Twitch – poradnik dla marketera od podstaw

Izak statistics

W społeczności graczy i fanów esportu, Twitch od lat jest platformą pierwszego wyboru. Czas spędzony na streamowaniu oraz oglądaniu treści związanych z gamingiem i esportem, w ostatnim czasie gwałtownie się zwiększa i utrzymuje się na stałym, wysokim poziomie.

Dla wielu marek esport i gaming stał się nowym medium, dzięki któremu może dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Podstawowym źródłem statystyk odnośnie kanałów streamerskich jest TwitchTracker.  Jednak dla wielu estymacje podawane w ofertach czy dane pokazywane na TwitchTrackerze brzmią dość enigmatycznie i niekiedy nie mają odniesienia do znanych parametrów z kampanii marketingowych prowadzonych na Youtube czy Facebooku.

Co nam mówią statystyki Twitch dostępne na Twitch Trackerze?

Houres streamed to ilość godzin streamowanych – wartość wyraża aktywność danego kanału w wybranym przedziale czasowym.Average viewers to średnia liczba widzów. Twitch co minutę rejestruje łączną liczbę widzów na transmisji, a następnie ją sumuje i dzieli przez całkowity czas streamowania w określonym odcinku czasu. Im wyższa jest to liczba tym lepiej, ponieważ odzwierciedla ona realną ilość osób aktywnie spędzających czas na danej transmisji. Platforma dostarcza również informacji o Average unique viewers, która pokazuje średnią liczbę unikalnych widzów w określonym czasie. Jest ona obliczona podobnie jak average viewers poprzez zsumowanie unikalnych użytkowników i podzielenie jej przez całkowity czas nadawania.

Izak Average Viewers time dynamic
Izak Average Viewers time dynamic

 

Peak viewers to cyfra oznaczająca najwyższą liczbę widzów podczas wszystkich streamów. Dzięki tej zmiennej możemy dokładnie zobaczyć w którym momencie, i w trakcie jakiej transmisji na kanale w jednym momencie było najwięcej osób.

Hours watched przedstawia łączną liczbę godzin spędzonych przez widzów na oglądaniu danego kanału. Często zmienna podawana jest też w minutach i w przypadku kanałów najpopularniejszych twórców wyrażana jest w milionach w miesięcznym rozliczeniu.

Izak hours watched growth
Izak hours watched growth

 

Followers gained przedstawia trend wśród osób obserwujących dany kanał. Warto zwrócić uwagę na trend tej zmiennej, który pokazuje czy kanał zyskuje na popularności czy też ją traci. Z tą wartością koresponduje Views gained, która wskazuje na przyrost wyświetleń danego kanału.

Izak followers growth
Izak followers growth

 

Ponadto w Twitch Trackerze można zapoznać się z tematyką danego kanału i treściami, które dominują na streamach.

Izak most streamed games
Izak most streamed games

 

Twórcy dysponują dodatkowymi statystykami, które mogą pomóc marketerom w podjęciu ewentualnej współpracy i określeniu wielkości kanału. Mowa tu przede wszystkim o Live views, który wyraża całkowitą liczbę wyświetleń transmisji na żywo i nie obejmuje zapisanych klipów oraz transmisji. Bardzo wyraźna jest tu różnica między Youtube, którego wyświetlenia obejmują całkowitą liczbę wyświetleń danego video od początku jego umieszczenia na platformie. W przypadku Twitcha jest to wartość przedstawiająca jedynie czas na transmisji i niejednokrotnie, w przypadku popularnych twórców ilość wyświetleń przebija najchętniej oglądane video na Youtube. Kolejną zmienną, ciekawą z punktu widzenia marketera, jest Average chatters oraz Average chat messages, które przedstawiają aktywność użytkowników na czatach danych transmisji. Jest to cyfra istotna dla marek, które planują kampanię z wykorzystaniem linków przekierowujących.

Twitch tracker dostarcza kompleksowych informacji o kanale danego twórcy – wskazuje trend, zachowania fanów oraz aktywność w określonym przedziale czasowym nawet od początku powstania kanału. Jest to istotne do analizy, czy streamer cieszy się stałym uznaniem widzów, czy też w jego karierze są punkty zwrotne.

Izak TwitchTracker
Izak TwitchTracker

 

Twitch, czy inne platformy livestream powinny być traktowane i rozliczane podobnie jak budżety telewizyjne. Podobieństw jest wiele, inny jest jedynie profil widza (core: 13-35 lat), a przewagą jest dokładność statystyczna.

 

O wynikach platformy Twitch w pierwszym kwartale 2020 roku wspominaliśmy we wcześniejszym  materiale.

Przegląd platform livestream. Liderem Twitch z ponad 70% udziałem w rynku

W ramach Brief Esports publikujemy serie artykułów eksperckich dotyczących esportu i gamingu przydatnych w obszarach marketingu i esportu.  Zachęcamy do zapoznania się z sekcją Wiedza, gdzie szczegółowo zagłębiamy się w poszczególne zagadnienia.Sekcja Wiedza Esports ESE

Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

Justyna Oracz