6 trendów dla organizacji, których CEO i CHRO nie mogą przegapić w 2020

278

Na czym w tym roku powinny skupić uwagę i ukierunkować swoje strategie organizacje, które chcą budować miejsce pracy gotowe na wyzwania przyszłości?

Najpoważniejszym wyzwaniem dla wielu organizacji już jest i będzie jeszcze bardziej pozyskanie, zaangażowanie i utrzymanie najlepszych pracowników.

6 trendów, które opiszę w dzisiejszym artykule to wskazówka nie tylko dla działów HR ale przede wszystkim dla zarządów i właścicieli firm. Z perspektywy 16 lat doświadczenia w zarządzaniu organizacjami w kilku krajach, wiem jak istotne jest zaangażowanie zarządu w kwestie, które niesłusznie traktujemy jako tylko HR-owe.

Od trendów, które będą budowały organizacje przyszłości zależeć będzie zatrudnienie, zaangażowanie i utrzymanie dobrych pracowników w firmie. A od tego zależą bezpośrednio wyniki i sukces firmy. To głównie od pracodawcy zależy czy uda się zbudować miejsce pracy angażujące ludzi i odnoszące sukcesy na rynku.

50 haslo 1
Publikacji o trendach, które będą determinowały miejsca pracy przyszłości jest bardzo wiele. Do artykułu wybrałam 6 najistotniejszych, które są powtarzane jak mantra przez wielu ekspertów i specjalistów w prawie każdej publikacji na ten temat.

 

Zobacz też: Uskrzydlający lider odpowiedzią na kryzys przywództwa?

 

POKOLENIE Z na rynku pracy

Pokolenie Z to najmłodsza generacja, która już pojawia się na rynku pracy (urodzeni między 1997 a 2010). Jeszcze świeże i aktywne są dyskusje na temat sposobu podejścia do pracy i życia millenialsów, a już w obiektyw wkracza pokolenie o wiele bardziej specyficzne i wymagające.

I choć trudnym wydawało się dostosowanie do zmian między pokoleniem X a millenialsami to pokolenie Z jest już inną bajką. To pierwsze pokolenie, które dorastało z ciągłym dostępem do Internetu, urodziło się ze smartfonem w ręku. Utrzymanie pracowników tego pokolenia w firmach będzie nie lada wyzwaniem dla pracodawców. I to nie tylko ze względu na ich aktywność online, ale co może wydać się zaskoczeniem to pokolenie preferuje bezpośrednie interakcje i otwartą komunikację z menadżerami i współpracownikami.

DOBROSTAN pracownika

To drugi z istotnych trendów, na którym warto się skupić. Dobrostan szeroko rozumiany. Chodzi tu zarówno o zapewnienie pracownikom równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, ale także o zadbanie o kondycję fizyczną i psychiczną pracowników. Wiele firm oferuje już pracownikom bogate pakiety różnorodnych benefitów i udogodnień. Ale pomimo tego w ostatniej dekadzie wielu pracowników doświadczyło wypalenia zawodowego, niezadowolenia z pracy oraz problemów zdrowotnych. Stąd też właśnie w 2020 roku dobre samopoczucie pracowników i świadomość zdrowia psychicznego odegrają bardzo istotną rolę w strategiach i działaniach podejmowanych przez firmy.

EMPLOYEE experience

Ten trend jest mi wyjątkowo bliski i cieszę się, że jest wymieniany wśród najważniejszych od tego roku. Employee experience to w skrócie ujmując budowanie pozytywnych doświadczeń pracowników na każdym etapie tak zwanej podróży pracownika przez firmę. Dla mnie employee experience to sposób na zarządzanie zaangażowaniem pracowników.

Wskaźniki zaangażowania pracowników biją na alarm na całym świecie. Skupienie się na budowaniu pozytywnych doświadczeń pracowników wydaje się być w tej chwili najważniejszym i skutecznym remedium na słabe zaangażowanie i poziom lojalności w firmach.

RÓŻNORODNOŚĆ i integracja

2020 jest rokiem, w którym przewiduje się, że kwestie różnorodności i integracji społecznej znajdą się w strategiach wielu firm. Pracownicy oczekują, że ich organizacje będą przestrzegać wartości i będą społecznie odpowiedzialne. Każdy pracownik będzie chciał być częścią kultury pracy, która nie dyskryminuje ani nie ma uprzedzeń ze względu na płeć, wiek, status, niepełnosprawność itp.

Wielopokoleniowość jest także częścią kultury różnorodności a integracja pokoleń, ich współpraca i wykorzystanie potencjału będą miały ogromne znaczenie dla budowania organizacji przyszłości. Późniejsze emerytury i pojawienie się pokolenia Z na rynku oznaczają, że firmy doświadczają większej różnorodności wiekowej niż kiedykolwiek wcześniej. Od pracodawcy będzie zależeć jak wykorzystać tę różnorodność  i udowodnić, że dobra praca jest ponadczasowa, a także jak odkryć jej pełen potencjał poprzez tworzenie warunków współpracy i wymiany wiedzy.

DIGITALIZACJA

Automatyzacja zadań także tych menedżerskich będzie na pewno jednym z dalej rozwijających się trendów. Rok 2020 będzie rokiem, w którym sporo zadań zarządczych zostanie zautomatyzowana. Przewiduje się, że organizacje zaczną szukać cyfrowych zamienników dla zadań, które wcześniej były obsługiwane przez menedżerów.

Wiele działów takich jak finanse czy HR wkraczają mocno w cyfrowy świat. Aplikacje, platformy, systemy przejmują wiele zadań w kwestii komunikacji, angażowania pracowników, benefitów itp. To dotyczy także analityki personalnej. Zrozumienie i wykorzystanie analityki w zarządzaniu ludźmi staje się niezbędną kompetencją HR.

REKRUTACJE wewnętrzne

Staną się jednym ze skuteczniejszych sposobów na utrzymanie najlepszych pracowników w firmie. Nie chodzi już tylko o zapewnienie pracownikom możliwości awansu, ale także o umożliwienie rozwoju na różnych płaszczyznach w firmie, pracy przy ciekawych projektach, w różnych działach. To angażuje i wzmacnia lojalność.

Przeczytaj także: Trendy w HR na 2020

2020 Global Talent Trends

 

To fragment zaczerpnięty z raportu “2020 Global Talent Trends”, niedawno opublikowanego przez Linkedin. Raport jest wynikiem ankiety przeprowadzonej wśród ponad 7000 specjalistów z 35 krajów a grafika przedstawia 4 najistotniejsze w tym roku trendy dla organizacji, którym zależy na zdobyciu i utrzymaniu najlepszych pracowników.

Mam nadzieję, że 6 trendów, które wymieniłam i krótko opisałam w dzisiejszym artykule, pomogą organizacjom wytyczyć szlak na przyszłość. Może będą też sygnalizacyjną czerwoną lampką dla tych PRACODAWCÓW, dla których pracownicy to głównie problem i wyzwanie dla działów HR. A rzeczywistość jest taka, że przykład idzie zawsze z góry i każdy trend, pomysł czy strategia bez wsparcia ze strony zarządu zwyczajnie „nie wypali”.

Komentarze
Ładowanie...