BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Vinci da miliardowy impuls polskiej gospodarce – nowa strategia

Inwestując 1,1 mld zł publicznego kapitału w innowacyjne firmy wzrostowe, Vinci z grupy BGK chce zatrzymać w polskiej gospodarce najcenniejsze patenty, talenty, kompetencje oraz wiedzę. Spółka zakłada, że jej inwestycje w ok. 50 ambitnych przedsięwzięć, zaktywizują prywatne fundusze. Dzięki temu nawet 150 polskich firm otrzyma kapitał na rozwój, a łączna skala dofinansowania innowacyjnych projektów, ze środków publicznych i prywatnych, sięgnie kilku miliardów złotych.

Vinci, spółka inwestycyjna z grupy BGK, zarządzająca funduszami Venture Capital oraz Private Equity, zakończyła prace nad nową strategią na lata 2026-2030.

– Jednym z fundamentów nowej strategii, naszą nadrzędną misją, są inwestycje mające na celu zatrzymanie w Polsce patentów, kompetencji, zespołów badawczo-rozwojowych, inżynierskich i zarządczych, aby zwiększały one konkurencyjność naszej gospodarki, tworząc wartość dodaną. Tak właśnie buduje się dobrobyt, a także podnosi efektywność i bezpieczeństwomówi Bartosz Drabikowski, prezes Vinci.

Cel: spółki wzrostowe

Dysponując kapitałem 1,1 mld zł, otrzymanym od swojej spółki matki tj. Banku Gospodarstwa Krajowego, Vinci będzie koncentrować się na spółkach znajdujących się w tzw. fazie wzrostu.

Obiektem naszego zainteresowania są już działające innowacyjne polskie firmy, które potrzebują kapitału na ambitny rozwój – precyzuje Bartosz Drabikowski.

Vinci zamierza w ten sposób odpowiedzieć na palącą potrzebę krajowego rynku, jaką jest niedobór kapitału „wzrostowego” dla spółek mających już na swoim koncie pewne osiągnięcia, tj. zweryfikowane przez rynek produkty, a także pierwsze przychody.

– Pomimo faktu, że w Polsce działa ok. 130 funduszy VC, dokonują one co najwyżej kilku inwestycji rocznie w firmy będące w fazie wzrostu, a są lata kiedy nie dochodzi do żadnej transakcji. W tym obszarze, zgodnie z nową strategią, będą aktywnie działać nasze fundusze – zapowiada szef Vinci.

Zupełnie inna sytuacja ma miejsce w segmencie start-upów, gdzie zdaniem Bartosza Drabikowskiego, kapitał jest efektywnie rozdysponowywany, a na rynku zawieranych jest kilkaset transakcji rocznie.

Naszym strategicznym celem jest, aby firmy, które skorzystały z kapitału na start biznesu, nie rezygnowały z dalszego rozwoju, sięgały po kolejne rundy finansowania w Polsce i nie uciekały po kapitał za granicę – podkreśla prezes Vinci.

Miliard z Vinci uruchomi kolejne miliardy

Bartosz Drabikowski zapowiada, że kwota ponad miliarda złotych, w jaką wyposażone zostało Vinci, pozwoli na inwestycje w ok. 50 innowacyjnych polskich firm. Pierwsze transakcje zostały już zawarte.

Liczę, że nasze inwestycje zmobilizują prywatne fundusze do większej aktywności, dzięki czemu kapitał na rozwój otrzyma w sumie 100-150 ambitnych wzrostowych spółek. Łączna skala dofinansowania innowacyjnych projektów, ze środków publicznych i prywatnych, może sięgnąć kilku miliardów złotych – ocenia szef Vinci.

Jakie branże?

Obiektem zainteresowania Vinci są firmy działające w obszarze technologii kosmicznych, bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwo, sztucznej inteligencji, robotyzacji, sportu, zdrowia, rolnictwa, itp. Spółka zainwestowała już m.in. w producenta robotów podwodnych  SR Robotics, producenta laserów Fluence Technology, czy firmę wykorzystującą sztuczną inteligencję w sporcie ReSpo.Viosion. Nowością jest rozszerzenie katalogu spółek o tzw. dual-use, czyli podmioty będące właścicielami technologii mogących mieć zastosowanie zarówno w projektach cywilnych, jak i w obronności.

Warunek: centrum biznesu w Polsce

-Oferujemy innowacyjnym polskim firmom nie tylko kapitał na rozwój, ale też tzw. smart money, czyli wiedzę, doświadczenie, dostęp do ekspertów grupy BGK. Wspieramy kontaktami, otwieramy drzwi do potencjalnych, dużych kontrahentów. Oczekujemy jednak, że podmioty wyposażone przez nas w smart money będą w Polsce budować swoje centra inżynierskie, kompetencyjne, operacyjne oraz menedżerskie i stąd nadzorować swoją ekspansję zagraniczną podsumowuje Bartosz Drabikowski.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF