4 dowody na to, że pokolenie Z ma rewolucyjne podejście do zarabiania pieniędzy

Pokolenie_Z

Generacja Z często postrzegana jest jako grupa dzieciaków tworzących memy, znających się tylko na technologii. Stereotypowy nastolatek ciągle ogląda Netflixa, gra w gry wideo i nałogowo przewija instagrama. Pokolenie to jednak powoli staje się coraz bardziej dojrzałe. I ma na koncie dokonania, które już teraz zasługują na szacunek i poważne traktowanie.

Pokolenie Z szturmem zdobywa świat, tworząc i kształtując nowe trendy w społeczeństwie. Zoomerzy stworzyli całkowicie nowe branże, które pozwoliły im połączyć zarabianie pieniędzy z ich zainteresowaniami. W tym momencie duża część nastolatków wcale nie marzy o pozostaniu prawnikiem, inżynierem czy lekarzem. Zamiast tego, dokonują czegoś, co większości ich rodziców tylko się marzyło: swoje zainteresowania i pasje przekształcają w pracę. Obserwowany u Zetek poziom przedsiębiorczości, obejmuje nie tylko jedną małą grupę ludzi, ale całą kulturę. Oto 4 dowody na to, że pokolenie Z dokonało rewolucji w podejściu do zarabiania pieniędzy

1. Gaming

Gry są popularne w praktycznie wszystkich grupach wiekowych. Według danych Mordor Intelligence branża gamingowa jest warta około 162 miliardów dolarów – więcej niż przemysł filmowy czy sportowy. Warto wspomnieć, że duży w tym udział polskich firm, które słyną z eksportu gier.

Krzysztof RaśAż 87 proc. przedstawicieli pokolenia Z przyznaje się do bycia aktywnymi graczami. Jednak to nie liczba, a sposób w jaki nastolatkowie korzystają z sektora, zasługuje na szczególną uwagę.

Krzysztof Raś, wiceprezes ds. inżynierii oprogramowania oraz dyrektor zarządzający platformy inwestycyjnej Bitpanda w Polsce

Mowa tu o serwisach streamingowych, takich jak Twitch, drogim sprzęcie komputerowym i sponsoringu. Zoomerom udało się zmienić zwykłe granie w deszczowy dzień w prawdziwy spektakl – coś, co ludzie mogą oglądać, podziwiać i … za to płacić. Gamerom pokolenia Z udało się stworzyć prawdziwy kult osobowości. Gromadzą znaczną liczbę pragnących interakcji wiernych fanów. Celebryci to już nie tylko gwiazdy filmowe czy piosenkarze, ale także gracze Twitcha.

2. Influencerzy

Jeśli już szukamy nowego rodzaju celebrytów, nic nie przychodzi na myśl szybciej niż influencerzy. Na tym polu aktywni są jednak nie tylko zoomerzy, ale i millenialsi. Do powstania całej kultury influencingu przyczynił się oczywiście rozwój takich platform społecznościowych jak Facebook, Instagram czy Youtube.

Millenialsi zdominowali przestrzeń tworzenia treści w formie filmów wideo, szczególnie na YouTube, jednak wraz z pojawieniem się treści opartych na obrazach, takich jak Instagram, kultura influencerów uległa ogromnej zmianie. Obecnie coraz większe znaczenie zdobywa TikTok, który już bez żadnych wątpliwości koncentruje się na pokoleniu Z.

W tym momencie nastolatkowie zarabiają na tańcu do znanej muzyki, lip-syncingu ulubionych utworów (synchronizacji poruszania ustami do nagrania piosenki) czy 30-sekundowych klipach komediowych. Zoomersom udało się zmonetyzować codzienne życie nastolatka i młodego dorosłego, zastępując tym codzienną pracę na etacie od 9 do 17. Należy im również przyznać, że mają zmysł przedsiębiorczości. Zarabiają na reklamach czy współpracują z biznesem. Często stają się twarzami znanych marek jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności. Jednocześnie są w stanie w dalszym ciągu budować własną silną markę osobistą i utrzymywać bliski kontakt ze swoimi odbiorcami. Jako polski przykład można tutaj wymienić 19 – letnią Marię Jeleniewską, którą obserwuje ponad 13 mln osób na TikToku. Dodatkowo młoda influencerka może się już pochwalić współpracą z takimi markami jak Adidas, Fanta, Wedel czy H&M.

3. Inwestowanie

Wyobraźmy sobie typowego inwestora. Najpewniej to dojrzały mężczyzna, noszący garnitur i aktówkę. Nie ma co się dziwić takiemu stereotypowi. Przez wiele lat rynek kapitałowy był zarezerwowany dla wąskiej grupy osób. Pokolenie Z znalazło jednak sposób, aby włączyć się do świata inwestycji w sposób prostszy, tańszy i demokratyczny. Młodzi zaznaczyli swoją obecność na rynku przede wszystkim w marcu, kiedy w mediach społecznościowych zgrupowali siły, masowo kupując akcję kilku amerykańskich spółek. Doprowadzili w ten sposób do niewyobrażalnych wzrostów cen akcji, przeciwstawiając się obracającym miliardami dolarów funduszom inwestycyjnym.

Młodzi wierzą, że inwestowanie nie musi być domeną ludzi bogatych, a do skutecznego zarabiania na giełdzie nie trzeba być wcale doktorem ekonomii. Wielu Zoomersów uważa, że cała potrzebna ku temu wiedza znajduje się w internecie, zwłaszcza na YouTube. Kultura samouczenia się online stworzyła całą rzeszę nowych ekspertów i profesjonalistów, którzy zdobywają wiedzę i umiejętności od innych, a następnie przekazują ją dalej. Już teraz platformy inwestycyjne widzą gwałtowny wzrost liczby użytkowników najmłodszego pokolenia. Dotyczy to również Polski.

Krzysztof Raś Widzimy, że pokolenie Z nie tyle wkracza w przestrzeń inwestowania, ile tworzy swoją własną w ramach szerokiego spektrum narzędzi i aktywów dostępnych na rynku. Na Bitpandzie obecnie 25 proc. użytkowników to właśnie zoomersi. Oznacza to, że stali się oni bardzo znaczącą grupą użytkowników, wyróżniającą się jeśli chodzi o potrzeby i podejście do inwestowania. To, że co czwarty nasz użytkownik to właśnie przedstawiciel pokolenia Z świadczy o prawdziwej zmianie kulturowej w naszej branży.

Krzysztof Raś z Bitpandy

4. Pragnienie niezależności

Tym co niewątpliwie charakteryzuje pokolenie Z jest pragnienie niezależności. Dotyczy to również sfery zarobkowej. Marzeniem młodych ludzi przestała być dobrze opłacana praca na etacie w korporacji. Duża część z nich stara się łączyć swoje zainteresowania z karierą zawodową, decydując się na samodzielną pracę freelancera czy biznes online. Popularne stało się prowadzenie sklepu internetowego, projektowanie graficzne, obsługa social mediów czy fotografia.

Niepewne czasy globalnej pandemii szczególnie mocno dały się we znaki młodym ludziom. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, aż 32 proc. osób w wieku 16-19 lat zostało na początku 2020 roku pozbawionych pracy. Pokolenie Z musiało stawić czoła kryzysowi gospodarczemu na samym początku, lub wręcz przed rozpoczęciem swojej kariery zawodowej.  Z tego powodu wielu z nich sięgnęło po laptopy i telefony, aby zaoferować swoje umiejętności w inny, bardziej niezależny sposób. Ta fala przedsiębiorczości sygnalizuje, że nastolatkowie na swój sposób kształtują gospodarkę w oparciu o usługi i umiejętności, które uważają za przydatne dla swojej własnej grupy demograficznej.

Krzysztof RaśTo rzecz przełomowa, ponieważ mamy do czynienia z pokoleniem, które nie tylko adaptuje się do warunków, ale i samo wyznacza kierunki rozwoju i kreuje trendy.

Krzysztof Raś z Bitpandy


Źródło: Bitpanda

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF