10 wskazówek dla e-commerce na podniesienie konwersji w 2025 roku

Gdyby konwersja w e-commerce była człowiekiem, to byłby to ten typ, który zawsze jest z czegoś niezadowolony. Ty się dwoisz i troisz, żeby coś poprawić, ale krótkofalowe zmiany nie robią na niej wrażenia. Czasem trochę drgnie, żeby później spektakularnie polecieć w dół. Wydaje się, że nie ma na nią siły, prawda? Jednak dla chcącego nic trudnego, trzeba tylko konsekwencji i cierpliwości w działaniu. Jak zaczniesz zmiany wprowadzać już teraz, to za kilka miesięcy zaczniesz zauważać różnicę na wykresie. W tym artykule dajemy wskazówki co zrobić. Same konkrety, bez lania wody.

Co to jest konwersja i jak obliczyć współczynnik konwersji?

Zacznijmy od podstaw, czyli wyjaśnienia czym jest konwersja. Określa ona dokonanie przez klienta Twojego sklepu konkretnej czynności, np. zrealizowania zakupów czy zapisu na newsletter. Współczynnik konwersji określa odsetek użytkowników wykonujących określoną akcję. To można w łatwy sposób obliczyć:

Pamiętaj! Ten wskaźnik musisz dokładnie śledzić, bo ma on bezpośredni wpływ na wyniki finansowe sklepu. Żeby utrzymywać go w dobrej (i coraz lepszej) kondycji trzeba połączyć ze sobą kilka działań, na których się teraz skupimy.

Zadbaj o doświadczenia użytkownika

Wskazówka 1: personalizacja

Personalizacja komunikacji i wiadomości to obecnie nie jest jedna z opcji do wyboru, tylko obowiązkowy element działań marketingowych. Wg raportu z 2024 roku 83% konsumentów chętniej kupi od marki, która przypomni im o konkretnych, oglądanych przez nich wcześniej produktach (źródło: MarTech). Dostępne na rynku narzędzia do marketing automation pozwalają na budowanie indywidualnych doświadczeń – od personalizacji tematu czy wstępu wiadomości, po dopasowane rekomendacje produktów. I trzeba z tych możliwości korzystać, by konwersja w e-commerce rosła.

Wskazówka 2: strona dopasowana pod urządzenia mobilne

To kolejny aspekt, który nie podlega dyskusji. Na świecie jest ponad 7 miliardów (źródło: Exploding Topics) smartfonów. Jest to pierwsza rzecz, po którą większość z nas sięga zaraz po przebudzeniu i nie oszukujmy się – telefon towarzyszy nam przez cały dzień i służy obecnie do załatwiania większości spraw. W tym zakupów online. Jeśli Twój sklep nie ma swojej aplikacji mobilnej, to jego strona musi być dynamiczna, czyli dopasowująca się do różnych urządzeń i wymiarów ich ekranów. Zwróć uwagę na to jak działa wyszukiwarka, czy CTA są widoczne, jaka jest jakość zdjęć oraz czy proces zakupowy jest wygodny dla użytkowników. Nawet jeden element zakłócający doświadczenia użytkownika ma wpływ na jego decyzję o rezygnacji z zakupów. Zatem – przeprowadź dokładny przegląd strony swojego sklepu na telefonie i jak najszybciej popraw wszystkie elementy, które tego wymagają.

Wskazówka 3: stosuj elementy on-site, ale z głową

Umówmy się, wyskakujące okienka na stronach internetowych potrafią być irytujące, zwłaszcza kiedy pojawiają się zbyt często lub w złych momentach. Ale to nie znaczy, że nie warto ich w ogóle stosować, kluczem jest jednak odpowiednie ich zastosowanie. Nowy użytkownik na stronie? Po kilku sekundach możesz zaproponować mu rabat na pierwsze zakupy, jeśli zapisze się na newsletter. Kupujący ma produkty w koszyku, ale nagle postanawia opuścić sklep? Postaraj się go zatrzymać i wyświetl exit pop-up, na którym zaproponujesz dodatkowy rabat lub darmową dostawę, jeśli klient zdecyduje się dokończyć zakupy tu i teraz. Możesz postawić także na bardziej subtelne rozwiązania, takie jak baner lub slider, które nie ingerują w doświadczenia zakupowe i wymagają akcji ze strony klienta, który jeśli będzie chciał się dowiedzieć więcej, kliknie w nie sam.

Ciekawym rozwiązaniem, które jednocześnie buduje poczucie pilności i efekt FOMO jest timer – pokazuj go przy ofertach specjalnych i promocjach, obok których kupujący nie mogą przejść obojętnie.

Wskazówka 4: prosty proces zakupowy i komfortowe płatności

Nie każdy kupujący chce od razu stać się stałym klientem Twojego sklepu, co jest równoznaczne z tym, że potrzeba założenia konta do dokończenia zakupów może stanowić poważną przeszkodę na drodze do finalizacji zamówienia. To oczywiste, że jako właścicielowi e-commerce zależy Ci na rozbudowaniu bazy zapisanych użytkowników, jednak nic na siłę. Daj klientowi opcje – zakładam konto lub kupuję bez rejestracji. Możesz także na samym końcu formularza kontaktowego umieścić check box lub dodatkowe CTA, które wraz ze złożeniem zamówienie zarejestruje konto, bez konieczności uzupełniania kolejnych pól. Dodatkowo zadbaj o proste płatności, obowiązkowo płatności online i Blik.

Od niedawna wśród konsumentów panuje także trend na płatności odroczone, takie jak PayPo lub Klarna. Z tego typu rozwiązań w 2023 roku skorzystało blisko 73% Polaków (źródło: Business Insider za CRIF). Jeśli w swoim sklepie nie masz jeszcze wdrożonej takiej metody płatności, to warto się nad nią zastanowić.

Wskazówka 5: wyszukiwarka w widocznym miejscu

W czasach, w których przyszło nam żyć, wszyscy jesteśmy zajęci i każdemu brakuje czasu. Nie ma więc co liczyć na to, że klient wchodzący na stronę sklepu online będzie miał możliwość przejrzenia dokładnie wszystkich produktów z oferty. Za większy pewnik można wziąć to, że będzie chciał szybko znaleźć produkt po słowach kluczowych. Dlatego na stronie sklepu tak ważna jest wyszukiwarka. Powinna być widoczna, umieszczona na górze strony, najlepiej w jej prawym rogu. Upewnij się też, że działa tak jak powinna, bo wyświetlanie produktów nie pasujących do kryteriów wyszukiwania będzie źródłem frustracji po stronie potencjalnego kupującego.

Social Proof i większa transparentność

Wskazówka 6: opinie kupujących

Opinie kupujących to trudna rzecz do zdobycia, ale jaka cenna! Nowi klienci chętnie czytają recenzje osób, które już wcześniej nabyły produkt, czy zrobiły zakupy w danym sklepie, bo są one bardziej wiarygodne niż opis producenta i zapewnienia sprzedającego. Dlatego Twoim zadaniem jako właściciela e-commerce jest dołożenie wszelkich starań, aby kupujący te opinie zostawiali. Jeśli zadbasz o wygląd strony i jakość produktów, prosty i przyjemny proces zakupowy, estetyczne paczki i bezproblemowe reklamacje, to już masz większe szanse, że ktoś będzie skłonny do podzielenia się opinią. Możesz też zastosować dodatkowe triki, w których w zamian za pozostawienie opinii zaoferujesz:

  • kod na darmową dostawę na kolejne zakupy,
  • punkty do programu lojalnościowego,
  • rabat do wykorzystania przy kolejnej wizycie na stronie sklepu.

Dodatkowymi metodami na wykorzystanie social proof w Twoim sklepie, które nie wymagają zdobywania opinii mogą być informacje wyświetlane na stronie, takie jak liczba osób, które kupiły dany produkt, etykiety “Najczęściej wybierane”; “Bestseller”; “Klienci kupili także”.

Obejrzyj odcinek podcastu “Kierunek o e-commerce”, w którym właścicielki marki KOI Cosmetics mówią o skutecznym wykorzystaniu social proof: https://youtu.be/gFBL7W-3WT0

Wskazówka 7: nie ukrywaj kosztów wysyłki

Bo i jaki jest sens? Klient i tak się dowie, ile ma zapłacić i jeśli zostawisz to na sam koniec, to możesz stracić potencjalną sprzedaż. Nie warto. Informacja o tym ile będzie kosztowała wysyłka powinna być widoczna od razu, a nie tylko na ostatnim etapie przed płatnością. Zresztą sprawdź jak mają to rozwiązane giganci tacy jak Amazon czy nasze rodzime Allegro. Wniosek jest prosty: informuj o tym na stronie produktu, pamiętaj też o osobnej zakładce w stopce strony, gdzie dokładnie opiszesz wszystkie opcje dostawy, ich koszt i czas realizacji.

Automatyzacje

Wskazówka 8: na salony wchodzi sztuczna inteligencja

AI zadomowiło się już w branży e-commerce i trudno przejść obojętnie obok potencjału, jaki oferuje. W edrone ze sztuczną inteligencją jesteśmy za pan brat i tak wykorzystujemy jej możliwości, żeby praca naszych klientów przebiegała łatwo i przyjemnie – a konwersja w e-commerce rosła. Jednym z przykładów jest kreator wiadomości Drag’n’Drop, który podpowiada tytuły wiadomości, CTA, umie dostosować ton wiadomości a nawet stworzyć grafiki na podstawie krótkiego opisu!

Jak już wspominaliśmy klientom zależy na czasie, zwłaszcza takim, którzy są już zdecydowani na konkretny produkt. Ale jeśli mają dodatkowe pytania a obsługa klienta nie jest w danym momencie dostępna, to może się to skończyć rezygnacją z zakupów. Z pomocą przychodzą chatboty, które przejmą obowiązek udzielania odpowiedzi na czas, kiedy pracownicy sklepu są offline.

Wskazówka 9: marketing automation gotowe do akcji

Pozostając w temacie sztucznej inteligencji, w edrone wdrożyliśmy scenariusze automatyzacji, które są gotowe do użycia po wpisaniu adresu url sklepu. Dzięki wykorzystaniu AI strona jest analizowana a automatyzacje takie jak np.: ratowanie porzuconych koszyków, rekomendacje, komunikacja po zakupie. To zdecydowanie skraca czas wdrożenia tych scenariuszy w Twoim sklepie, a co za tym idzie – pracy nad podniesieniem współczynnika konwersji.

Wskazówka 10: wykorzystaj omnichannel

Omnichannel, czyli komunikacja wielokanałowa to świetny sposób na podniesienie współczynnika konwersji. Lepiej poznajesz swoich klientów i ich zwyczaje na różnych platformach, możesz w łatwy sposób przypomnieć o porzuconym koszyku poprzez wiadomość na Whatsappie, która zapewne zostanie odczytana szybciej, niż e-mail. Mając lepszy pogląd na to, co dzieje się w różnych kanałach, zwiększasz swoje szanse na więcej konwersji!

Podsumowanie

Jak widzisz jest kilka sposobów na to, żeby walczyć z upartą konwersją i gra jest warta świeczki. Jeśli dobrze dobierzesz kilka metod dopasowanych pod potrzeby Twoich klientów, to już wkrótce zaczniesz zauważać znaczną poprawę w wynikach.

O autorce

Marta Jabłońska

Senior Content Designer w edrone

Z wykształcenia dziennikarka i specjalistka od komunikacji. Swoją karierę konsekwentnie buduje na pracy ze słowem. Pierwsze kroki w karierze stawiała w Public Relations, pisząc dziesiątki materiałów prasowych dla agencji takich jak Team Lewis czy Grayling. Od kilku lat rozwija swoje umiejętności w marketingu, tworząc wszelkiego rodzaju treści — od kampanii SMS, przez newslettery po obszerne artykuły eksperckie. W edrone, jako Senior Content Designer, wykorzystuje swoje lekkie pióro do dzielenia się wiedzą z właścicielami sklepów internetowych, pokazując nowe trendy i możliwe kierunki rozwoju e-commerce.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF