4 KROKI DO ZMIANY – JAK BYĆ BARDZIEJ UWAŻNYM NA POTRZEBY INNYCH I ZMIENIĆ ŚWIAT NA LEPSZE?

236

Projektujmy tak, by naprawdę KAŻDY z nas miał dostęp do szerokiego wyboru usług i możliwości. Ja zajmuję się tym całe moje zawodowe życie. W 2007 roku, gdy miałam 22 lata, przeczytałam artykuł o pierwszym w Polsce pokazie filmowym dla osób niewidomych w Kinie Pokój w Białymstoku. Moje zdziwienie było olbrzymie, bo okazało się, że nie było takiego pokazu w Warszawie i nie jest to standardem. Zaczęłam drążyć i szukać, czy i co jest dostępne w przestrzeni kultury dla osób z niepełnosprawnościami. Okazało się, że prawie nic. Miałam poczucie niesprawiedliwości. Niesprawiedliwe było to, że ja mogę przebierać w możliwościach, a osoby z różnymi potrzebami nie. Postanowiłam być zmianą, której oczekiwałam od świata.


 

Trwają wakacje. Dla niektórych to aktywny czas podróży, zwiedzania, poznawania kultur. Dla innych wakacje to udział w festiwalach, seansach plenerowych czy koncertach. Wreszcie są i tacy, którzy decydują się na spędzenie czasu w domowym zaciszu. Słuchają podcastów, chłoną książki lub nadrabiają zaległości na platformach VOD typu Netflix.

Łapiemy się za głowę, co wybrać!

Ale czy wszyscy mają taki wybór? Czy wszyscy mają równy dostęp do szerokiego wachlarza możliwości?

Niestety, nie.

Takiego wyboru nie mają osoby, które nie widzą, nie dowidzą, nie słyszą, poruszają się na wózkach, są osobami w spektrum autyzmu, są dyslektykami. Mogłabym wymieniać jeszcze dłużej, bo nasze społeczeństwo, a więc i nasi klienci są różnorodni, mają różne potrzeby. Ich rodzice, dzieci mają różne potrzeby. Ich przyjaciele, bliscy albo pracownicy mają różne potrzeby.

Dziwi mnie bardzo, a czasem rozczarowuję, gdy słyszę “Takich ludzi u nas nie ma” albo “To się nie opłaca”.

Naprawdę?! Według różnych danych w Polsce żyje od 4 do 7,7 mln osób z niepełnosprawnościami. Osoby te nie żyją na osobnej wyspie. Żyją w rodzinach, chodzą do szkół, pracują w grupach. W związku z tym błędne jest założenie, że to, co robimy, robimy tylko dla tych 7 mln. Pomnóżmy to co najmniej przez 3.

I dodajmy do tego pokolenie GenZ, któremu zależy, w moich oczach, bardziej niż innym, by ten świat uczynić lepszym. To pokolenie ceni różnorodność, wielokulturowość, potrzeby swoje i innych. Dlatego częściej sprawdza marki, czyta etykiety, sięga po zaangażowane społecznie marki. Wierzę w nich bardzo.

Moja Fundacja Kultury bez Barier to zespół, który tworzą osoby z niepełnosprawnością, ich przyjaciele i rodzice. Nasze wydarzenia produkujemy w oparciu o uważność na nasze potrzeby i potrzeby naszej publiczności. Dlatego m.in. produkujmy dostępne wydarzenia jak Festiwal Kultury bez Barier z hasłem MOŻESZ! (10.edycja już 30.09-9.10.2022, www.fkbb.pl ), koncerty, m.in. Meli Koteluk interpretujemy na język migowy, zapewniamy dostępne usługi, m.in. tłumaczenie na język migowy dla Głuchych albo pętlę indukcyjną dla osób korzystających z aparatów słuchowych i implantów ślimakowych na festiwalach (www.tumozesz.pl), imprezach miejskich i konferencjach, szkolimy z tego, jaką obsługę i jaką komunikację zapewnić, by każdy z nas czuł się zaproszony na wydarzenie i by produkt oraz usługa odpowiadały na jego potrzeby.

Jednym z naszych najważniejszych projektów są te dla dzieci, jak Disney Day, we współpracy z Disney Polska. Organizujemy pokazy kinowe filmów Disneya w taki sposób, że dzieci z niepełnosprawnością wzroku nie tylko mogą obejrzeć filmy w wersji z audiodeskrypcją, ale także dotknąć postaci. W tym celu produkujemy figurki w technologii druku 3D, by dzieci mogły dotknąć postaci. A dzieci Głuche tworzą z nami teledyski do filmów w ich pierwszym języku, tj. polskim języku migowym. Razem z Tomkiem Kotem, naszym ambasadorem stworzyliśmy nasz ostatni teledysk „Wspaniały świat” do filmu Aladyn.

Wierzymy, że do sukcesu biznesu oraz różnego rodzaju instytucji wystarczy UWAŻNOŚĆ na potrzeby różnych osób. Wsłuchanie się w to, co dziś należy robić. Co więcej, uważam, że dzisiaj już nie wypada odwracać spojrzenia na potrzeby naszych potencjalnych klientów i ich bliskich.

A potrzebami są np. dodanie opisu dla osób niewidomych (tzw. audiodeskrypcji) do materiałów filmowych, napisów do filmów dla osób niesłyszących, tłumaczenia na język migowy dla Głuchych, zainstalowanie pętli indukcyjnej dla osób korzystających z aparatów słuchowych lub implantów ślimakowych w punktach obsługi klienta i na wydarzeniach, zapewnienia dostępności cyfrowej dla produktów cyfrowych oraz architektonicznej dostępności dla osób, które np. poruszają się na wózku.

Warto więc zadać sobie pytanie, co ja mogę zrobić, by być bardziej uważnym na potrzeby i uczynić ten świat nieco lepszym?

 

KROK 1

Możesz produkować produkty, usługi i wydarzenia tak, by osoby z różnymi potrzebami mogły z nich korzystać albo brać w nich udział.

Przykład:

Festiwale plenerowe, gdzie znajdują się utwardzone ścieżki, platforma dla osób poruszających się na wózkach, z których lepiej widać scenę. Gdzie można skorzystać z asysty.

Treści pisane prostym językiem.

Obsługa w języku migowym w banku, muzeum.

Tłumaczenie na język migowy albo napisy na żywo na konferencji, kongresie.

Wybór skrzynek w paczkomatach na niższych wysokościach.

Napisy dla niesłyszących dodane do materiałów w sieci (np. webinarów)

 

KROK 2

Możesz obserwować marki PRAWDZIWIE zaangażowane społecznie, które w swoich politykach i działaniach odpowiadają na potrzeby różnych klientów, a nie tylko pozorują takie ruchy. 

Przykład: Banki, w których nie tylko jest zapewniona obsługa w języku migowym, ale także reklamy w telewizją są z tłumaczeniem na język migowy.

Firmy, które inwestują lub sponsorują tylko te wydarzenia (np. festiwale, pokazy kina plenerowego), które są dostępne – choćby częściowo – dla osób z różnymi potrzebami.

 

KROK 3

 

Możesz w polityce swojej firmy, w działaniach zadbać o różnorodność na większą skalę aniżeli tylko równość płci. Bo nie ma, jak powiedziała Dominika Bettman z Microsoft Polska, różnorodności bez dostępności (accessibilty). 

Przykład: Już na poziomie rekrutacji firma zaprasza osoby z niepełnosprawnością. W ogłoszeniu pokazuje jak zapewnia dostępne miejsce pracy i sam proces rekrutacji.

Uwzględnienie w procedurach, ewakuacji czy próbach ewakuacji, m.in. potrzeb pracowników z niepełnosprawnością słuchu.

W produktach cyfrowych zapewnia się dostępność cyfrową.

 

KROK 4

Wreszcie możesz sam, choćby w swoich social mediach (któż ich nie prowadzi?!) zadbać o dostępność treści, poprzez dodawanie dla osób niewidomych opisu alternatywnego do zdjęć i grafik, a dla osób niesłyszących napisów do filmów.

Przykład. Wrzucasz zdjęcia z wakacji albo zapraszasz na swój wakacyjny kurs online? Dołączaj na FB, Instagramie, Linkedin opis tego, co znajduje się na zdjęciu w dwóch zdaniach (te SoMe dają taką możliwość), a do filmów dodawaj napisy.

I na koniec, dwie ważne informacje, bez których nie doszłabym w mojej pracy, Fundacji Kultury bez Barier, która w tym roku obchodzi swój 10. Jubileusz, do miejsca, w którym jestem, czyli zaufanej marki, która ciągle prężnie się rozwija i zdobyła zaufanie wielu samorządów, firm i instytucji.

Pamiętaj, by w proces ulepszenia swojej marki i produktów zawsze angażować osoby z niepełnosprawnościami i by korzystać z technologii (audiodeskrypcji, napisów na żywo, pętli indukcyjnej, tłumacza online), które już istnieją, a jest ich naprawdę wiele i są przetestowane przez klientów.

 

Anna Żórawska – prezeska i pomysłodawczyni Fundacji Kultury bez Barier; w codziennej działalności udowadnia, co w praktyce znaczy różnorodność – diversity and inclusion i dostępność – accessibility; z zamiłowaniem udostępnia multimedia, miejsca i wydarzenia dla osób z różnymi potrzebami – głównie dla osób z niepełnosprawnością wzroku, Głuchych, słabosłyszących i w spektrum autyzmu; trenerka z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej i wydarzeń, autorka audiodeskrypcji do filmów i spektakli. Współautorka dokumentów z zakresu dostępności dla Miasta Stołecznego Warszawy, m.in. Wytycznych ws. dostępności wydarzeń dla m.st. Warszawy, Wytycznych, Wytycznych zapewniania dostępności informacyjno-komunikacyjnej dla Urzędu m.st. Warszawy, konsultantka dokumentów strategicznych dla polityk miejskich. Inicjatorka Sieci Liderów i Liderek Dostępności, produktu cyfrowego Tu Możesz – bazy miejsc i wydarzeń z pętlą indukcyjną – rozwiązania dla osób słabosłyszących; organizatorka oraz producentka Festiwalu Kultury bez Barier. Obecnie zasiada w Radzie Dostępności przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, jest członkinią Zespołu ds. opracowania wytycznych dla muzeów w ramach programu Dostępność Plus w Narodowym Instytucie Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów. Absolwentka Szkoły Liderów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Autorka jest mentorką w Klubie Mentorek Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, który jest realizowany w ramach programu Biznes w Kobiecych Rękach finansowanego przez Citi Foundation i Fundację Citi Handlowy.

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej