...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

5 wskazówek dla tych, którym pisanie spędza sen z powiek

Pisanie to nieodłączny element naszej pracy. Począwszy od wiadomości mailowych, przez krótkie przypomnienia i prezentacje, na obszernych raportach skończywszy, większość naszych obowiązków służbowych wymaga od nas zręcznego posługiwania się językiem. Niepoprawnie skonstruowany list motywacyjny jest też jednym z czynników, które mogą zadecydować o odrzuceniu nas w procesie rekrutacyjnym. Niestety, wygląda na to, że chociaż pisanie jest dzisiaj umiejętnością kluczową, wciąż wielu pracowników ma w tym zakresie poważne braki.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez CollegeBoard na przedstawicielach 120. amerykańskich korporacji, zatrudniających ponad 8 milionów ludzi, umiejętność pisania to dzisiaj podstawowy czynnik brany pod uwagę przy zatrudnianiu nowych pracowników. Nieskładnie skonstruowane dokumenty aplikacyjne powodują odrzucenie kandydata w przedbiegach. Podobnie rzecz ma się, gdy mowa o awansie – połowa ankietowanych firm bierze pod uwagę umiejętność pisania podejmując decyzję o promocji danego pracownika. Jest to również zdolność, w którą, zgodnie z raportem, amerykańskie firmy inwestują znaczące sumy, rocznie przeznaczając na ten cel 3,1 mld dol. I chociaż oczywiście dane te dotyczą Stanów Zjednoczonych, w związku z czym nie można ich bezpośrednio odnieść do sytuacji w Polsce, trudno dyskutować z tym, że i u nas pisanie ma ogromne znaczenie.

I mowa tutaj nie tylko o wspomnianych wcześniej mailach, prezentacjach czy raportach. Warto bowiem zwrócić uwagę na inny aspekt tego zagadnienia, jakim jest rosnąca rola content marketingu. Chociaż dyskusja na temat tego, jak duże znaczenie dla działalności firmy ma ów, gorący dzisiaj, trend, jest burzliwa, nie ulega wątpliwości, że wielu przedsiębiorców poszukuje możliwości wykorzystania narzędzi content marketingowych, takich jak pisanie tekstów eksperckich, do promowania własnej działalności gospodarczej. Niestety, nierzadko zdarza się tak, że jakość tego typu materiałów jest wątpliwa – i nie tyle ze względu na ich warstwę merytoryczną, ile językową. Tym samym teksty, których celem jest przekonanie konsumentów do marki, w efekcie mogą ich zniechęcić.

Pisanie to umiejętność

Dobra wiadomość jest taka, że pisanie to w dużej mierze umiejętność, a nie wrodzony talent. Oczywiście nie ma wątpliwości, że są tacy, którym przychodzi to znacznie łatwiej, niż innym. Niestety, przeważająca większość z nas musi poświęcić dużo czasu na to, by nauczyć się poprawnie pisać. Przywołany raport pokazuje jednak, że warto zdobyć się na wysiłek, bowiem jest to umiejętność, na której można budować swoją przewagę konkurencyjną na rynku pracy. Aby ułatwić ten proces prezentujemy kilka rad, które, choć czasem oczywiste, mogą pomóc w rozwijaniu tej sprawności.

1. Czytaj, czytaj, czytaj

Chociaż wydaje się, że porada mówiąca o tym, że, aby podszkolić umiejętność pisania przede wszystkim należy dużo czytać, jest banalna, w tym przypadku trudno o lepszą. Oczywiście nie chodzi tu tylko o zapoznawanie się z literaturą klasyczną, jak utwory Dostojewskiego czy Shakespeare’a – bo, mimo niewątpliwej wartości tych dzieł, język, jakim posługują się ich autorzy często jest archaiczny i nieprzystający do dzisiejszych norm. Dobrze jest na stałe obserwować kilka tytułów medialnych – najlepiej poruszających tematykę branżową – z których nauczymy się konkretnych zwrotów i sformułowań.

2. Słuchaj wystąpień i prezentacji

Wystąpienia i prezentacje osób sławnych – polityków, aktorów, działaczy społecznych – przyciągają rzesze słuchaczy przede wszystkim dlatego, że są świetnie napisane. Przysłuchując się im warto m.in. zwracać uwagę na ich strukturę i narrację, wyłapując charakterystyczne zwroty oraz słowa, które mają największą moc oddziaływania.

3. Zainwestuj w słownik

Język polski jest jednym z trudniejszych języków na świecie. Nic dziwnego, że nawet tym, którzy posługują się nim na co dzień, sprawia on często niebywałe trudności. Z tego też względu osoby, które utrzymują się z pisania – dziennikarze, redaktorzy, autorzy – są za pan brat ze słownikami, siegając po nie zawsze wtedy, gdy pojawiają się wątpliwości co do użycia konkretnego sformułowania lub słowa. Oczywiście czasem ustalenie tego, jak powinna brzmieć poprawna forma danego zwrotu to nie lada wyzwanie, jednak warto je podjąć po to, by pokazać, że sprawnie posługujemy się językiem.

4. Pamiętaj o strukturze

Każda, nawet najkrótsza forma, powinna mieć swoją strukturę. Pisząc maila pamiętajmy zatem, że jest to elektroniczna forma listu, który wymaga od nas zwrócenia się do odbiorcy, przedstawienia nurtującej nas kwestii, pozdrowienia oraz podpisu. Miejmy przy tym na uwadze, że rzadko kto ma dziś czas na czytanie długich wiadomości – dobrze jest zatem zwięźle zaprezentować powód, dla którego piszemy danego maila. Podobnie rzecz ma się z tekstami eksperckimi, informacjami prasowymi czy nawet raportami. Narracja tekstu to rzecz kluczowa, jednak trudno ją zachować, gdy przygotowany przez nas materiał nie ma spójnej formy. Z tego względu, zanim usiądziemy do faktycznej pracy, skonstruujmy plan ramowy lub mapę myśli, które pomogą nam później w utrzymaniu struktury.

5. Pisz!

Pisanie, podobnie jak każda inna sprawność, wymaga trenowania. Jeśli więc mamy wewnętrzną niechęć do tej czynności, jedynym sposobem, by ją pokonać, jest konsekwentne podejmowanie się jej. Gdy stoimy w obliczu napisania dłuższej formy tekstowej, stwórzmy kilka wersji tego materiału – zarówno po to, by mieć możliwość wybrania najlepszej z nich, ale również ze względu na to, że jest to najlepszy sposób szlifowania tej umiejętności. Pamiętaj przy tym, by wykorzystywać zaobserwowane wcześniej sformułowania i zwroty oraz dbać o poprawność językową tworzonych tekstów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF