2 mln zł i kilka lat pracy – co ukrywają autorzy głośnego badania nad pozycjonowaniem stron w internecie?

Po trzech latach wytężonej pracy badawczej i zainwestowaniu ponad 2 milionów złotych Semcore dysponuje wynikami jedynego w swoim rodzaju badania. Jego autorzy podjęli się weryfikacji technik poprawiających widoczność stron w wyszukiwarkach internetowych. W badaniu wzięło udział 30 cenionych marek i ponad setka ekspertów. Autorzy badania dzielą się wynikami i najważniejszymi wnioskami, jednak nie wszystkie dane mogły zostać upublicznione. Wiemy już dlaczego.

FOMO (Fear of Missing Out) to termin oznaczający lęk przed przegapieniem czegoś ważnego, interesującego lub wartościowego. To również w pełni uzasadnione uczucie w przypadku specjalistów od pozycjonowania stron internetowych, którzy trzy lata temu dowiedzieli się, że jedna z najskuteczniejszych agencji na rynku prowadzi unikalne badanie i zaprasza do niego najlepszych branżowych ekspertów.

„Co naprawdę działa w SEO?” to inicjatywa zrealizowana przez SemcoreLAB, platformę R&D agencji Semcore, której celem była dogłębna analiza metod realnie wpływających na widoczność stron w wyszukiwarkach. W badaniu uczestniczyło 30 dużych marek, w tym Otodom, Tefal, OBI, YES, Coccodrillo, Radio Zet czy Answear. Projekt objął ponad 500 analiz, a ponad 100 ekspertów digital marketingu testowało i weryfikowało skuteczność różnych technik SEO. Efektem badań jest unikalna lista 250 sprawdzonych taktyk, a całe przedsięwzięcie pochłonęło budżet w wysokości ponad 2 milionów złotych. Projekt wspierały wiodące organizacje branżowe, m.in. IAB Polska, Senuto, Surfer, WhitePress, CONTADU i User.com.

 – Aktualna wiedza dotycząca pozycjonowania jest niezwykle cenna, ponieważ Google rocznie wprowadza od 500 do 600 zmian w swoim algorytmie. To, co świetnie sprawdzało się wczoraj, dzisiaj może nie przynosić znaczących efektów. Sytuacja zmienia się w mgnieniu oka, a firmy, które nie reagują na te zmiany, po prostu zostają w tyle. To właśnie świadomość tych dynamicznych zmian sprawiła, że podjęliśmy się realizacji projektu badawczego na tak wielką skalę. Mamy za sobą trzy lata intensywnej pracy, setek analiz i testów, które przełożyły się na 30 skutecznych wdrożeń dla czołowych marektłumaczy Marcin Stypuła, CEO Semcore i dodaje, że dzięki badaniu udało się nie tylko lepiej zrozumieć kierunek, w którym ewoluuje branża SEO, ale także wskazać kluczowe wyzwania, z jakimi jej przedstawiciele będą musieli zmierzyć się w nadchodzących latach.

Tajne przez poufne

Decyzja o zachowaniu niektórych aspektów badania w tajemnicy wynika po części z ich biznesowej wartości. Agencja Semcore, inwestując w projekt ponad 2 miliony złotych oraz angażując ponad 100 ekspertów i 30 renomowanych marek, zdobyła unikalne know-how, które zapewnia przewagę konkurencyjną zarówno jej, jak i klientom. Nie oznacza to jednak, że większość najistotniejszych ustaleń dostępna jest jedynie dla ścisłego grona osób zaangażowanych w realizację projektu. Misją SemcoreLAB jest dzielenie się wiedzą, dlatego ogólne wnioski i unikalne kompendium aktualnych taktyk SEO zostały upublicznione i cała branża może z nich nieodpłatnie korzystać. Nikogo nie powinno dziwić, że szczegółowe dane dotyczące konkretnych stron internetowych oraz know-how dotyczące wdrażania poszczególnych taktyk, muszą pozostać niejawne. Zarówno agencja, jak i jej partnerzy, chronią w ten sposób indywidualne rozwiązania, które dały im wymierną przewagę i znacznie poprawiły widoczność w wyszukiwarce Google.

Uchylamy rąbka tajemnicy

Autorzy badania nie tylko udostępnili branży digital marketingowej wiele wartościowych ustaleń, lecz również rozprawili się z kilkoma popularnymi mitami, które od lat narastają wokół pozycjonowania.

Powszechnie uważa się, że sukces w tej materii zależy od znajomości algorytmów, optymalizacji treści i liczby linków na zewnętrznych stronach. Tymczasem zdaniem ekspertów z Semcore to nie technologia, lecz ludzie i ich podejście liczą się najbardziej.

Algorytmy się zmieniają, ale fundament pozostaje ten sam. Jest nim praca zespołowa ludzi o odpowiednim nastawieniu. SEO nie jest już prostą grą słów kluczowych i linków. Wymaga strategicznego podejścia, analizy danych, umiejętności identyfikowania i wykorzystywania okazji oraz nastawienia na systematyczne eksperymentowanie – przekonuje Marcin Stypuła.

Eksperymentowanie odgrywa tutaj szczególną rolę, ale nie powinno odbywać się spontanicznie. Równie istotne są właściwe frameworki, czyli zestawy zasad, checklist i metodologii, pozwalające na uporządkowanie wszystkich procesów. Dzięki nim specjaliści, zamiast działać chaotycznie, podążają za sprawdzonymi schematami.

Dobry framework jest jak przepis kulinarny. Wyobraź sobie, że chcesz ugotować idealne danie, np. risotto. Robiąc to na chybił trafił, możesz dodać za dużo ryżu, za mało bulionu albo zapomnieć o przyprawach. Rezultat? Bezładne gotowanie i niepewny efekt, ale kiedy doskonale znasz przepis, to możesz go ulepszać i świadomie modyfikować, aby ostatecznie ugotować mistrzowskie danie – tłumaczy Marcin Stypuła i dodaje, że tradycyjne podejście do SEO staje się coraz mniej przewidywalne, dlatego kluczowe jest wdrożenie frameworku opartego na zaawansowanej analityce AI i testowanie nowych koncepcji.

Pogromcy mitów SEO

Co jakiś czas w branży marketingu internetowego pojawiają się głosy, że SEO traci na znaczeniu, a niektórzy wręcz twierdzą, że „SEO umiera”. Takie opinie szczególnie nasilają się w kontekście sztucznej inteligencji i nowych formatów w wynikach wyszukiwania, takich jak zero-click searches czy generatywne odpowiedzi AI. Tymczasem zbiorcze wyniki działań SEO opublikowane na stronie badania SemcoreLAB mówią same za siebie: wzrost miesięcznego ruchu organicznego o 2,9 mln użytkowników oraz zwiększenie wartości tego ruchu o 385 779 USD. To dowód na to, że dobrze zaprojektowana strategia SEO generuje zwrot, który wielokrotnie przewyższa inwestycję.

Inny mit dotyczy link buildingu – ma on rzekomo tracić na znaczeniu ze względu na coraz lepsze analizowanie treści przez Google. Rzeczywiście, jakość publikowanych treści jest dziś ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej, ale nie oznacza to wcale, że przekierowania z innych stron internetowych straciły swoją wartość.

Linki pozostają jednym z kluczowych czynników rankingowych pod warunkiem, że pochodzą z trafnych, wartościowych źródeł. Analiza profili linkowych pokazała, że jakość odnośników jest ważniejsza niż ich liczba, a dobrze zaplanowana strategia link buildingu znacząco przyspiesza wzrost widoczności wyjaśnia Stypuła.

Wielu marketerów błędnie uważa, że wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania dla konkurencyjnych słów kluczowych są osiągalne tylko dla domen z wieloletnią historią w wyszukiwarce i ogromnym zapleczem linków. Tymczasem badanie pokazało, że to nie ilość linków i wiek domeny, lecz jakość strategii SEO ma decydujące znaczenie. Zespół SemcoreLAB udowodnił, że systematyczne i dobrze zaplanowane działania, w stosunkowo krótkim czasie mogą wypozycjonować do TOP 1 tak trudne frazy, jak np. „pożyczki”, „nieruchomości” czy „marketing”. Kluczowe znaczenie mają tutaj jakość treści, optymalizacja techniczna oraz budowanie autorytetu eksperckiego poprzez różnorodne techniki, w tym między innymi obecność w mediach internetowych.

::

Semcore to pierwsza w Polsce agencja SXO, specjalizująca się w pozycjonowaniu stron i tworzeniu strategii marketingowych będących unikalnym połączeniem SEO i UX. Od ponad 11 lat Semcore jest zaufanym partnerem dla firm, wspierając je w osiąganiu celów biznesowych oraz w procesie systematycznego wzrostu. Dzięki naukowemu podejściu agencja skutecznie dostarcza rozwiązania, które pomagają markom osiągać sukces w Internecie. Więcej o zrealizowanym przez SemcoreLAB badaniu “Co naprawdę działa w SEO?” można przeczytać na tej stronie.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF