5 wskazówek, jak zdalnie zarządzać zespołem

Pandemia koronawirusa sprawiła, że większość osób pracuje zdalnie. Wykonywanie obowiązków w domowych pieleszach nie jest proste, a zarządzanie zespołem może wydawać się niemożliwe. Jest jednak kilka wskazówek, jak w czasach przymusowej pracy zdalnej zadbać o prawidłowe działanie firmy.
Po pierwsze: zgrany zespół
Zgrany i odpowiedzialny zespół to podstawa pracy zdalnej. Osoby, które są komunikatywne, nie boją się rozmawiać przez telefon i mają łatwość występowania przed kamerą podczas wideokonferencji, świetnie sprawdzą się jako pracownicy zdalni. Jeśli w zespole masz osoby, które wolą komunikować się twarzą w twarz lub mailowo to zastanów się, czy nie warto w ramach budżetu szkoleniowego podnieść ich kwalifikacji z umiejętności komunikacyjnych.
Zgrany zespół to też większa produktywność. Dlatego zadbaj o integrację zdalną. Możesz stworzyć wirtualne miejsce spotkań na Slacku lub innym komunikatorze, żebyście mogli porozmawiać o sprawach niekoniecznie związanych z pracą. Pomyśl o takiej przestrzeni jak o codziennych spotkaniach przy kawie. Chwila przerwy w obowiązkach każdemu dobrze zrobi.
Po drugie: zaufanie
Zaufanie jest podstawą pracy zdalnej. Jeśli nie ufasz pracownikom, masz potrzebę kontroli i zastanawiasz się, czy osoba wykonała obowiązki – stres i zmęczenie da Ci się szybko we znaki. Badania Uniwersytetu w Claremont wykazują, że praca w firmie o wysokim zaufaniu ma wpływ na lepszą współpracę i rozwój osobisty. Pracownicy są bardziej produktywni i mają większą energię do pracy, bardziej się angażują i mniej stresują. Jak sam widzisz budowanie dobrej i zdrowej atmosfery współpracy odgrywa kluczową rolę i leży po stronie zarówno pracowników jak i managera.
Po trzecie: odpowiednie narzędzia
Masz do wyboru naprawdę wiele narzędzi, które ułatwią pracę zdalną od najprostszych takich jak Google Docs, Assana, Slack po trudniejsze umożliwiające zespołowe burze mózgów online (Milanote, Miro) czy wspólne projektowanie (Figma, Maze). Wybierz te, które najbardziej Ci odpowiadają. To sprawi, że codzienne obowiązki będą dużo prostsze i przyjemniejsze do wykonania.
Po czwarte: elastyczność
Pozwól pracownikom na realizację zadań według ich upodobań. Jeśli są najbardziej efektywni między 8. a 10. niech zaczynają i kończą pracę wcześniej. Jeżeli najlepiej pracuje im się wieczorem, powinni mieć do tego prawo. Dlatego zamiast pytać pracownika, w jakich godzinach wykonywał obowiązki – poproś, żeby pokazał Ci co zrobił. Efekty pracy są ważniejsze niż liczba przerw czy przepracowanych godzin, prawda?
Po piąte: spotkania online
Cotygodniowe spotkania online, podczas których możesz zobaczyć pracowników i ich usłyszeć dają poczucie wspólnoty bez względu na warunki. Staraj się rozmawiać z pracownikami regularnie. Podczas wideokonferencji przyjmij zasadę używania kamer. Kiedy kogoś widzisz jesteś w stanie go lepiej zrozumieć. Dzięki takim spotkaniom będziesz wiedział, co się dzieje w firmie i jak wygląda realizacja zadań danego pracownika. Pamiętaj, że przekazywanie informacji na bieżąco pozwala uniknąć nieporozumień.
Spotkanie nawet to online powinno mieć plan, ramy czasowe i lidera. Po jego zakończeniu wyślij krótkie podsumowanie do wszystkich uczestników. Nie pozwól, aby wideokonferencje zajmowały większość dnia i były skupione wokół tematów niezwiązanych z pracą.
Autor: Solutions.Rent