„Panie Kierowniku, co ja będę z tego miał?”, czyli 24/7Talks za nami!

142

Dlaczego warto inwestować w Employer Branding i jak przekonać do tego prezesa? Jakie są najbardziej atrakcyjne aspekty zatrudnienia i czym powinna różnić się komunikacja kierowana do pracowników różnego szczebla? Na te i wiele innych pytań odpowiadali zaproszeni goście podczas II edycji Konferencji 24/7Talks. Wydarzenie zorganizowane pod koniec marca przez agencję 24/7Communication przyciągnęło ponad 100 uczestników, chcących poznać tajniki strategii EB największych marek.

Podczas spotkania Anna Macnar, CEO HRM Institute, opowiedziała o tym, że skuteczny Employer Branding to długoterminowa strategia przyciągania, angażowania i zatrzymywania najbardziej utalentowanych pracowników w organizacji. Następnie Monika Hryniszyn, HR Director
w firmie Randstad, zaprezentowała wyniki badania o zmieniających się zachowaniach potencjalnych pracowników na przestrzeni ostatnich lat. W dalszej kolejności swoje wystąpienie miał Tomasz Polewczyński, Employer Reputation and Engagement Consultant McDonald’s Polska, który przedstawił kulisy kampanii „Witamy w McDonald’s” oraz Emilia Rystwej-Sielska i Marcin Szczeblewski, którzy podzielili się spostrzeżeniami z realizacji działań employer brandingowych „Kierunek Toyota”.

Czy warto zainwestować w EB?

Według raportu „Employer Branding w Polsce 2018” opracowanego przez HRM Institute, z roku na rok wzrasta liczba firm, które deklarują, że mają jasno zdefiniowaną strategię kształtowania wizerunku pracodawcy. Coraz częściej marki rozumieją, że jest to konieczność, a nie tymczasowa moda. Po pierwsze, silna marka pozycjonuje pracodawcę wśród idealnych firm i ułatwia przyciągnięcie
i zatrzymanie talentów, zwłaszcza w demograficznym kryzysie. Po drugie, ponad 70% kandydatów posiadających doświadczenie zawodowe twierdzi, że nie będzie pracować dla organizacji o złej reputacji. Podczas konferencji 24/7Talks podkreślano koszty związane z rekrutacją – zła opinia o firmie znacząco je zwiększa, więc posiadanie strategii EB jest po prostu opłacalne. Posiadanie atrakcyjnego wizerunku pomaga w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej na rynku, a co za tym idzie – wysokich wyników finansowych firmy.

Co jest ważne dla pracowników?

Monika Hryniszyn z Randstad Polska opowiedziała o tym, czego oczekują dziś pracownicy i jak plasują się Polacy na tle innych państw europejskich. Okazuje się, że dla wszystkich kluczowe są warunki finansowe, ale – co ciekawe – o kilka punktów procentowych maleje przywiązanie do stabilności zatrudnienia. Bez względu na to, czy ankietowanymi są osoby wykonujące pracę umysłową, czy pracę fizyczną, dla obu kategorii istotne są te same aspekty: finanse; miła atmosfera czy rozwój osobisty.  Na spełnienie zawodowe wpływa przede wszystkim przyjemność z wykonywanej pracy, samodzielność oraz poczucie, że to, co robimy, zapewnia nam wyzwania i ma sens. Warto zwrócić uwagę, że różnice we wskazaniach dotyczących powyższych aspektów między pracownikami umysłowymi a fizycznymi nie przekraczają 3%.

Praktyczne oblicza kampanii EB

Praktyczny aspekt działań employer brandingowych rozwinęli w swoich wystąpieniach przedstawiciele McDonald’s Polska oraz Toyota Motor Manufacturing Poland. W obu przypadkach firmy musiały sprostać oczekiwaniom bardzo konkurencyjnego rynku i dostosować swoje działania do zmieniających się trendów i demografii. W przypadku McDonald’s Polska wyzwaniem było dotarcie z odpowiednim komunikatem do starszej grupy odbiorców w sytuacji, gdy praca w restauracjach marki kojarzy się raczej z pracą dla studentów. Marka zaczęła od pogłębionych badań i analiz, na których oparto całą strategię działań employer brandingowych. W centrum uwagi kampanii byli pracownicy lokalnych restauracji, którzy opowiadali swoje historie. To dzięki nim potencjalni kandydaci mogli lepiej poznać pracodawcę.  

W przypadku fabryki Toyoty wyzwaniem było bardzo duże zapotrzebowanie na pracowników produkcyjnych na wyjątkowo konkurencyjnym rynku pracy, jakim jest Dolny Śląsk. Dlatego firma zdecydowała się na podjęcie współpracy z trzema partnerami, wraz z którymi opracowano i zrealizowano kompleksową kampanię EB, której celem była budowa świadomości, że Toyota jest firmą nie tylko dostarczającą innowacje, ale także tworzy przyjazne miejsce do pracy. Dobrze opracowane touch pointy, precyzyjne targetowanie, widoczność działań zarówno w onlinie, jak również w outdorze pozwoliły na zatrudnienie ok. 400 nowych pracowników do fabryki Toyoty, z czego 90% pochodziło z rynku lokalnego.  

Drugą edycję konferencji PR Talks zwieńczył panel dyskusyjny prowadzony przez Joannę Rutkowską, Head of PA and Corporate Communication w agencji 24/7Communication, podczas którego eksperci wielokrotnie podkreślali, jak istotną rolę w dzisiejszej zmieniającej się rzeczywistości biznesowej odgrywa dobry wizerunek pracodawcy. Inwestycja, która dla wielu firm jeszcze do niedawna była dodatkowym kosztem, teraz zaczyna być opłacalnym standardem.

Temat employer brandingu nie bez powodu stał się przedmiotem pierwszego z tegorocznych spotkań 24/7Talks. Bezrobocie w Polsce jest na rekordowo niskim poziomie, co dla wielu pracodawców oznacza zarówno problemy z rekrutacją nowych, jak i utrzymaniem obecnych pracowników. Jest to jedna
z najpoważniejszych barier rozwojowych polskich przedsiębiorców, dlatego nie dziwi fakt, że coraz częściej szukają oni wsparcia w realizacji kampanii employer braningowych. Nie mamy wątpliwości, że marka pracodawcy może być skutecznym wyróżnikiem na rynku – komentuje Joanna Rutkowska, Head of PA and Corporate Communication w agencji 24/7Communication.

Prezentacje wszystkich prelegentów oraz szczegóły odnośnie kolejnej edycji konferencji 24/7Talks znajdują się na stronie: https://www.247talks.pl/ .