60% Europejczyków korzysta z płatności odroczonych

Rynek płatności odroczonych wzrósł w latach 2018 - 2020 aż czterokrotnie i w skali globalnej osiągnął wartość 80 miliardów dolarów.
Według przewidywań, do 2025 roku może być warty aż 250 mld dolarów. W Europie trend buy now,
pay later (BNPL) intensywnie się rozwija – korzysta z niego aż 60% Europejczyków. Jeden
na czterech klientów wybiera sklep internetowy na podstawie możliwości odroczenia płatności. Rosnąca popularność BNPL sprawia, że ku temu rozwiązaniu skłania się coraz więcej właścicieli e-sklepów – również w Polsce.
BNPL – przede wszystkim wygoda
Usługa BNPL pozwala otrzymać towar ze sklepu internetowego i zapłacić za niego później (z reguły o miesiąc lub dwa) – jeżeli nie zdecydujemy się na zwrot. Nie wiąże się to z dodatkowymi kosztami, ani koniecznością oczekiwania na analizę kredytową. W odróżnieniu od tradycyjnych kart kredytowych BNPL jest produktem całkowicie cyfrowym. Jego obsługa na urządzeniach mobilnych jest wygodna i intuicyjna. W zdecydowanej większości krajów Unii Europejskiej rynek płatności odroczonych jest
regulowany przepisami odnoszącymi się do kredytów konsumenckich 2 , które są bezpośrednią implementacją Dyrektywy Konsumenckiej. W czerwcu 2021 roku został ogłoszony projekt nowej regulacji, która w założeniu ma wzmocnić pozycję konsumentów, między innymi w związku z postępującą transformacją cyfrową.
W Polsce produkty BNPL są oferowane głównie przez sektor fintech czy lendtech. Korzyści dla konsumentów i sprzedawców. W Stanach Zjednoczonych z opcji BNPL korzysta już 60% klientów kupujących online 3 . Chociaż aż 77% polskich konsumentów deklaruje znajomość tego rozwiązania, to w 2021 roku korzystał z niego zaledwie co czwarty respondent badany przez zespół badawczy NEPA na zlecenie marki Klarna 4.
O ile płatności odroczone są popularne w Europie Zachodniej czy krajach skandynawskich już od pewnego czasu, to w Polsce wciąż jeszcze część konsumentów dystansuje się od tego rozwiązania. Biorąc jednak pod uwagę skalę wzrostu rodzimego rynku e-commerce, a także potencjał zakupowy młodszych, otwartych na nowości użytkowników, możemy spodziewać się dynamicznego rozwoju tego trendu w najbliższym czasie. Tym bardziej. że daje on klientom wiele możliwości. Nie tylko odroczenia płatności w przypadku chwilowego braku środków, ale również przymierzenia czy sprawdzenia produktu przed zapłatą. Moim zdaniem rosnąca popularność BNPL wynika przede wszystkim z wygody – wpisuje się w potrzeby klientów, aby wszystko załatwiać przy pomocy jednego kliknięcia.
Mateusz Osiecki, Country Manager na Polskę w PrestaShop.
Kanał zdobywania nowych klientów
Rozwiązania BNPL mogą wydawać się atrakcyjne głównie z perspektywy konsumenta.
Tymczasem okazuje się, że na ich wprowadzeniu korzystają również właściciele sklepów internetowych. Zwłaszcza że jest to dla nich bezpieczne – dostawca usługi gwarantuje opłacenie transakcji.
Wśród sprzedawców korzystających z platformy PrestaShop widzimy systematyczny
wzrost zainteresowania modułami BNPL. Oferujemy zarówno rozwiązania stworzone we współpracy z partnerami takimi jak Klarna czy polskie Comfino, jak i własny moduł
PrestaShop Paylater (stworzone we współpracy z PayPlug i Oney). Wprowadzenie BNPL w sklepie internetowym przekłada się wprost na wzrost wartości koszyka i wyższy współczynnik konwersji. Spodziewamy się, że płatności odroczone będę miały kluczowy wpływ na rozwój sektora e-commerce w najbliższej przyszłości.Mateusz Osiecki
Źródło: PrestaShop