni skupić się na budowaniu bezpiecznego i przewidywalnego środowiska pracy. Chodzi o stworzenie takiej przestrzeni, w której pracownicy będą mieli okazję nie tylko rozwijać się zawodowo, realizować swoje pasje i czuć radość z bycia częścią organizacji, co jest oczywiste, ale mieć poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia, wynagrodzenia, akceptowalności różnorodności, własnego zdania. Powinni też mieć poczucie, że firma zrobi wszystko, by to bezpieczeństwo było przewidywalne w dłuższej perspektywie. Oczywiście, uwzględniając specyfikę czasów, w których żyjemy. By tak się stało, firma powinna rozwijać się w sposób zrównoważony, na pierwszym miejscu stawiając człowieka i jego potrzeby. To wyraz nie tylko wzięcia odpowiedzialności za tu i teraz, ale przede wszystkim za wspólną przyszłość.

Artur Nowak-Gocławski, Grupa ANG SA

POBIERZ PEŁEN RAPORT

O trendach w rekrutacji, employer brandingu, znaczeniu różnorodności w miejscu pracy oraz dobrostanie pracowników rozmawiamy podczas wydarzeń w ramach programu Dream Employer.

Zapraszamy na spotkanie 30 marca o 10:00, na którym będziemy szczegółowo omawiać wyniki raportu i rozmawiać o tym, jak rekrutować skutecznie.

Webinar: Przedsiębiorcy MŚP szukają pracownika. Jak to robić skutecznie? 

ZAPISZ SIĘ!

 

 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO – DOŁĄCZ DO GRUPY NA Facebook’u


Źródło: Jobflow

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF