Twitch – poradnik dla marketera od podstaw
W społeczności graczy i fanów esportu, Twitch od lat jest platformą pierwszego wyboru. Czas spędzony na streamowaniu oraz oglądaniu treści związanych z gamingiem i esportem, w ostatnim czasie gwałtownie się zwiększa i utrzymuje się na stałym, wysokim poziomie.
Dla wielu marek esport i gaming stał się nowym medium, dzięki któremu może dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Podstawowym źródłem statystyk odnośnie kanałów streamerskich jest TwitchTracker. Jednak dla wielu estymacje podawane w ofertach czy dane pokazywane na TwitchTrackerze brzmią dość enigmatycznie i niekiedy nie mają odniesienia do znanych parametrów z kampanii marketingowych prowadzonych na Youtube czy Facebooku.
Co nam mówią statystyki Twitch dostępne na Twitch Trackerze?
Houres streamed to ilość godzin streamowanych – wartość wyraża aktywność danego kanału w wybranym przedziale czasowym.Average viewers to średnia liczba widzów. Twitch co minutę rejestruje łączną liczbę widzów na transmisji, a następnie ją sumuje i dzieli przez całkowity czas streamowania w określonym odcinku czasu. Im wyższa jest to liczba tym lepiej, ponieważ odzwierciedla ona realną ilość osób aktywnie spędzających czas na danej transmisji. Platforma dostarcza również informacji o Average unique viewers, która pokazuje średnią liczbę unikalnych widzów w określonym czasie. Jest ona obliczona podobnie jak average viewers poprzez zsumowanie unikalnych użytkowników i podzielenie jej przez całkowity czas nadawania.
Peak viewers to cyfra oznaczająca najwyższą liczbę widzów podczas wszystkich streamów. Dzięki tej zmiennej możemy dokładnie zobaczyć w którym momencie, i w trakcie jakiej transmisji na kanale w jednym momencie było najwięcej osób.
Hours watched przedstawia łączną liczbę godzin spędzonych przez widzów na oglądaniu danego kanału. Często zmienna podawana jest też w minutach i w przypadku kanałów najpopularniejszych twórców wyrażana jest w milionach w miesięcznym rozliczeniu.
Followers gained przedstawia trend wśród osób obserwujących dany kanał. Warto zwrócić uwagę na trend tej zmiennej, który pokazuje czy kanał zyskuje na popularności czy też ją traci. Z tą wartością koresponduje Views gained, która wskazuje na przyrost wyświetleń danego kanału.
Ponadto w Twitch Trackerze można zapoznać się z tematyką danego kanału i treściami, które dominują na streamach.
Twórcy dysponują dodatkowymi statystykami, które mogą pomóc marketerom w podjęciu ewentualnej współpracy i określeniu wielkości kanału. Mowa tu przede wszystkim o Live views, który wyraża całkowitą liczbę wyświetleń transmisji na żywo i nie obejmuje zapisanych klipów oraz transmisji. Bardzo wyraźna jest tu różnica między Youtube, którego wyświetlenia obejmują całkowitą liczbę wyświetleń danego video od początku jego umieszczenia na platformie. W przypadku Twitcha jest to wartość przedstawiająca jedynie czas na transmisji i niejednokrotnie, w przypadku popularnych twórców ilość wyświetleń przebija najchętniej oglądane video na Youtube. Kolejną zmienną, ciekawą z punktu widzenia marketera, jest Average chatters oraz Average chat messages, które przedstawiają aktywność użytkowników na czatach danych transmisji. Jest to cyfra istotna dla marek, które planują kampanię z wykorzystaniem linków przekierowujących.
Twitch tracker dostarcza kompleksowych informacji o kanale danego twórcy – wskazuje trend, zachowania fanów oraz aktywność w określonym przedziale czasowym nawet od początku powstania kanału. Jest to istotne do analizy, czy streamer cieszy się stałym uznaniem widzów, czy też w jego karierze są punkty zwrotne.
Twitch, czy inne platformy livestream powinny być traktowane i rozliczane podobnie jak budżety telewizyjne. Podobieństw jest wiele, inny jest jedynie profil widza (core: 13-35 lat), a przewagą jest dokładność statystyczna.
O wynikach platformy Twitch w pierwszym kwartale 2020 roku wspominaliśmy we wcześniejszym materiale.
Przegląd platform livestream. Liderem Twitch z ponad 70% udziałem w rynku
W ramach Brief Esports publikujemy serie artykułów eksperckich dotyczących esportu i gamingu przydatnych w obszarach marketingu i esportu. Zachęcamy do zapoznania się z sekcją Wiedza, gdzie szczegółowo zagłębiamy się w poszczególne zagadnienia.
Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.