...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Myśl jak dziennikarz, czyli brand journalism w praktyce

Marka dziś nie powinna tylko opowiadać swojej historii i mówić o tym, co dla niej ważne, ale w swych działaniach marketingowych powinna także skupiać się na tym jakie są jej doświadczenia, jakie wartości dzieli ze swoimi klientami, powinna inspirować i budować społeczność. Odpowiedzią na te potrzeby jest brand journalism.

Content marketing, storytelling czy brand journalism to w ostanim czasie coraz bardziej popularne pojęcia. Choć składają się na spójną strategię komunikacyjną firmy, są między nimi pewne różnice. Content marketing to szerokie określenie na tworzenie przez markę wartościowych i użytecznych treści, na przykład w postaci bloga czy e-booka. Storytelling to opowieść o marce, jej micie założycielskim, jej wartościach, wizji czy misji, promowane w mediach, materiałach promocyjnych i własnych kampaniach. Zaś brand jorunalism to także treści, historie, opowieści, za tworzenie których odpowiedzialna jest marka, jednak nie są to treści promocyjne, ale wydawnicze, a piszący dla marki są jak dziennikarze, którzy poszukują interesujących i angażujących dla odbiorców tematów, zgłębiają je, prezentują szersze zjawiska i różne punkty widzenia.

Nie tak krótka historia

 

Mimo, że do świadomości szerszego grona odbiorców dopiero od niedawna przebija się trend brand journalismu nie jest on zjawiskiem całkiem nowym. Pojęcie to ukuł w 2004 roku Larry Light , CMP w McDonald’s. Uznał on, że współcześni marketerzy nie powinni skupiać się na promocji samej marki, ale przyciągać konsumentów, przekazując im cenne informacje i tworząc wciągające treści. Efektem jego wizji było stworzenie firmowego czasopisma. Tę wizję podchwyciło wiele marek i w kolejnych latach pojawiały się magazyny i strony internetowe tworzone zgodnie z zasadami brand journalism. Piszą w nich o tym co dla danej marki ważne, z czym się identyfikuje, jakie wartości wyznaje i chce nieść za sobą. I tak dla przykładu Cisco trzyma rękę na pulsie w sprawach nowych technologii i rynkowych trendów, a RedBull swoim czytelnikom przekazuje dużą dawkę informacji o sportach ekstremalnych, które dają zastrzyk adrenaliny i energii, podobnie jak sam napój.

Polacy nie gęsi…

 

W Polsce również pojawia się coraz więcej praktyk związanych z brand journalismem. Kilka tygodni temu publikowaliśmy informacje na temat portalu Twoja równowaga, który został stworzony przez producenta wody Jurajska. Woda w zamyśle autorów projektu, miała pomagać w zachowaniu życiowej równowagi i kreowaniu pewnego konkretnego stylu życia. Dlatego też treści zawarte na portalu miały przypominać i dawać konkretne rady związane z zachowaniem work – life balance.

Krok dalej, ze swoim pomysłem na brand journalism, idzie Allegro. Wkrótce swoją premierę będzie miał _magazyn.Allegro, w którym pojawią się informacje na temat trendów rynku e-commerce, regulacji prawnych, mądrych zakupów, funkcjonalności platformy, a także znajdzie się miejsce dla wielu lifestylowych treści. Całość działań z zakresu brand journal budowanych jest na bazie polskiego startupu, specjalizującego się w tym temacie – Prowly. Dlaczego Allegro zdecydowało się na działania z zakresu brand journalism?

– Powodów było kilka – mówi Michał Bonarowski odpowiedzialny za działania PR Allegro – Pierwszy to taki, że współczesne marki chcą być coraz bliżej końcowego odbiorcy. Oczywiście są media społecznościowe, ale mimo, że są one uważane za własne, to trzeba się liczyć z pewnymi zasadami wprowadzanymi przez zewnętrzny serwis. My chcieliśmy przez nasz magazyn, na swój własny sposób dzielić się wiedzą, na temat tego co interesującego dzieje się u nas oraz na rynku e-commerce w Polsce i na świecie. Dodatkowo mimo że mamy bardzo dobry kontakt z mediami, to jednak są takie tematy – naszym zdaniem istotne dla budowania wizerunku Allegro i ciekawe dla naszych klientów, które coraz trudniej przebijają się ze swoimi tematami w mediach tradycyjnych. Często, niesłusznie, treści i inspiracje przesyłane przez markę są przez redakcje traktowane jako forma promocji, a w naszym odbiorze mogą znakomicie inspirować, informować a czasem również dostarczać rozrywki. Pod tymi względami medium prowadzone przez marki nie odróżniają się specjalnie od mediów tradycyjnych – dodaje.

Zaufanie, a nie promocja

 

Nie tylko klienci końcowi będą odnosić korzyści z treści, publikowanych w magazynie. Jak mówi Bonarowski będzie to także duża dawka inspiracji dla dziennikarzy, blogerów i innych influencerów, ale także narzędzie budowania wizerunku marki wśród obecnych i przyszłych pracowników. – Pracownicy widząc, że firma komunikuje się profesjonalnie i podejmuje się realizacji interesujących projektów, mają znacznie większą satysfakcję z pracy w danej firmie – tłumaczy Bonarowski – Również przyszli pracownicy będą mogli z naszego magazynu czerpać, nie tylko potrzebną wiedzę, ale również informacje o samej firmie i jej działalności. – dodaje.

Bonarowski przestrzega jednak, że nie będzie to kanał promocji sprzedaży czy kupowania  na Allegro, bo i nie o to chodzi w działaniach brand journalism. Allegro tworząc swoje własne medium, co jest dość pionierskim przedsięwzięciem w Polsce, ale już dość często spotykanym za Atlantykiem, postanowiło samodzielnie dzielić się swoją wiedzą i ciekawymi tematami związanymi z handlem w sieci. Tworzeniem _magazynu.Allegro zajmują się nie tylko eksperci Allegro, ale głównie wirtualna redakcja, w której pracują zewnętrzni specjaliści i dziennikarze, dostarczający wartościowych treści.

Sądząc po tym ile korzyści można zyskać dzięki zintegrowanym działaniom content marketingowym, w tym także brand journalismowi, podobnych magazynów i portali z pewnością będzie pojawiać się więcej. O ile marki zrozumieją, że to nie jest tylko kolejny sposób na pozyskiwanie leadów, ale pomysł na zainteresowanie marką odbiorców i budowę długotrwałego zaufania.

::

ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE Z BRAND JOURNALISMU

Dowiedz się więcej o cyklu naszych szkoleń

::

Fot. Fotolia / mitrija

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF