...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Prognozy trendów na 2022 rok na brief.pl: branża medyczna, technologie, IT, przemysł

trendy na 2022 technolgie

Jakich wydarzeń wyczekują eksperci w branży medycznej, technologiach, IT i przemyśle? Czym inspirują się do sukcesu w biznesie i jakie są według nich najważniejsze trendy na 2022 rok? Zapraszamy do przeczytania drugiej części prognoz trendów na brief.pl.

Paweł Biernat

Paweł Biernat

prezes Biotts

branża medyczna

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

W sektorze, w którym działamy w ramach Biotts, czyli branży medycznej, obserwacja wielu dziedzin nauki równocześnie – to podstawa. W medycynie każdego dnia pojawiają się wyniki kolejnych badań, generujące znaczne postępy w wielu różnych terapiach równolegle.

Naukowcy cały czas szukają nowych i skutecznych rozwiązań. Jednak często ich odkrycie jest zbyt skomplikowane/drogie, aby wdrożyć je w powszechnym leczeniu. Kluczem jest znalezienie prostych i tanich rozwiązań, z których będą korzystać ludzie na całym świecie. Tym samym sporo inspiracji możemy czerpać z natury. Zamiast tworzyć nowe substancje w laboratoriach, warto przebadać te, które przyroda kształtowała przez miliony lat (np. w roślinach i grzybach występuje mnóstwo nieprzebadanych substancji).

Jeżeli do bacznego przyglądania się nowym odkryciom dorzucimy zdobytą wcześniej wiedzę/doświadczenie, nowoczesne technologie oraz wytrwałość… to każdego dnia będziemy bliżej zawodowego sukcesu.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Od 2020 r. na ustach całego świata tematem przewodnim jest wirus SARS COV-2 oraz poszukiwanie rozwiązań radzenia sobie z chorobą COVID-19, jest to poważny problem, którym udało się dobrze zarządzić, mamy już pierwsze dostępne szczepionki oraz leki na COVID-19. W przyszłym roku powrócą do nas ze zdwojoną siła wyzwania, których do tej pory nie udało nam się skutecznie rozwiązać i mam tutaj na myśli choroby nowotworowe i cukrzycę. Zmiana stylu życia spowodowana obostrzeniami oraz utrudniony dostęp do diagnostyki spowoduje, że czeka nas w przyszłym roku pandemia chorób nowotworowych i cukrzycy. Wraz z powrotem świadomości tych chorób, powróci koncentracja naukowca i koncernów farmaceutycznych na poszukiwaniach rozwiązania tego trudnego tematu. Z dopuszczeniem na rynek szczepionki mRNA, koncerny farmaceutyczne podejmą próby rejestracji szczepionki na nowotwór w oparciu o technologie mRNA. Obostrzenia i lockdown’y wymusiły przeniesienie diagnostyki ze szpitali do domów, co akurat jest pewnego rodzaju plusem, ponieważ przyszłością tutaj jest szybka diagnostyka pacjentów w miejscu ich przebywania (point-of-care diagnostics), pacjenci i lekarze zostali zmuszeni do diagnozowania pacjentów zdalnie, co stymuluje firmy do tworzenia mobilnych i prostych w obsłudze urządzeń diagnostycznych.

Odnośnie samego biznesu farmaceutycznego w ciągu najbliższych 10 lat, wygasa ochrona patentowa wielu oryginalnych leków wysokomarżowych stosowanych w chorobach cywilizacyjnych, firmy będą poszukiwać technologii ich usprawnienia, redukcji skutków ubocznych lub zmiany drogi podania, w tym obszarze widzimy ogromny potencjał komercyjny naszej uniwersalnej platformy transportu leków MTC-Y.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

W 2021 wszystkie największe eventy i konferencje odbyły się w formie wirtualnej, w 2022 wierzymy, że takie targi jak np. Bio-Europe odbędą się w formie stacjonarnej. Najbardziej wyczekujemy międzynarodowych targów BIO International Convention, które odbędą się w San Diego 13-16 czerwca, to właśnie tam planujemy pokazać możliwości naszej technologii.

 

Mariusz-Pełechaty

Mariusz Pełechaty

CEO KODA BOTS

technologie

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Owocami pracy firm, które w obliczu pandemii musiały u podstaw przebudować swoje biznesy. Obserwowałem przez ostatnie 1,5 roku codzienną walkę wielu firm o każdego pracownika, o każdego klienta – w wielu branżach – gastronomii, fitness, turystyce, transporcie, eventach i nie tylko. Widziałem niesamowita energię, motywację, pracę włożoną w transformację cyfrową, która najpierw pozwoliła im przetrwać, a teraz pomaga rozwijać się często w nowych, wcześniej nie planowanych kierunkach.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Patrzę na rynek z perspektywy automatyzacji komunikacji, interfejsów konwersacyjnych i rozwiązań głosowych. 2022 będzie kolejnym rokiem wzrostu popularności tzw. asystentów głosowych, takich jak Google Home, Amazon Alexa oraz nne rozwiązania promowane przez światowych gigantów. Coraz częściej korzystamy z nich w naszych smartfonach, używamy ich podczas jazdy samochodem, nasze dzieci rozmawiają z nimi w zupełnie naturalny sposób, wydając im polecenia i zdobywając podczas tych rozmów informacje. Niebawem dla nas wszystkich naturalne będzie więc zamawianie zakupów, umawianie wizyt i zdobywanie odpowiedzi na pytania zadawane naszym ulubionym markom, sklepom i usługodawcom.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Czekamy na szerokie zastosowanie RCS, czyli nowej generacji znanych od ponad 25 lat wiadomości SMS. Operatorzy komórkowi prowadzą już testy i przygotowują się do szerokiego, komercyjnego wykorzystania ich możliwości. Dzięki wiadomościom RCS możliwe będzie angażowanie użytkowników podobne do tego, które znamy dziś np. z chatbotów na Messengerze – pojawią się przyciski, szablony informacji, multimedia. Wszystko to pozwoli na pogłębienie informacji nt. przesyłanej informacji, ale również konwersację np. z botem lub konsultantem po stronie firmy.

Jak co roku wypatruję inspirujących przypadków wykorzystania nowych technologii w przyspieszaniu, ułatwianiu, optymalizowaniu biznesu na każdym możliwym odcinku. Firmy mogą dziś korzystać z tysięcy narzędzi, które pomagają zarabiać pieniądze wprost i poprzez łatanie dziur, przez które pieniądze im uciekają.

​​Tomasz SzpikowskiTomasz Szpikowski

CEO Bergman Engineering

rekrutacja inżynierów i specjalistów

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Inspirować powinny przede wszystkim możliwości, które obecnie mamy. Rynek pozwala na to, że nawet przy minimalnym nakładzie finansowym można stworzyć technologiczny start-up, który odniesie ogromny sukces. Inspirujmy się tym, co za chwilę zdominuje naszą rzeczywistość – kryptowaluty, blockchain, zagadnienia związane z connectivity – czyli urządzenia i aplikacje, które wymieniają informacje bezpośrednio między sobą, bez udziału człowieka.

Inspirować się można tym, co posiadamy na naszym własnym, polskim podwórku. Polskie firmy mogą być globalnymi graczami. Dobrym i inspirującym przykładem jest Rafał Brzoska, szef spółki InPost, który stworzył firmę o zasięgu ogólnoświatowym. Jego konsekwencja i cierpliwość sprawiają, że zdecydowanie może być inspiracją dla innych przedsiębiorców.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Najbardziej wyczekiwanym wydarzeniem jest stworzenie meta świata czyli metaverse. To przyszłość, której doświadczymy już niedługo. To przyszłość Internetu, nowa rzeczywistość, w której będziemy mieli swojego avatara. To przyszłość, w której będziemy żyli w dwóch równoległych światach.

Uważam, że to największa zagadka i wyzwanie. Z niecierpliwością czekam, jak podejdą do tego tematu największe koncerny, posiadające ogrom danych – Facebook czy Google. Jakie rozwiązania wykreują w meta świecie i jak my się do nich zaadaptujemy? O tym przekonamy się szybciej niż nam się wydaje.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Czekam na szczegóły związane z działaniem metaverse. Na czym będzie polegał ten „nowy świat” i na jakich zasadach będzie działał.
Myślę, że to bardzo zmieni rzeczywistość w której jesteśmy. Wyobrażam sobie, że będzie to zupełnie równoległy świat w zakresie tego, co robimy teraz. Zmiany dotkną praktycznie każdego kawałka naszego życia – tego jak spędzamy wolny czas, jak płacimy, komu płacimy, za co płacimy, z jakich usług korzystamy, jakie produkty kupujemy, jakie wirtualne znajomości będziemy zawierać.
Zupełnie nowa rzeczywistość przed nami i czekam na nią z niecierpliwością.

Dominika Paciorkowska

Dominika Paciorkowska

Dyrektor Zarządzająca i Członek Zarządu ClickMeeting

IT, oprogramowanie

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Nie znam uniwersalnej recepty. Mnie inspiruje możliwość rozwoju i dążenia do osiągania coraz lepszych efektów. Pozyskiwanie wiedzy jest obecnie niemal nieograniczone. Istnieje też ogromny wachlarz możliwości co do sposobu jej zdobywania. Dopóki mamy otwarte głowy i słuchamy po to, aby się czegoś dowiedzieć, a nie tylko wyrazić swoje zdanie, nie zabraknie inspiracji, które mogą nas zaciekawić i pchnąć w nowe, ciekawe kierunki.

Chcę obserwować uważnie, jak zmieniają się nie tylko potrzeby i oczekiwania naszych klientów, ale też dostrzegać szanse wynikające z przeobrażania się świata wokół nas. Bycie ciekawym świata i uważnym samo w sobie dostarcza wiele inspiracji. Ważne jest przy tym także niepoprzestawanie na akumulowaniu informacji, ale podejmowanie działania. Jak zauważa Seth Godin, koszt popełnienia błędu jest mniejszy niż koszt nierobienia niczego.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Świat zmienia się w bardzo szybkim tempie i dotyczy to wielu obszarów. W kontekście pracy i środowiska biznesowego z pewnością utrzyma się konsekwentny wzrost liczby zakładanych działalności gospodarczych. Utrwali się przy tym model pracy zdalnej i popularność freelancingu lub pracy skupionej w większym stopniu na realizacji konkretnych projektów. Rosnąć będą również oczekiwania wobec pracodawców, a coraz ważniejsze stanie się zapewnienie dobrych warunków pracy, w tym dbanie o dobrostan pracowników w aspekcie zdrowia fizycznego i psychicznego. Młode pokolenie inaczej spogląda na kwestię osobistego sukcesu. Chce angażować się w projekty, w które wierzy. Trzeba o tym pamiętać, tworząc środowisko pracy, projektując usługi i produkty.

Pandemia skłoniła nas także do przewartościowania wielu kwestii. Inaczej spoglądamy na własny dobrostan i bezpieczeństwo najbliższych. To daje duże możliwości rozwoju firmom, które będą specjalizować się w dostarczaniu usług i rozwiązań pozwalających nam jeszcze lepiej zadbać o te aspekty.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Jednym z takich kierunków będzie z pewnością VR. Ciekawi mnie, jak bardzo wirtualna rzeczywistość wniknie w naszą codzienność. Zwłaszcza w kontekście inicjatyw podejmowanych przez Facebook (Metaverse) i Apple. Osobiście towarzyszą mi niejednoznaczne odczucia. Widzę tyle samo zalet rozwoju tego sektora, co potencjalnych zagrożeń. Do tych pierwszych należy bez wątpienia wzrost zaangażowania dzięki interaktywności, rozwój nowych sposobów pozyskiwania wiedzy. Z drugiej strony może wiązać się to z koniecznością radzenia sobie ze zbyt dużą liczbą bodźców, rosnącą alienacją jednostki i dużą pokusą ucieczki do rzeczywistości wirtualnej.

Ciekawym kierunkiem rozwoju rynku jest też wspomniany nomadyzm cyfrowy: daje zdecydowanie więcej wolności i praktycznie zupełną dowolność dotyczącą wyboru miejsca zamieszkania. To tworzy potencjał dla usług wspierających cyfrowych nomadów. Poczynając od narzędzi przez usługi związane z formalnościami towarzyszącymi przeprowadzkom, rejestracjom działalności po odnajdywanie się w nowym miejscu.

Adam Komarnicki

Adam Komarnicki

Prezes zarządu spółki Indoorway Sp. z o.o.

Przemysł/Produkcja/Technologie, Internet of Things

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Go big or go home – takie hasło dotychczas towarzyszyło wielu osobom, które chciały osiągnąć sukces niezależnie od branży. Ciężka praca jednak, zwłaszcza w tak szybko zmieniającej się branży, jaką obecnie jest np. produkcja, wywiera ogromną presję. W tym roku dużo zaczęło się mówić o zdrowiu psychicznym. Warto zwrócić uwagę na pozytywne przykłady, jak postawa amerykańskiej gimnastyczki Simone Biles czy tenisistki Naomi Osaki, które postawiły zdrowie psychiczne na pierwszym miejscu. Temat ten jest także coraz bardziej widoczny w biznesie. Jako przedsiębiorcy, szczególnie rozwijający swój biznes, pracujemy dużo powyżej średniej. Dodatkowo musimy radzić sobie z bardzo dużą presją – wobec pracowników, inwestorów, ale też tę środowiskową, bo nadal dajemy się zwieść kreowanemu obrazowi w biznesowych mediach społecznościowych, że odnoszenie sukcesów na każdym polu trwa przez całą dobę, 365 dni w roku. Mam nadzieję, że w 2022 roku wyznacznikiem sukcesu, ale też i inspiracją dla innych, zacznie być więc osiągnięcie równowagi między pracą a życiem zawodowym i to nie tylko na pokaz.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

W branży związanej z produkcją i logistyką rośnie świadomość wagi wykorzystania informacji związanych z geolokalizacją. 2022 może być rokiem, w którym zobaczymy coraz więcej przełomowych zastosowań w tym obszarze. Przedsiębiorcy coraz mocniej stawiają na dane lokalizacyjne, ponieważ dostarczają one istotny kontekst do informacji o ich klientach lub operacjach – na poziomie makro (rozpoznawanie obrazu z satelit lub dronów) oraz mikro (czujniki w telefonach, Real-time Location Systems w fabrykach czy magazynach). To kontekst czasu i przestrzeni, który świetnie uzupełnia inne dane, np. dotyczące transakcji finansowych, awarii ciężarówek, czy też zwyczajów zakupowych i pozwala przenieść ich analizę na zupełnie nowy poziom.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Z niecierpliwością czekam na informację, która z polskich spółek technologicznych została już oficjalnie jednorożcem. Ciekawym wydarzeniem byłoby też z pewnością spektakularne przejęcie (tzw. exit) któregoś z polskiego startupów, za minimum 100 mln dolarów. Takie wydarzenie z pewnością pobudziłoby w pozytywny sposób polski ekosystem startupowy. To tylko kwestia czasu, bo polska myśl technologiczna jest naprawdę na niezwykle wysokim, światowym poziomie. Rozwiązania wymyślone przez Polaków kupowane są przez czołowe firmy na całym świecie, dlatego myślę, że jesteśmy coraz bliżej takiego wydarzenia. I mam nadzieję, że będzie to rok 2022.

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Najważniejsze to realizować własne cele i pragnienia, a jeśli przypadkiem towarzyszą im zainteresowania związane z rozwojem nowych technologii, mamy przepis na sukces. To obecnie najlepsza droga, być może już wkrótce jedyna, by odnaleźć się na rynku pracy dziś i zarazem zapewnić sobie na nim miejsce w przyszłości. Twarde kwalifikacje techniczne związane z rozwiązaniami cyfrowymi, umiejętność programowania, rozumienie procesu tworzenia oprogramowania, współpraca z ludźmi (i maszynami), którzy za nie odpowiadają, zarządzanie takimi procesami – jeśli się rozejrzymy, zobaczymy, że tak jest już niemal w każdej dziedzinie życia zawodowego. Osoby, które się w tym świecie odnajdą i jednocześnie będzie to dla nich nie tylko dobrze płatny obowiązek, ale też możliwość realizowania pasji, należą do wygranych. Nawet jeśli obecnie jeszcze nie mają odpowiednich umiejętności i dopiero muszą je zdobyć, ucząc się i poznając skomplikowane systemy. To bardzo szybko zaprocentuje, a im szybciej rozpoczną swoją metamorfozę, tym lepiej dla nich.

Magdalena Rogoż

Magdalena Rogoż

ekspert ds. rynku IT w szkole programowania Kodilla.com

IT

 

 

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Dalszy rozwój rozwiązań chmurowych, jeszcze większe inwestycje w e-commerce, coraz większy nacisk na cyberbezpieczeństwo, inżynieria AI… Patrząc w przyszłość, nie oddalajmy się jednak zbyt mocno od teraźniejszości. Nowe rozwiązania są bardzo mocno związane z technologiami, które stosujemy obecnie. Nie da się myśleć o sztucznej inteligencji, Machine Learning czy Big Data zapominając o Pythonie. Jeśli mowa o danych, to także ich wizualizacja, co oznacza ciekawe wyzwania również dla Frontend Developerów. Tu warto zauważyć, że cały czas rośnie zapotrzebowanie na tzw. Full Stacków, czyli programistów znających także backend. Z danych, które pozyskaliśmy od Devire wynika, że tylko w tym roku zapotrzebowanie na ich usługi wzrosło wśród pracodawców o 30%. Wszechstronne kompetencje programistów na tym stanowisku są szczególnie cenne dla banków, instytucji finansowych oraz prężnie rozwijających się sektorów e-commerce i medycznego. Ale nie ma mowy o działającym bez zarzutu oprogramowaniu bez dobrze przeprowadzonych testów, a to znów np. Python i Java, których uczą się przyszli testerzy.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Z pewnością warto zwrócić uwagę na wiele wydarzeń. Web Summit 2022 w Lizbonie to wykłady ekspertów technologicznych, ikon świata kultury i popkultury oraz oczywiście biznesu.

Ciekawym i inspirującym wydarzeniem od lat jest też konferencja The Next Web, która odbywa się w Amsterdamie. Podczas dwóch dni można zdobyć wiele ciekawych, ale też ważnych informacji ze świata nowoczesnych technologii, poznać najnowsze trendy, zainspirować się, ale przede wszystkim poznać i porozmawiać z ludźmi, którzy są skupieni wokół świata IT.

Z kolei CES 2022 (Consumer Electronics Show), czyli jeden z największych pokazów elektroniki użytkowej. Tym razem, przynajmniej częściowo, impreza ma być zorganizowana fizycznie, w Las Vegas, a nie tylko online. To właśnie na CES zaprezentowano takie cuda techniki, jak magnetowid (1970 r.), komputer Commodore 64 (1982 r.), technologię DVD, czy już bliżej naszych czasów konsolę Xbox. Co zobaczymy tym razem?

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF