Rynek pracy: Chęć do przebranżowienia? Tak, ale pod pewnymi warunkami

rynek pracy - przebranżowienie

Rynek pracy cały czas znajduje się w pandemicznym momencie przejściowym. Niepewność na rynku zmobilizowała pracowników do intensywniejszego myślenia o przebranżowieniu. Na rynku obserwujemy jednak pewien paradoks. Z jednej strony pracownicy wyrażają chęć do zmiany branży, nie są natomiast skłonni do wiążącej się z tym niekiedy obniżki wynagrodzenia. Z drugiej strony pracodawcy borykają się z brakami kadrowymi, ale nie chcą szkolić osób niedoświadczonych (zdecydowanie wolą zatrudniać specjalistów) i płacić im więcej niż osobom świeżo zatrudnionym. Jak to zatem jest z tym przebranżowieniem? Pozostaje ono w sferze pobożnych życzeń, czy też realnie występuje na rynku pracy?

Przebranżowienie a pandemia: trzy grupy pracowników

Chęć przebranżowienia jest najbardziej widoczna zwłaszcza u młodych osób, które poszukują swojego docelowego miejsca zatrudnienia. Początki pandemii były czasem trudnym dla wszystkich. Zgodnie z przewidywaniem lockdown najbardziej odczuły ją branże takie jak: turystyka, gastronomia i retail. Na początku pandemii większość firm dotknęły mocne spadki przychodów. Dla pracowników oznaczało to brak stabilizacji, przestoje wraz z chwilowymi powrotami do pracy, dlatego też całkiem spora grupa z nich próbowała się przebranżowić. W większości były to osoby młode z 2-3 letnim doświadczeniem, które wcześniej pracowały jako kelnerzy, kucharze czy doradcy klienta w sklepach stacjonarnych. Poszukiwali głównie pracy biurowej, kojarzącej się ze stabilizacją, bezpieczeństwem zatrudnienia i możliwością pracy zdalnej. Samo przebranżowienie się nie było proste, ponieważ na jedno ogłoszenie przypadało wielu kandydatów. Najczęściej, gdy pracodawca miał możliwość zatrudnienia osoby z doświadczeniem, nie wybierał osób początkujących, które chciałyby się przebranżowić. Zmiana branży wymagała więc od kandydatów dużego zmotywowania oraz nauki nowych umiejętności w krótkim czasie.

Wielu kandydatów, którym nie udało się znaleźć pracy w obszarze biurowym, decydowało się aplikować w miejsca, które przeżywały rozkwit działalności – kurierzy, praca w magazynach. Wszystkich ich łączył jednak fakt, że w momencie, gdy udało się im zmienić pracę, zostawali w nowym miejscu raczej na stałe. Tym bardziej, biorąc pod uwagę, że po 1,5 roku pandemii sytuacja nadal jest niepewna.

Nieco inaczej wygląda sytuacja z bardziej doświadczonymi pracownikami.

Tutaj ważną rolę zaczyna odgrywać wysokość wynagrodzenia. Specjalista czy manager restauracji osiągnął już pewien pułap finansowy i niechętnie chce z niego zejść. Z powodu pandemii duża liczba tych osób szukała alternatywnego zajęcia, ale raczej traktowali je przejściowo, czekając na możliwość powrotu na pierwotne stanowisko.

Anna Jurkiewicz, Regionalny Kierownik ds. Outsourcingu w LeasingTeam Professional

Trzecią grupą, która decyduje się na zmianę branży są osoby z kilkunastoletnim doświadczeniem, które dotknęło tzw. wypalenie zawodowe. Nie jest to związane strice z daną branżą, raczej z indywidualnymi predyspozycjami kandydata. Pandemia spowodowała odłożenie takiej decyzji w czasie, ponieważ nikt nie był pewny swojego miejsca pracy. Natomiast w tym momencie, gdy wszyscy przyzwyczaili się do życia w nowych warunkach, wielu kandydatów decyduje się na zmianę. Zdarzają się przypadki pracowników z obszaru zakupów, sprzedaży czy bankowości, którzy decydują się rozpocząć pracę w np. branży HR.

Zdecydowanie coraz częściej spotykamy kandydatów, którzy chcą się przebranżowić. Jest to stały trend, a nie chwilowa moda, który jest efektem tego, jak bardzo i szybko, również ze względu na pandemię, zmienia się świat, ile zawodów traci na znaczeniu, a w ich miejsce pojawiają się całkowicie nowe, wymagające innych umiejętności. Obserwując chociażby trendy na LinkedIn widzimy, jak ludzie chwalą się zmianą. Ostatnio coraz częściej możemy spotkać się z postami, które pokazują jak bardzo ludzie zmienili swoje życie w 5 lat. Bardzo często chodzi tu o założenie własnej firmy. Największą mobilizację do przebranżowienia mają pracownicy, którzy doświadczają wypalenia zawodowego bądź pozostawali dłuższy czas bez pracy – np. przez przestoje na produkcji.

Anna Jurkiewicz, Regionalny Kierownik ds. Outsourcingu w LeasingTeam Professional

Przy przebranżowieniu najważniejsze kwalifikacje!

Zanim pracownik zacznie aplikować na nowe stanowisko, powinien rozpocząć od szkoleń z interesującego go obszaru, od zebrania wiedzy teoretycznej. Najłatwiej jest zacząć od stażu. Wiąże się to jednak z dużo niższym wynagrodzeniem niż na poziomie specjalisty. Gdy z różnych przyczyn nie jest to możliwe, należy bardzo dobrze przygotować swoje dokumenty aplikacyjne – oprócz CV również napisać list motywacyjny.

Z punktu widzenia rekrutera jest to istotne, aby na etapie aplikacji móc zweryfikować czy dana osoba nie wysłała CV przypadkiem. W liście motywacyjnym, a także w CV warto podkreślać cechy oraz umiejętności, które możemy wykorzystać z poprzedniego doświadczenia w nowym miejscu

Anna Jurkiewicz, Regionalny Kierownik ds. Outsourcingu w LeasingTeam Professional

Jeśli zmiana branży, to na jaką?

Branżą, która najbardziej się rozwinęła i potrzebuje dużej liczby pracowników jest IT. Potencjalni kandydaci muszą się jednak wykazać specyficznymi predyspozycjami: mieć mocno ścisły i logiczny umysł, rozumieć technologie. Kolejnymi branżami, na które pandemia wpłynęła pozytywnie są: e- commerce, farmacja i branża kurierska. Mamy tu zwiększone zapotrzebowanie na pracowników ze względu na zmianę w przyzwyczajeniach Polaków – o wiele więcej kupujemy zdalnie, a produkty chcemy mieć dostarczone do domu. Sytuacja spowodowana przez pandemię bardzo wpłynęła na to, jak wygląda dzisiejszy rynek pracy: coraz więcej „miękkich” branż, m.in. HR, sprzedaż, obsługa klienta będzie musiała zweryfikować swoje wymagania.

Wiele osób, nie mogąc pracować w trakcie lockdownu, zostało zmuszonych do zmiany branży i często już w niej pozostało. Z drugiej strony coraz więcej doświadczonych pracowników, których pozycja nie była zagrożona, również decyduje się na zmianę. Jest to spowodowane wypaleniem zawodowym i brakiem satysfakcji z pełnionych obowiązków, ale również ogólnym przeświadczeniem o rynku pracownika, dzięki któremu zmiana branży powinna być szybsza i łatwiejsza. Czy tak będzie? Pokaże to rok 2022.


Źródło: LeasingTeam Group 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF